Screen är fortsatt viktigt

Marabu drog folk till sitt årliga öppet hus.

Att screentryck fortsatt har en mycket stark ställning visades under Marabus öppna hus i oktober.

Många var på besök i Marabus lokaler i Malmö och nyfikenheten kring det digitala är stor. Men fortfarande är det mycket som görs bäst – eller bara kan göras med traditionellt screentryck.

Men screen är en komplicerad process, med strängt reglerad ramtvätt och beläggning av exponeringsmaterial. Och spänning av screenramar är fortsatt något som gärna köps från en leverantör. Allt detta kunde vi se på plats hos Marabu, där både en helt automatisk och semiautomatisk ramtvätt visades och där gästerna kunde granska de olika maskinerna för ramspänning.

 

För de digitala kunderna fanns också mycket godis, genom att både Roland och Efi hade maskiner på plats. Dessutom fanns ett stort Summa skärbord.

– Det är roligt att vi varje år kan dra så många kunder. De kommer långväga ifrån för att se vår utställning och diskutera sin framtid. De vet att vi alltid har intressanta saker att visa, säger vd Lars Nilsson på Marabu Scandinavia.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: