Handeln kräver mer – därför växer Bording

PUBLICERAD: 18 december 2018
UPPDATERAD: 18 december

I dag har kunderna fokus på hur de ska göra sina system ljudstyrda, eftersom redan en fjärdedel av sökningen i amerikanska databaser görs genom att tala med dem. Kunderna har också fokus på hur digital signage ska hjälpa dem att bättre fånga sina kunders intresse. Men fokus på trycksaker, det överlåts ofta på en assistent. Det är något som Bording vill ändra på.

– Jag överlät själv åt en assistent att göra våra trycksaksbeställningar. Jag var pressad med andra utmaningar, berättar Christian Romero-Hamrin, som är nybliven vd på Bording Sverige. Christians har en examen i internationell handel och gjorde sedan karriär inom Heineken i Spanien. För 14 år sedan kom han till Sverige som chef för kontorsgrossisten Svanströms, där han förvandlade 400 miljoner olönsam omsättning till en miljard och betydligt bättre lönsamhet. Efter försäljningen till Office Depot var han kvar i ett par år för att bygga upp e-handeln, som omsatte 400 miljoner när han lämnade.

Christian Romero-Hamrin, vd på Bording Sverige.

Sedan gjorde han en liknande resa med kedjan Ocay, som hade 100 säljare, 350 anställda och 900 miljoner i omsättning när kedjan såldes. Nu har Christian fått i uppgift att vara vd för Bording och se till att det företaget är rätt positionerat i förhållande till framför allt detaljhandelns snabbt ombytliga krav.
– Jag ville byta bransch. Hade jobbat 14 år med kontorsbranschen, som uppvisar många likheter med grafisk bransch. Jag hade tre parametrar när jag letade jobb:
1. I en annan bransch, så jag kunde fortsätta utmanas.
2. Tydligt förflyttningsuppdrag av något slag. Exempelvis turn-around, uppbyggnad eller liknande.
3. Ett tydligt delegerat mandat, så det fanns möjlighet att agera.

Det var så Christian Romero-Hamrin kom i kontakt med Bording.
– Bordings svenska verksamhet omsätter 250 miljoner och har nästan 100 anställda. Jag fick förtroende för de personer jag träffade och jag tyckte att de hade mod att genomföra förändring. Samtidigt var storleken på bolaget ungefär där de andra bolagen var, när jag kom in i dem.
Moderbolaget Bording A/S är börsnoterat i Köpenhamn. Affärsidén är att på olika sätt ta fram marknadskommunikation.
– Många företag skulle säkert säga att de erbjuder samma som vi. Men vår kombination av it-system, avancerade dataprogram för anpassad kommunikation samt vår produktionsutrustning och lagrings- och distributionsorganisation gör oss unika. Och vi har inga problem ifall hela projektet ska kommuniceras på engelska, säger Christian Romero-Hamrin.

Bordings produktion i Borås. Här trycks och lagerhålls mycket snabbt on-demand material. Här finns också tryckkapacitet där man som kund kan välja billigare och lite enklare eller dyrare och högsta möjliga kvalitet.

Bording startade redan 1792 och blev stora under andra halvan av 1900-talet, när de tryckte blanketter och etiketter. När SAS biljetter blev digitala så hängde Bording med och skapade de nödvändiga systemen. Och när butikerna fick digitala kassor så var Bording med och tog hand om de digitala flödena. De skapade också betalningssystemen över Öresundsbron. Så man kan lugnt säga att de följt med blankettens utveckling. I dag har de kompletta system för att trycka individuell och personaliserad information, samt för att via webbaserade system ta emot beställningar och sedan lagerhålla och distribuera varor och trycksaker för kundernas räkning.

I Sverige har Bording Mail-it, som arbetar med händelsestyrd marknadsföring. De har också Bording Instore, som står för 200 av de svenska omsättningsmiljonerna och innehåller totala koncept till detaljhandeln.

 

– Bording AB och Bording In-store ska knytas ihop till ett bolag under 2019. Så den som bara köper Point of Sales material ska också känna till att vi har vår offsetproduktion, att vi kan göra marknadsmaterial och att vi kan producera on demand, lagerhålla och distribuera.
– Vi ska växa. Både organiskt och via förvärv, där vi ser att vi på något sätt kan skapa värde för våra kunder. De förvärv vi söker, är inom områden där vi redan är verksamma. Digitaliseringen blir en viktig aspekt. Vi vill fortsätta det arbetet och uppgradera det. Det kan både handla om större marknadsandelar och om att täcka igen geografiska luckor som vi har i dag. Vi är ett kapitalstarkt bolag som kan göra förvärv.

– När jag närmar mig en marknadsavdelning berättar jag att vi har en helhet som är konkurrenskraftig både mot retail och andra områden. Våra medarbetare vet vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra. De vet vad som driver lönsamhet och drar in kunder. Våra kunder kan minimera antalet leverantörer och får en kontakt och har bättre kontroll, samtidigt som de får verktyg för att mäta effekten av sin marknadsinsats.

Christian Romero-Hamrin berättar sedan om en rätt unik service, nämligen att Bording erbjuder extra händer till marknadsavdelningen.
– Vi är också den förlängda armen för en marknadsavdelning. Många kunder sysselsätter kanske en medarbetare på 40 procent medan vi jobbar med detta varje dag och optimerar. Eller så har de jobb för 1,5 tjänst. Då kan vi hjälpa till med den halva. Vi har kunder som har en begränsad marknadsavdelning och uppskattar den här möjligheten.
– Jag tillbringar nu mycket tid hos våra befintliga kunder. Vi känner dem bäst. I vissa fall känner vi kunden bättre än de känner sig själva. Vi har så lång bakgrund så vi har utvecklat affären tillsammans. Det finns en väldig styrka i detta.
– Jag har inte tidigare varit med om att kunder skickar blommor eller på annat sätt tackar för insatser. Men det händer här, avslutar Christian Romero-Hamrin, vd för Bording Sverige.

I Pålsboda har Bording sitt blankett- och etikettryckeri. Men här lagerhålls också, sorteras och samdistribueras många stora nordiska varumärken.
I Helsingborg finns offsettryckeriet. Foto: Svenn Hjartarson

 

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm