Storspelare skruvar på den nordiska marknaden

PUBLICERAD: 8 mars 2019
UPPDATERAD: 8 mars
Flyeralarm, som hör till de 15 största e-handelsbolagen i Europa satsar lägger in en högre växel på den nordiska marknaden.

Den tyska tryckjätten Flyeralarm vill på allvar ta sig in på den nordiska marknaden. Det ska ske med ett huvudkontor placerat mitt i centrala Köpenhamn – och med leveranstider som de jämför med en racerbil.

Flyeralarm är ett väletablerat tyskt företag, som ännu inte gjort sig så kända på den nordiska marknaden. Det är ett av de största tryckerierna i Europa med tio olika produktionsenheter i Tyskland. Produktionsenheterna är indelade i tre segment, exempelvis sker allt textiltryck på ett och samma ställe.
Tryckerikoncernen har någonstans mellan 2 500-3 000 anställda, och företaget är UPS största kund i Europa. De skickar dagligen iväg cirka 24 000 paket och har fler än 1,5 miljoner kunder.

Basen inom e-handel

Flyeralarm, som har sin bas inom e-handel, tog för några år sedan klivet in på den nordiska marknaden med lokala webbplatser.

– Vi är bland de 15 största e-handelsbolagen, men vi hanterar också några kunder med mer personlig service, säger Jonas Lambæk, som anställdes sommaren 2018 för att leda den nordiska försäljningsorganisationen.

 

– Våra priser och vår kvalitet och inte minst vår tillgänglighet med lokala kontor i varje land med möjligheten till personlig service ska skapa grogrund för vår planlagda tillväxt, säger Jonas Lambæk på Flyeralarm.

 

Jonas Lambæk, kommer från Esbjerg på Jyllands västkust., Han har en MPL (Mediaproduktion och ledarskap) från 2010 på grafik högskolan utanför Köpenhamn – idag DMJX. Efter utbildningen var han projektledare under fyra år på Kolofon Group och därefter fortsatte han på ett nytt jobb som kamsäljare på Zeuner Grafisk och deras Köpenhamnskontor. I samband med att företaget sedan såldes till Lasertryck kom han till Rosendahls, och sedan gick resan till Cool Gray där hans jobb var inom försäljning och projektledning.

Under resans gång har han också studerat marknadsföring på Copenhagen business school, CBS. I mitten av sin pappaledighet blev Jonas Lambæk sedan kontaktad av Flyeralarm, som ville att han skulle leda deras intåg på den nordiska marknaden.

Kontor i Stockholm

Det nordiska huvudkontoret ligger i Havnegade, där det finns fyra personer som alla arbetar med försäljning och kundservice. Dessutom har det inrättats ett kontor i Stockholm och ett i Helsingfors.

– Och inom de närmaste tre till fem åren är vi också representerade med ett kontor i Norge. Vi ska växa organiskt, förklarar Jonas Lambæk.

En stor utmaning under första året på den nordiska marknaden är att öka kännedomen om Flyer alarm.

– Det är en spännande uppgift. Och det är också krävande. Vi arbetar för närvarande i tre av de fem länder som ingår i Norden (Danmark, Sverige Norge, Finland och Island). Många utanför de nordiska länderna tror att de nordiska länderna är väldigt identiska. Det är det inte. Det handlar inte bara om olika språk och olika valutor. Det finns också olika nationer, alla med sin egen mentalitet. Vi måste förstå hur vi ska arbeta när vi ska sprida kännedomen om Flyeralarm, säger Jonas Lambæk.

Flera målgrupper

Initialt ligger målgrupperna inom B-2-B-marknaden – mäklare, byråer och andra tryckerier samt industrikunder. Men det är också intressant med B-2-C-marknaden.

– Vi är i full gång med att få en dialog och relation med några av de större kunderna. Och min egen grafiska bakgrund är definitivt en fördel i arbetet, även för kunderna. Det finns också några av de andra på kontoret som har en grafisk bakgrund. Det betyder att vi kan vägleda våra kunder på ett bättre sätt, och hjälpa dem att få ut mer av sina marknadsbudgetar, förklarar Jonas Lambæk.

– Vi är en online-verksamhet, men det finns möjlighet till personlig kontakt. Detta är en fördel för kunderna. Våra priser, vår kvalitet och inte minst vår tillgänglighet med lokala kontor i varje land, med möjlighet till personlig service, måste bidra till att skapa grunden för den planerade tillväxten här i Norden, tillägger Jonas Lambæk.

Snabba leveranser

När larmet går, måste det gå kvickt. Namnet Flyeralarm antyder också att de arbetar med snabba leveranstider.
Enligt Jonas Lambæk är Flyer alarm också mycket bra när det gäller små upplagor körningarna – både produktions- och prismässigt. Och så har de väldigt många olika produkter i sina webbutiker.

– Fler än 50 nya produkter lanseras varje månad på online-portalen. Portalen är så omfattande att den kan användas som inspirationskälla, om du till exempel skulle sakna en idé till din nästa marknadsföringkampanj, avslutar Jonas Lambæk.

 

Text: Lis Lykke

Översättning: Claes Nordström

 

Senaste nytt

Original Tryckeri växer med förvärv

Norrländsk tryckeriaffär får Originalkoncernen att expandera med skyltbolag.

Orginal-b

Color Systems har Roland XP-640 på frukostmenyn

Återförsäljaren Color Systems ordnar ett frukostseminarium med visning av nya storformatsskrivaren Roland TrueVIS XP-640.

DSC_9193

Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Kodak production satin poster paper, 200gsm är ett bestruket semimatt papper med silkeskänsla som ger skarpa fotografiska bilder.

KODAK-Production-Satin-Poster-Paper-head-beskuren

Grafiska Företagen uppmanar regeringen att sälja Strålfors

Grafiska Företagen menar att ägarförhållandet snedvrider konkurrensen och att Postnords ägande av tryckeriet Strålfors bör avvecklas utan dröjsmål.

Eva-Gluckman-beskuren

Läs vidare

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Berlingo Media slog till med sju meter långt skyltupptåg

Warner Music Sweden och Berlingo Media skapade en sju meter lång skylt av artisten Alex Warren inför hans konsert i Stockholm i veckan. Nu är skylten på väg till Oslo och Köpenhamn.

1741810551824

Canon visar fotoutställning för synskadade på Fotografiska

Den 29-31 oktober kommer Canons turnerande fotoutställning World Unseen till Fotografiska i Stockholm. Men det är inte en utställning i mängden. Nej, man riktar sig nämligen både till seende och synsvaga. Med hjälp av Canons Arizona-skrivare har bilderna fått taktilt tryck i lager.

TPFW-42

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113