Ansiktslyft ska attrahera fler

PUBLICERAD: 20 november 2018
UPPDATERAD: 20 november

Tryckjätten United print har gjort ett ansiktslyft på sin hemsida. Fokus framåt blir att attrahera nya samarbetspartner – både inom försäljning och tryckproduktion. Men själva hantverket, att ha egen tryckproduktion, står fast. 

På United prints webbplats framgår alla varumärken i tryckerikoncernen. Här introducerar sig företaget för potentiella kunder och bygger även upp samarbeten med partner inom produktions- och distributionssektorerna. Företagets hemsida, som nu fått nytt utseende, blir fortsatt tryckerijättens fokus för att utöka sitt sortiment av produkter och tjänster. Men nu går nätjätten ett steg längre och öppnar sin webbplatsen för att locka till sig fler produktionspartner.

Fabian Frenzel, innovations- och marknadschef på United Print.

Innovations- och marknadschefen Fabian Frenzel säger att United print ständigt håller utkik efter effektiva producenter som vill erbjuda sina kunder en större produktportfölj och snabbare leveranstider. Med den nya sajten är tanken att vidareutveckla relationerna med nya och befintliga partners för att bygga ett större nätverk av produktions- och webbbutikssamarbeten.

– Med den ständigt växande portfölj som vi erbjuder våra kunder blir produkterna mer och mer komplexa. Tänk förpackning, specifika textilutskrifter, kampanjmaterial och så vidare. Vi har insett att det skulle ta år och åter år (och det skulle kosta miljoner och miljontals euro) att bygga upp kunskapen för att producera dessa produkter själva. Det är riskabelt och tar alltför lång tid. Varför då inte istället samarbeta med specialister som har dessa resurser och kunskapen för en viss marknad?, säger Fabian Frenzel.

– Vi söker också alltid regionala tryckerier för klassiska trycksaker. Kunderna förväntar sig snabbare leveranstider – något som vi kan uppnå mycket snabbare med ett decentraliserat produktionsnätverk.

På vilket sätt gynnas man av att samarbeta med er?
– Det vi har att erbjuda är ett enormt försäljningsnätverk och en kraftfull marknadsföringsmaskin. Varje dag når vi upp till en halv miljon aktiva B2B-kontakter över hela Europa – i 26 länder och på 18 språk. Det här är en stor chans för alla tillverkare som vill använda oss som plattform för att sälja sina produkter. Våra senaste produktlanseringar har alla varit stora framgångar. Vi är också glada för att prova nya saker med en partner, och att vara först med att presentera en specifik produkt på marknaden.

Den framtida utvecklingen för nättryckeriet kommer gå mer mot att skapa en handelsplattform. Fabian Frenzel säger att förutom att ingå partnerskap produktionssidan söker de även fler partner på försäljningssidan.

– Vårt partnerkoncept gör det möjligt för alla att riskfritt gå in på web-to-print-marknaden. Vi tillhandahåller en komplett web-to-print-miljö utan kostnad där vi även stödjer våra partner med marknadsföringsbudgetar.

Den egna tryckproduktionen är fortfarande hjärtat i verksamheten.

United Print ikläder sig allt mer rollen att tillhandahålla en infrastruktur som samlar utbud och efterfrågan.

– Med andra ord så hanterar och erbjuder vi en handelsplattform. Men låt mig vara tydlig gällande en sak. United Print kommer fortsätta tryckproduktionen inhouse. Även fast samarbeten blir allt viktigare så är det viktigt för oss att fortsätta med själva hantverket.

Läs vidare

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Åtta45 ver 2

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)