Var med när förpackningen skapas

PUBLICERAD: 30 april 2019
UPPDATERAD: 30 april
Fem talare är inbokade till eventet om förpackningsdesign som hålls 10 maj i Finlandshuset i Stockholm.

Den 10 maj håller CAP&Design sitt stora event om förpackningsdesign. Under en dag gräver vi ner oss i ögonblicket när förpackningen skapas – när material och tryckmetod väljs och förpackningen får sin form och struktur.

– Vi kommer prata trender och miljömedvetande. Vi ser på hur din förpackning sticker ut i hyllan, hur den främjar miljön och hur den blir innovativ. Vi har många varumärkesägare på plats – bland annat Electrolux, Ikea, H&M, Oriflame, Lidl, Biltema, Orkla, Dagab, OTW och Clas Ohlson, säger CAP&Designs chefredaktör Camilla Buch.

Dagen inleds av Anna Glansén, som är produktdesigner på Tomorrow Machine. De är specialiserade på att ta fram miljövänliga material och göra dem tillgängliga.

Niclas Bedow jobbar mycket med förpackningsdesign. Han kommer prata om varför det är viktigt att vara lekfull.

Karin Sandelin är siniotiker på Kantar Sifo och jobbar med vad förpackningen signalerar, beroende på vilka val du gör rörande färg, form, material och textur.

Sofia Erixson från Orkla Foods berättar om vad den unga generationen väljer och Sara Larsson från Brobygrafiska pekar på förpackningen som varumärkesbärare.

Varför ska tryckerierna komma?

– Det är viktigt för tryckeriet att veta hur textur, färg och typ av tryck påverkar vad förpackningen signalerar. Då kan de meddela sina kunder att om du vill att det ska kännas på det här sättet, så är det den här typen av teknik du ska använda.

Det är också viktigt att tryckeriet känner till vilka material som finns och hur de kan tänka innovativt kring materialvalet, avslutar chefredaktör Camilla Buch.

Läs mer på

https://event.capdesign.se/event/forpackningsdesign/

Läs vidare

Color Systems såg ny kundgrupp

Color System har satt tänderna i en ny kundgrupp med UV-storformatsskrivaren från Epson. – Det är jätteroligt, säger Magnus Edfeldt, säljs och marknadsansvarig. Återförsäljaren från Vällingby visade också flera maskiner för Direct to film.
DSC_4386

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Dataline vill växa i Norden

Under Sign&Print Scandinavia gick Dataline ut med nyheten att företaget förvärvat finska mjukvaran Arkki ERP. Det firades i montern under mässans sista dag.
Dataline

Världspremiär för ny tonermaskin

Den flögs in från Japan fredagen innan mässan och visades för första gången publikt när Sign&Print Scandinavia öppnade under tisdagen. Nya Ricoh Pro C7500 som ska ge kommersiella tryckerier fler kreativa användningsområden.
Ricoh8

Senaste nytt

Color Systems såg ny kundgrupp

Color System har satt tänderna i en ny kundgrupp med UV-storformatsskrivaren från Epson. – Det är jätteroligt, säger Magnus Edfeldt, säljs och marknadsansvarig. Återförsäljaren från Vällingby visade också flera maskiner för Direct to film.
DSC_4386

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Dataline vill växa i Norden

Under Sign&Print Scandinavia gick Dataline ut med nyheten att företaget förvärvat finska mjukvaran Arkki ERP. Det firades i montern under mässans sista dag.
Dataline

Världspremiär för ny tonermaskin

Den flögs in från Japan fredagen innan mässan och visades för första gången publikt när Sign&Print Scandinavia öppnade under tisdagen. Nya Ricoh Pro C7500 som ska ge kommersiella tryckerier fler kreativa användningsområden.
Ricoh8