Ansiktslyft ska attrahera fler

PUBLICERAD: 20 november 2018
UPPDATERAD: 20 november

Tryckjätten United print har gjort ett ansiktslyft på sin hemsida. Fokus framåt blir att attrahera nya samarbetspartner – både inom försäljning och tryckproduktion. Men själva hantverket, att ha egen tryckproduktion, står fast. 

På United prints webbplats framgår alla varumärken i tryckerikoncernen. Här introducerar sig företaget för potentiella kunder och bygger även upp samarbeten med partner inom produktions- och distributionssektorerna. Företagets hemsida, som nu fått nytt utseende, blir fortsatt tryckerijättens fokus för att utöka sitt sortiment av produkter och tjänster. Men nu går nätjätten ett steg längre och öppnar sin webbplatsen för att locka till sig fler produktionspartner.

Fabian Frenzel, innovations- och marknadschef på United Print.

Innovations- och marknadschefen Fabian Frenzel säger att United print ständigt håller utkik efter effektiva producenter som vill erbjuda sina kunder en större produktportfölj och snabbare leveranstider. Med den nya sajten är tanken att vidareutveckla relationerna med nya och befintliga partners för att bygga ett större nätverk av produktions- och webbbutikssamarbeten.

– Med den ständigt växande portfölj som vi erbjuder våra kunder blir produkterna mer och mer komplexa. Tänk förpackning, specifika textilutskrifter, kampanjmaterial och så vidare. Vi har insett att det skulle ta år och åter år (och det skulle kosta miljoner och miljontals euro) att bygga upp kunskapen för att producera dessa produkter själva. Det är riskabelt och tar alltför lång tid. Varför då inte istället samarbeta med specialister som har dessa resurser och kunskapen för en viss marknad?, säger Fabian Frenzel.

– Vi söker också alltid regionala tryckerier för klassiska trycksaker. Kunderna förväntar sig snabbare leveranstider – något som vi kan uppnå mycket snabbare med ett decentraliserat produktionsnätverk.

På vilket sätt gynnas man av att samarbeta med er?
– Det vi har att erbjuda är ett enormt försäljningsnätverk och en kraftfull marknadsföringsmaskin. Varje dag når vi upp till en halv miljon aktiva B2B-kontakter över hela Europa – i 26 länder och på 18 språk. Det här är en stor chans för alla tillverkare som vill använda oss som plattform för att sälja sina produkter. Våra senaste produktlanseringar har alla varit stora framgångar. Vi är också glada för att prova nya saker med en partner, och att vara först med att presentera en specifik produkt på marknaden.

Den framtida utvecklingen för nättryckeriet kommer gå mer mot att skapa en handelsplattform. Fabian Frenzel säger att förutom att ingå partnerskap produktionssidan söker de även fler partner på försäljningssidan.

– Vårt partnerkoncept gör det möjligt för alla att riskfritt gå in på web-to-print-marknaden. Vi tillhandahåller en komplett web-to-print-miljö utan kostnad där vi även stödjer våra partner med marknadsföringsbudgetar.

Den egna tryckproduktionen är fortfarande hjärtat i verksamheten.

United Print ikläder sig allt mer rollen att tillhandahålla en infrastruktur som samlar utbud och efterfrågan.

– Med andra ord så hanterar och erbjuder vi en handelsplattform. Men låt mig vara tydlig gällande en sak. United Print kommer fortsätta tryckproduktionen inhouse. Även fast samarbeten blir allt viktigare så är det viktigt för oss att fortsätta med själva hantverket.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Veteran bland gratistidningar slutar med hemdistribution

Västerås Tidning, som är en av landets äldsta gratistidningar, slutar dela ut tidningen i brevlådan. Istället satsar man på fler utplacerade tidningsställ.

FotoJet---2024-12-06T101427.170

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150