Hittade väg för enklare jobb

PUBLICERAD: 18 december 2018
UPPDATERAD: 18 december
Maria Lidberg på familjetryckeriet Lidbergs Grafiska i skånska Skurup.

E-handelssystemet från Haikom har de haft flera år tillbaka. Och när väl Haikom valde att utveckla sin marknadsportal och sitt affärssystem så valde Lidbergs Grafiska att följa med som testpiloter på resan.

Lidbergs Grafiska är i grunden ett blankettryckeri. Maria Lidberg är fjärde generationens tryckare. Det var hennes farfars far som startade verksamheten, då som ett boktryckeri och pappershandlare. 1971 gick flytten från de centrala delarna av Skurup till lokalerna i ortens utkant där de befinner sig i dag. Produktionen har breddats genom åren, berättar Maria Lidberg. Det är inte bara blanketter som gäller längre. Tryckeriet med omkring 40 anställda kör allt från enkla småjobb till miljonupplagor.
– Vi har kapacitet att ta väldigt stora order, men vi har också mycket smått, säger Maria Lidberg och utvecklar:
– Vi trycker allt som rör kontorssidan – blanketter, kuvert, och reklamtryck såväl offset som digitalt. Vi kan även printa affischer på storformatsskrivare.

Haikom var från början en webbshop och ett webbsystem för grafisk bransch. Lidbergs har använt sig av lösningen under flera år. Redan långt före Haikom uppstod ett behov av att digitalisera det administrativa arbetet. Och för att göra det tog de hjälp av en it-tekniker som utvecklade ett it-system i dos-miljö som anpassades för produktionen. Något som fungerade väl i många år. Men när systemet till sist skulle överföras till nya datorer och servrar uppstod problem. Det var dags för Lidbergs att lyfta blicken.
– Vi var tvungna att ha något nytt och började se över marknaden för några år sedan. Men då var det de stora aktörerna som gällde med sina jättesystem. Vi insåg att dessa var alldeles för stora och komplexa för oss samtidigt som det var för dyrt.

 

Tryckaren Pierre Thomasson synar trycket.

Efter att ha sonderat terrängen och även testat ett system i ett halvår så insåg Lidbergs att de sökte ett system där tryckeriets anställda snabbt kunde skapa order på ett enkelt sätt, följa dem smidigt genom hela produktionen fram till fakturering – inte alltför detaljerat och styrt av processerna i tryckjobben.
– Vi har mycket småjobb med visitkort och liknande. Och vi ville få igenom dessa snabbare.

När Haikom påbörjade sin utveckling av ett komplett system, Haikom 2.0, med bland annat moduler för orderhantering och affärsystem, så valde tryckeriet att hänga med på resan.
– Vi blev som testpiloter ihop med ett annat tryckeri, samtidigt som vi kämpade på med utvecklingen av det nya systemet.
Sedan i oktober har Lidbergs börjat köra systemet fullt ut. Med hjälp av Haikom kan de enkelt skapa offert, order, transportbokning och exportera fakturaunderlag. Tidigare manuella arbetsuppgifter såsom att skicka leveranslistor till återförsäljare, söka gods åt kunder, skapa följesedlar med mera, är idag eliminerade. Allt det sker med automatik. Det återstår dock att få rätsida på två bitar i systemet. Kalkyleringen har ännu inte kommit på plats och likaså återrapporteringen. Haikom räknar med att allt ska vara klart i april.
– Det är det vi fokuserar på nu. Att få det hela färdigt. Sedan kommer vi nog lägga in mycket mer när allt är på plats i systemet. Däremot kan vi se allt i systemet, hur långt ordern har kommit och utleveransen och faktureringen.

 

Per Persson är nöjd med att tryckeriets orderhanteringssystem flyter bättre.

Maria Lidberg säger att kalkyleringen är den största utmaningen för tillfället – att få den att stämma. – Att kalkylera på digitaljobb är hyfsat lätt men på rulloffset är det inte lika lätt för där kör man kilopriser på papper istället för per ark. Det är också en annan form av spill och annat som ska tas med i beräkningarna.

Vad har ni sett för effekter med det nya systemet?
– Hela orderhanteringen har blivit mycket smidigare, bland annat genom att vi själva kan styra vilka fält som ska finnas med i en order beroende av vilken produkt det är. En annan fördel är att vi läser in tryckfilerna i ordern och därifrån styrs dem i olika utflöden till rätt produktionsplats.

– Så allt är samlat på ett ställe när det går vidare ut i tryckeriet. Det är en felfaktor som blir borttagen eftersom filen och jobbet följs åt. Och när det kommer en repetitionsbeställning så behöver vi inte leta fram filen på servern och kontrollera att det är rätt version av filen, eftersom ursprungsfilen redan finns i ordern.
– Jag behöver till exempel inte ta mig igenom massa onödiga steg som inte har med aktuell produkttyp att göra. Det är ett anpassningsbart system som enkelt låter oss skräddarsy innehållet, till exempel vilka fält som ska finnas med och hur orderlistorna ska se ut. Vi får också snabbt hjälp om vi ringer Haikom och har frågor.

Maria Lidberg säger att de har många lätta jobb i små volymer som inte kräver att de skriver in så mycket detaljerad information i ordern.
– Då har du en order på några minuter. Men har du en komplicerad trycksak som en blankett med många olika exemplar, namn, omslag eller om det ska vara hål och perforeringar. Då väljer du allt det och i vilken typ av maskin jobbet ska gå i med hjälp av olika alternativ. Därför blir det att de orderna som inte är så avancerade kan skickas ut i produktionen ganska snabbt, medan de komplicerade går en annan väg i systemet. Därför blir ingen order krångligare än absolut nödvändigt.

Helena Carlberg på Lidbergs Grafiskas avdelning för efterbehandling.

– Det är lättförståeligt och har en logisk produktionsordning. Det blir mer och mer att vi ser detta för varje dag. När vi är färdiga med ordern och skickar ut den i produktionen så skickas samtidigt ett autogenererat mejl med orderbekräftelse bifogat till beställaren, säger hon och tillägger att systemet kommer att bli ännu mer automatiserat med tiden.

För kunder som beställer via webbshopen behöver tryckeripersonalen i stort sett inte göra någon handpåläggning över huvud taget. Där är det kunden själv som knappar in sin beställning, godkänner korrekturet på skärmen, för att sedan skicka in beställningen till tryckeriet.
– På samma sätt jobbar vi även internt nu, att vi själva bygger upp en egen liten intern shop för kunder som jobbar väldigt traditionellt, och inte vill ha en webbshop. Då kan vi ändå använda shopen för att skriva in ordrar, skapa och skicka korrektur – och styra det härifrån istället.
Maria Lidberg säger att det vanligtvis kan bli en utmaning att få personalen att gå från ett administrativt ordersystem till ett annat. Så blev det inte denna gång.
– Med Haikom tog det bara ett par dagar. Sedan insåg alla att det här ska vi köra på.

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm