Handeln kräver mer – därför växer Bording

PUBLICERAD: 18 december 2018
UPPDATERAD: 18 december

I dag har kunderna fokus på hur de ska göra sina system ljudstyrda, eftersom redan en fjärdedel av sökningen i amerikanska databaser görs genom att tala med dem. Kunderna har också fokus på hur digital signage ska hjälpa dem att bättre fånga sina kunders intresse. Men fokus på trycksaker, det överlåts ofta på en assistent. Det är något som Bording vill ändra på.

– Jag överlät själv åt en assistent att göra våra trycksaksbeställningar. Jag var pressad med andra utmaningar, berättar Christian Romero-Hamrin, som är nybliven vd på Bording Sverige. Christians har en examen i internationell handel och gjorde sedan karriär inom Heineken i Spanien. För 14 år sedan kom han till Sverige som chef för kontorsgrossisten Svanströms, där han förvandlade 400 miljoner olönsam omsättning till en miljard och betydligt bättre lönsamhet. Efter försäljningen till Office Depot var han kvar i ett par år för att bygga upp e-handeln, som omsatte 400 miljoner när han lämnade.

Christian Romero-Hamrin, vd på Bording Sverige.

Sedan gjorde han en liknande resa med kedjan Ocay, som hade 100 säljare, 350 anställda och 900 miljoner i omsättning när kedjan såldes. Nu har Christian fått i uppgift att vara vd för Bording och se till att det företaget är rätt positionerat i förhållande till framför allt detaljhandelns snabbt ombytliga krav.
– Jag ville byta bransch. Hade jobbat 14 år med kontorsbranschen, som uppvisar många likheter med grafisk bransch. Jag hade tre parametrar när jag letade jobb:
1. I en annan bransch, så jag kunde fortsätta utmanas.
2. Tydligt förflyttningsuppdrag av något slag. Exempelvis turn-around, uppbyggnad eller liknande.
3. Ett tydligt delegerat mandat, så det fanns möjlighet att agera.

Det var så Christian Romero-Hamrin kom i kontakt med Bording.
– Bordings svenska verksamhet omsätter 250 miljoner och har nästan 100 anställda. Jag fick förtroende för de personer jag träffade och jag tyckte att de hade mod att genomföra förändring. Samtidigt var storleken på bolaget ungefär där de andra bolagen var, när jag kom in i dem.
Moderbolaget Bording A/S är börsnoterat i Köpenhamn. Affärsidén är att på olika sätt ta fram marknadskommunikation.
– Många företag skulle säkert säga att de erbjuder samma som vi. Men vår kombination av it-system, avancerade dataprogram för anpassad kommunikation samt vår produktionsutrustning och lagrings- och distributionsorganisation gör oss unika. Och vi har inga problem ifall hela projektet ska kommuniceras på engelska, säger Christian Romero-Hamrin.

Bordings produktion i Borås. Här trycks och lagerhålls mycket snabbt on-demand material. Här finns också tryckkapacitet där man som kund kan välja billigare och lite enklare eller dyrare och högsta möjliga kvalitet.

Bording startade redan 1792 och blev stora under andra halvan av 1900-talet, när de tryckte blanketter och etiketter. När SAS biljetter blev digitala så hängde Bording med och skapade de nödvändiga systemen. Och när butikerna fick digitala kassor så var Bording med och tog hand om de digitala flödena. De skapade också betalningssystemen över Öresundsbron. Så man kan lugnt säga att de följt med blankettens utveckling. I dag har de kompletta system för att trycka individuell och personaliserad information, samt för att via webbaserade system ta emot beställningar och sedan lagerhålla och distribuera varor och trycksaker för kundernas räkning.

I Sverige har Bording Mail-it, som arbetar med händelsestyrd marknadsföring. De har också Bording Instore, som står för 200 av de svenska omsättningsmiljonerna och innehåller totala koncept till detaljhandeln.

 

– Bording AB och Bording In-store ska knytas ihop till ett bolag under 2019. Så den som bara köper Point of Sales material ska också känna till att vi har vår offsetproduktion, att vi kan göra marknadsmaterial och att vi kan producera on demand, lagerhålla och distribuera.
– Vi ska växa. Både organiskt och via förvärv, där vi ser att vi på något sätt kan skapa värde för våra kunder. De förvärv vi söker, är inom områden där vi redan är verksamma. Digitaliseringen blir en viktig aspekt. Vi vill fortsätta det arbetet och uppgradera det. Det kan både handla om större marknadsandelar och om att täcka igen geografiska luckor som vi har i dag. Vi är ett kapitalstarkt bolag som kan göra förvärv.

– När jag närmar mig en marknadsavdelning berättar jag att vi har en helhet som är konkurrenskraftig både mot retail och andra områden. Våra medarbetare vet vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra. De vet vad som driver lönsamhet och drar in kunder. Våra kunder kan minimera antalet leverantörer och får en kontakt och har bättre kontroll, samtidigt som de får verktyg för att mäta effekten av sin marknadsinsats.

Christian Romero-Hamrin berättar sedan om en rätt unik service, nämligen att Bording erbjuder extra händer till marknadsavdelningen.
– Vi är också den förlängda armen för en marknadsavdelning. Många kunder sysselsätter kanske en medarbetare på 40 procent medan vi jobbar med detta varje dag och optimerar. Eller så har de jobb för 1,5 tjänst. Då kan vi hjälpa till med den halva. Vi har kunder som har en begränsad marknadsavdelning och uppskattar den här möjligheten.
– Jag tillbringar nu mycket tid hos våra befintliga kunder. Vi känner dem bäst. I vissa fall känner vi kunden bättre än de känner sig själva. Vi har så lång bakgrund så vi har utvecklat affären tillsammans. Det finns en väldig styrka i detta.
– Jag har inte tidigare varit med om att kunder skickar blommor eller på annat sätt tackar för insatser. Men det händer här, avslutar Christian Romero-Hamrin, vd för Bording Sverige.

I Pålsboda har Bording sitt blankett- och etikettryckeri. Men här lagerhålls också, sorteras och samdistribueras många stora nordiska varumärken.
I Helsingborg finns offsettryckeriet. Foto: Svenn Hjartarson

 

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning