3d-printer ska locka skylttillverkare

PUBLICERAD: 24 mars 2019
UPPDATERAD: 24 mars
Mimakis nya 3d-skrivare släpps på marknaden i slutet av april.

Den japanska skrivartillverkaren Mimaki lanserade sin första 3d-skrivare i slutet av 2017. En maskin baserad på en inkjet-teknik. Nu är det dags för företaget att lansera ytterligare en maskin, denna gången i skrivbordsmodell med en annan typ av teknik.

Den nya skrivaren 3DFF-222 är baserad på FFF-tekniken (Fused filament fabrication). Enligt Mimaki har den utvecklats med tanke att smälta in i ett kontorslandskap, som ett design- och produktionsverktyg. En av fördelarna med maskinen att den printar väldigt tyst och alltså inte stör i en kontorsmiljö, menar tillverkaren.

– Den har utvecklats så att du kan ha den på ditt kontor utan att den stör. Maskinen körs med 45 decibel, vilket innebär att bullernivån nästan samma densamma som inne på ett museum, säger Bert Benckhuysen, Senior product manager på Mimaki Europe.

3d-skrivaren printar i PLA-material och processen kan styras från antingen mobilen eller en surfplatta. Enligt Mimaki lämpar sig skrivaren för tillverkning av bland annat jiggar och tredimensionella skyltar.

Företaget skriver att skylt- och displaytryckare kan dra nytta av skrivaren då den bidrar till tids- och kostnadsbesparingar eftersom 3d-printern kan användas inhouse för att tillverka mindre inomhusskyltar och bokstavsskyltar. Först skrivs de ut i 3d, och sedan kan de tryckas, tillika dekoreras, med Mimakis uv-skrivare som just kan skriva ut på tredimensionella objekt.

Modellen har tagits utvecklats tillsammans med Sindoh, en sydkoreansk skrivartillverkare och kommer bli tillgänglig på marknaden i slutet av april 2019.

Läs vidare

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Senaste nytt

Åtta45 köper grafiskt företag i Stockholm

Binder & Reklamtjänst blir en del av Åtta45 Print & Media. Solnaföretaget arbetar med efterbehandling. Verksamheten kommer under året flyttas över till Åtta45 i Järfälla.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2