De har länge verkat i kulisserna. Men när det var dags att pränta in det nya företagsnamnet Faber Exposize tog de klivet in i rampljuset för att möta branschen på Sign&Print Scandinavia.
Namnbytet till Faber Exposize gjordes på grund av förvärv som gjorts inom koncernen. Tidigare hette de Faber Flags, ett tryckeriföretag inom textilbranschen som har funnits sedan 1933. Det svenska teamet på tio personer sitter på Lidingö och arbetar mot den nordiska marknaden. De ingår i Faber Group-koncernen med produktionsanläggningar i både Europa och Asien.
– Vi är en printerkoncern som har funnits i branschen sedan lång tid tillbaka, säger försäljningsansvarige Pelle Svernedal när vi träffar honom på Sign&Print Scandinavia.
–Allt började med flaggor och banderoller men idag är det så mycket mer, nu byter vi namn och är med på mässan för första gången. Koncernen förvärvade ett bolag i Holland som heter Exposize som blev Faber Exposize och på den vägen är det, förklarar han.
Flera produktionsställen
Koncernen har produktionsanläggningar i både Europa och Asien.
– Vi har produktion i Sverige, Polen, Tyskland, England, Holland, och i Thailand där vi trycker screentryck.
Tidigare låg fokus på flaggor, vepor och banderoller. I och med det nya namnet har de också fått ett större sortiment inom skyltning, storformat och expoprodukter.
–Vi får därmed en större möjlighet att erbjuda kunder en bredare portfölj och ett större utbud. Nu gör vi även vinyl, mattor, tapeter men vi trycker även hårda material – mycket av det vi kallar indoor decoration.
”Flera bra möten”
Pelle Svernedal är nöjd med valet att ställa ut på mässan:
– Jag tycker det har varit väldigt positivt att möta både befintliga och nya kunder. Vi är, och har varit, en silent-speaking-partner, som hela tiden funnits med i bakgrunden och hjälpt våra återförsäljare med expertrådgivning, och tillsammans har vi vuxit. Att växa med dem, med råd och rön, och på ett sätt vara med och skapa trygghet inom alla olika produktområden är viktigt. Det här är första gången vi har ansiktet utåt, säger Pelle Svernedal och fortsätter:
– Det räcker egentligen med några bra möten som genererar affärer framåt. Men vi har haft fler bra möten. Sedan känner vi att det är en mässa i vårt segment så är det någonstans vi bör vara med så är det ändå just här.