
Den tyska tryckjätten Flyeralarm vill på allvar ta sig in på den nordiska marknaden. Det ska ske med ett huvudkontor placerat mitt i centrala Köpenhamn – och med leveranstider som de jämför med en racerbil.
Flyeralarm är ett väletablerat tyskt företag, som ännu inte gjort sig så kända på den nordiska marknaden. Det är ett av de största tryckerierna i Europa med tio olika produktionsenheter i Tyskland. Produktionsenheterna är indelade i tre segment, exempelvis sker allt textiltryck på ett och samma ställe.
Tryckerikoncernen har någonstans mellan 2 500-3 000 anställda, och företaget är UPS största kund i Europa. De skickar dagligen iväg cirka 24 000 paket och har fler än 1,5 miljoner kunder.
Basen inom e-handel
Flyeralarm, som har sin bas inom e-handel, tog för några år sedan klivet in på den nordiska marknaden med lokala webbplatser.
– Vi är bland de 15 största e-handelsbolagen, men vi hanterar också några kunder med mer personlig service, säger Jonas Lambæk, som anställdes sommaren 2018 för att leda den nordiska försäljningsorganisationen.

Jonas Lambæk, kommer från Esbjerg på Jyllands västkust., Han har en MPL (Mediaproduktion och ledarskap) från 2010 på grafik högskolan utanför Köpenhamn – idag DMJX. Efter utbildningen var han projektledare under fyra år på Kolofon Group och därefter fortsatte han på ett nytt jobb som kamsäljare på Zeuner Grafisk och deras Köpenhamnskontor. I samband med att företaget sedan såldes till Lasertryck kom han till Rosendahls, och sedan gick resan till Cool Gray där hans jobb var inom försäljning och projektledning.
Under resans gång har han också studerat marknadsföring på Copenhagen business school, CBS. I mitten av sin pappaledighet blev Jonas Lambæk sedan kontaktad av Flyeralarm, som ville att han skulle leda deras intåg på den nordiska marknaden.
Kontor i Stockholm
Det nordiska huvudkontoret ligger i Havnegade, där det finns fyra personer som alla arbetar med försäljning och kundservice. Dessutom har det inrättats ett kontor i Stockholm och ett i Helsingfors.
– Och inom de närmaste tre till fem åren är vi också representerade med ett kontor i Norge. Vi ska växa organiskt, förklarar Jonas Lambæk.
En stor utmaning under första året på den nordiska marknaden är att öka kännedomen om Flyer alarm.
– Det är en spännande uppgift. Och det är också krävande. Vi arbetar för närvarande i tre av de fem länder som ingår i Norden (Danmark, Sverige Norge, Finland och Island). Många utanför de nordiska länderna tror att de nordiska länderna är väldigt identiska. Det är det inte. Det handlar inte bara om olika språk och olika valutor. Det finns också olika nationer, alla med sin egen mentalitet. Vi måste förstå hur vi ska arbeta när vi ska sprida kännedomen om Flyeralarm, säger Jonas Lambæk.
Flera målgrupper
Initialt ligger målgrupperna inom B-2-B-marknaden – mäklare, byråer och andra tryckerier samt industrikunder. Men det är också intressant med B-2-C-marknaden.
– Vi är i full gång med att få en dialog och relation med några av de större kunderna. Och min egen grafiska bakgrund är definitivt en fördel i arbetet, även för kunderna. Det finns också några av de andra på kontoret som har en grafisk bakgrund. Det betyder att vi kan vägleda våra kunder på ett bättre sätt, och hjälpa dem att få ut mer av sina marknadsbudgetar, förklarar Jonas Lambæk.
– Vi är en online-verksamhet, men det finns möjlighet till personlig kontakt. Detta är en fördel för kunderna. Våra priser, vår kvalitet och inte minst vår tillgänglighet med lokala kontor i varje land, med möjlighet till personlig service, måste bidra till att skapa grunden för den planerade tillväxten här i Norden, tillägger Jonas Lambæk.
Snabba leveranser
När larmet går, måste det gå kvickt. Namnet Flyeralarm antyder också att de arbetar med snabba leveranstider.
Enligt Jonas Lambæk är Flyer alarm också mycket bra när det gäller små upplagor körningarna – både produktions- och prismässigt. Och så har de väldigt många olika produkter i sina webbutiker.
– Fler än 50 nya produkter lanseras varje månad på online-portalen. Portalen är så omfattande att den kan användas som inspirationskälla, om du till exempel skulle sakna en idé till din nästa marknadsföringkampanj, avslutar Jonas Lambæk.
Text: Lis Lykke
Översättning: Claes Nordström