Bokproduktion går på högvarv: ”Massvis med nya kunder”

Markbladet utökar sin digitala boklina med ytterligare en maskin för tillverkning av hårda pärmar, Präzicase Pro.

Tomas Hammarström, vd för Markbladet ser en uppgång på personaliserade böcker.

Tomas Hammarström, vd för Markbladet säger att efterfrågan av personliga fotoböcker av olika slag har ökat stadigt en lång tid, dels från Markbladets egna varumärke fotoklok.se men även från andra varumärken som företaget trycker och levererar åt. Tryckeriet har två HP indigo, en 7900 och en 5500 i lokalerna. För hårdpärmsproduktionen har de sedan tidigare redan två stycken mindre Präzicase. Nu får de även in Schmedtmaskinen i Pro-versionen.

– Den är lite mer helautomatisk och minst dubbelt så snabb så jag hoppas vi kommer att dubbla produktionskapaciteten, säger han om den nya maskininvesteringen.

– Vårt måtto är att vi ska ha två av allt men nu har vi faktiskt tre maskiner för att göra hårdpärmsomslag, annars har vi faktiskt två av alla maskiner vi har i produktionen, vi får aldrig stå still, säger Tomas Hammarström.

Fokus framåt för Markbladet med sina sju anställda och en omsättning om drygt 12,1 miljoner kronor blir att fortsätta erbjuda personliga produkter till slutkunder. Speciellt i juletid så går produktionen på högvarv.

– Det går upp extremt mycket. Under 20 dagar i december är det är fyra gånger så mycket jämfört med en vanlig månad. Det kommer massvis med nya kunder.

Schmedtmaskinen Präzicase Pro ska installeras hos Markbladet för att öka hårdpärmsproduktionen.

Tomas Hammarström säger att de är en av få i Sverige som trycker böcker on demand, produktion som förflyttats allt mer till de stora nättryckerierna i Europa.

– Det känns kul att vi gör det här ändå, och att vi kan erbjuda hårdpärmsproduktion genom hela kedjan, säger han och tillägger att det inte bara handlar om enstyckbeställningar av personaliserade böcker utan även böcker i upplagor om 200-300 böcker.

Hammarström poängterar att de nischat sig ett par år nu med sitt erbjudande inom boktryck.

– Det känns bra att ha fler ben att stå på. Vi ser en framtid i denna tryckeriverksamhet jämfört med den traditionella vanliga tryckeriverksamheten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: