Vässat utbud med golvgrafik och wrappingfolier

PUBLICERAD: 1 april 2019
UPPDATERAD: 1 april
Avery Dennison och Mactac visar nyheter i sina sortiment på Fespamässan 14-17 maj i München.

Avery Dennison tillsammans med Mactac presenterar produkter inom signage, inredning och arkitektur på Fespamässan. Bland nyheterna finns en serie överlaminat och en vinylserie för signage.

Avery Dennison ställer ut sina produkter på Fespa i sällskap av Mactac Europe som företaget förvärvade 2016. I företagens produktportföljer finns laminat, folier och skyddsfilmer för olika segment – arkitektur, inredning och car wrapping med mera. Oliver Guenther, marknadschef på Avery Dennison, säger att deras lösningar hjälper designer och montörer att höja ribban för vad som är möjligt.

– För att verkligen göra skillnad krävs både kreativitet från grafikproffs och rätt prestanda på materialen de använder. Vi älskar att få respons från våra kunder för att säkerställa att vårt ambitiösa forsknings- och utvecklingsprogram uppfyller deras behov, säger han i ett pressmeddelande.

I utställningen på Fespa ställer de ut printbara folier och laminat, car wrapping-folier och skyddsfilmer för fordon. Enligt företaget kommer de även att visa banbrytande fönsterfilmer, en helt ny vinylserie för signage samt innovationer och produkter speciellt riktade till utryckningsfordon. En av höjdpunkterna som Avery Dennison lyfter fram är en serie överlaminat, DOL 1400Z,  som har uppgraderats med förbättrad transparens och utsträckningsförmåga, upp till 220 procent. Versioner finns tillgängliga med lyster, glans och matt utseende för car wrapping och applicering på mer krävande 3d-applikationer.

I Mactacs utbud för interiörs- och retailbranschen finns golvgrafik som har fått ett tillägg med en folie med inkluderat halkskydd, JT 8300 DOT. Det är en printbar folie som inte kräver laminat. Enligt tillverkaren är den så pass lättmonterad att även personer utan förkunskap kan applicera den.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2