Första gången med ansiktet utåt

PUBLICERAD: 22 februari 2019
UPPDATERAD: 22 februari
Pelle Svernedal och Suzanne Poznanska visade sitt utökade sortiment när de debuterade på Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

De har länge verkat i kulisserna. Men när det var dags att pränta in det nya företagsnamnet Faber Exposize tog de klivet in i rampljuset för att möta branschen på Sign&Print Scandinavia.

Namnbytet till Faber Exposize gjordes på grund av förvärv som gjorts inom koncernen. Tidigare hette de Faber Flags, ett tryckeriföretag inom textilbranschen som har funnits sedan 1933. Det svenska teamet på tio personer sitter på Lidingö och arbetar mot den nordiska marknaden. De ingår i Faber Group-koncernen med produktionsanläggningar i både Europa och Asien.

– Vi är en printerkoncern som har funnits i branschen sedan lång tid tillbaka, säger försäljningsansvarige Pelle Svernedal när vi träffar honom på Sign&Print Scandinavia.

–Allt började med flaggor och banderoller men idag är det så mycket mer, nu byter vi namn och är med på mässan för första gången. Koncernen förvärvade ett bolag i Holland som heter Exposize som blev Faber Exposize och på den vägen är det, förklarar han.

Flera produktionsställen

Koncernen har produktionsanläggningar i både Europa och Asien.

– Vi har produktion i Sverige, Polen, Tyskland, England, Holland, och i Thailand där vi trycker screentryck.

 

Tidigare låg fokus på flaggor, vepor och banderoller. I och med det nya namnet har de också fått ett större sortiment inom skyltning, storformat och expoprodukter.

–Vi får därmed en större möjlighet att erbjuda kunder en bredare portfölj och ett större utbud. Nu gör vi även vinyl, mattor, tapeter men vi trycker även hårda material – mycket av det vi kallar indoor decoration.

”Flera bra möten”

Pelle Svernedal är nöjd med valet att ställa ut på mässan:

– Jag tycker det har varit väldigt positivt att möta både befintliga och nya kunder. Vi är, och har varit, en silent-speaking-partner, som hela tiden funnits med i bakgrunden och hjälpt våra återförsäljare med expertrådgivning, och tillsammans har vi vuxit. Att växa med dem, med råd och rön, och på ett sätt vara med och skapa trygghet inom alla olika produktområden är viktigt. Det här är första gången vi har ansiktet utåt, säger Pelle Svernedal och fortsätter:

– Det räcker egentligen med några bra möten som genererar affärer framåt. Men vi har haft fler bra möten. Sedan känner vi att det är en mässa i vårt segment så är det någonstans vi bör vara med så är det ändå just här.

 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm