En samling för pappersälskande formgivare

PUBLICERAD: 15 oktober 2018
UPPDATERAD: 15 oktober

The Paper Book 2018–2021 samlar alla Arjowiggins designpapper i en och samma bok som låter pappret tala för sig självt.

The Paper Book inspirerar till att välja rätt papper.

I början av månaden hölls lanseringen av The Paper Book i Antalis Showroom i Stockholm. Boken, som är fylld av färger och strukturer i alla olika ytvikter, är framtagen för alla som arbetar med papper: kreatörer, formgivare, art directors och projektledare, byråer och inhouse, men även tryckerier och trycksaksproducenter. Den 3,5 kilogram tunga boken är tänkt ska fylla en viktig funktion i det kreativa pappersvalet där alla kvaliteter är samlade i en och samma bok.

I boken finns bland annat de nyaste Pop’set-papperna och Curious Alchemy-kollektion. Dessutom innehåller den det utökade sortimentet av Keaykolour i 48 färger.

– I Keaykolour-sortimentet har de valt att jobba mer med färger inspirerade av inredning och interiördesign. Tidigare har det varit vanligt att ta inspiration från modevärlden, men i och med att trenderna rör sig snabbare där finns risken att när den nya papperskollektionen väl kommit ut och kan användas så är trenden förbi. Därför har de valt att arbeta med långsiktigt med Keaykolour, i jämförelse med till exempel Pop’set där färgerna i kollektionen snarare är inspirerade av modevärlden, säger Karin Sömnes, tryckmediakonsulent på Antalis Showroom i Stockholm.

I andra kollektioner har fokus snarare varit på naturfärger, som i Curious Alchemy-kollektionen. Karin tror att det också är någonting som ligger rätt i tiden.

Florence Douek, kommunikatör hos Arjowiggings.

– Ofta vill man ju kommunicera hållbarhet och naturliga färger gör det bättre trots att det egentligen inte är mer miljövänligt att producera färgglada papper än naturfärgade eller vita. Vattnet som kommer ur våra pappersbruk är renare än när det gick in och skogen som används återplanteras gånger fem, säger Karin.

Hon menar också att det är viktigt med den här typen av bok för att det taktila är en stor del av produkten.

– Det blir viktigare och viktigare med det taktila när vi spenderar så mycket tid framför våra datorer – det symboliserar någonting annat, någonting som skapar mervärde och mer känsla hos mottagaren.

 

 

 

 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Nytt offsetpapper hos Antalis

Antalis har plockat in Serixo offset i sortimentet.

FotoJet---2025-03-05T154909.905
Nytt offsetpapper hos Antalis

Nedfallna löv blir papper och förpackningsmaterial

Inte ett enda träd behöver huggas ner för att skapa Releaf Papers olika papper och förpackningsmaterial. De är nämligen världens första tillverkare av papper från nedfallna löv.

FotoJet---2025-02-14T152515.488
Nedfallna löv blir papper och förpackningsmaterial

Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Kodak production satin poster paper, 200gsm är ett bestruket semimatt papper med silkeskänsla som ger skarpa fotografiska bilder.

KODAK-Production-Satin-Poster-Paper-head-beskuren
Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion

Både konsumtionen och produktionen inom massa- och papperssektorn ökade i Europa förra året.

FotoJet---2025-02-25T102544.032
Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion