”Det finns oändliga möjligheter att kommunicera”

Günther Dierhoff är försäljnings- och marknadschef på etikettföretaget Beneli i Helsingborg.

Etikettföretaget Beneli  tar fasta på att visa olika typer av användningsområden för etiketter implementerade med NFC-teknik under Scanpack i Göteborg.

NFC står för Near field communication och förenklat så kan användaren med hjälp av ett chip och en antenn blippa en flaska eller en förpackning med sin smart telefon för att få ut mer information om en produkt. Gunther Dierhoff säger att dryckestillverkare är de som har varit tidigt ute med att anamma tekniken, men påtalar att tekniken i sig kan vara av värde och fungerar till alla sorters produktsegment.

Det finns oändliga möjligheter för en varumärkesägare att kommunicera mer med sin slutkund, säger Gunther Dierhoff när vi träffas i Benelis monter på Scanpackmässan i Göteborg.

– Det här ger möjligheter att få ut så mycket mer information om produkten än vad som är möjligt att skriva ut på en etikett. Du kan läsa om företagets historia, få en innehållsförteckning eller helt enkelt ladda ner hela produktbroschyren.

I montern syns flera exempel på Benelis flasketiketter med NFC-teknik.

– Men eftersom vi också söker oss till varumärkesägare inom dryck så har det blivit en naturlig cross over produkt för oss att kunna sälja ett mervärde.

Varför tror ni så starkt på det här?

– Dels för att vi tror att konsumenten vill få reda på mer om produkten, exempelvis dess miljövänlighet och så vidare. Helt enkelt att kunna läsa mer om produkten på inköpsstället så att man kan ta ett eget beslut om det är en produkt för mig eller för någon annan.

Beneli visade hjärtmonitorer på Scanpackmässan.

Beneli som i grunden tillverkar olika typer av självhäftande etiketter för livsmedel, vin och sprit satsar även på tekniskt avancerade etiketter och smarta självhäftande lösningar. Ett exempel är hjärtmonitorer som används inom det medicinska fältet. För några månader sedan tog företaget hem en stororder av dessa så kallade Body patches från USA.

– Det växer kraftigt, säger Dierhoff och tillägger att parallellt medan Beneli har sin monter på mässan så händer det grejer på anläggningen i Helsingborg.

– Nu ska vi bara rigga produktionen så att vi klarar av volymerna vi har fått. Det är ett stort ansvar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Första nordiska grafiska Corona rapporten

Danska grafiska organisationen Grakom (ej att förväxla med svenska Grafkom) presenterar de första siffrorna över hur medlemmarna har drabbats av Corona. I korthet kan sägas att de tappat en tredjedel av omsättningen under andra kvartalet. Skillnaderna är dock betydande. Medan leverantörer talar om närmast stillastående maskinförsäljning och promotionföretagen haft det mycket tufft, så har etikettillverkarna […]

Publicerat av: 

Fespa flyttar till Holland

Fespamässan flyttas än en gång. Fespa har haft ett besvärligt år. Först tvingades man ställa in årets mässa i Madrid, på grund av Corona. Sedan flyttade man mässan till oktober i år, då det bedömdes att det skulle vara säkrare. Fortfarande i Madrid. Nu har ett nytt beslut fattats. Nästa Fespamässa blir 9-12 mars 2021 […]

Publicerat av: