Han blir ordförande i Grafiska Företagen

PUBLICERAD: 9 maj 2019
UPPDATERAD: 9 maj
Göran Gustafsson räcker över Grafiska Företagens styrelseklubba till Thorbjörn Sagerström. Foto: Sören Andersson,2See

Efter 11 år lämnar Göran Gustafsson posten som ordförande för Grafiska Företagen. En nykomling i styrelsen tar över ordförandeklubban.

När Grafiska Företagen höll årsmöte blev Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith i Sverige, invald till ny ordförande i styrelsen. Han har inte tidigare varit med i styrelsen och tar över efter Göran Gustafsson.

– Jag ser fram emot detta. Det ska bli väldigt kul att ta vid efter Göran och jobba vidare med många frågor, säger Thorbjörn Sagerström i ett pressmeddelande.

Göran Gustafsson har innehaft ordförandeklubban i elva år, och årsmötet blev hans sista på posten. Totalt har han suttit 24 år i styrelsen.

– Det har varit en förmån att jobba i förbundet, jag gillar branschen, jag gillar människorna. Det har varit fantastiskt trevliga år, tack vare er, sa han i samband med att han i en symbolisk gest räckte över klubban till Sagerström under årsmötet.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen höll ett avtackningstal och framhöll det omfattande arbete och de frågor som Göran Gustafsson har varit med att driva igenom under åren. I ett urval handlar det dels om att bransch- och arbetsgivarorganisationen fick större möjlighet att påverka lönebildningen när Grafiska Företagen blev en del i industriavtalet. Dels frågan om Grafiska Företagens ingående i servicebolaget Arbio samt flytten till Näringslivets hus.

Under årsmötet valdes även Annica Axelsson på Brand Factory till 1:a vice ordförande och Tor Dahlskog, Tetra Pak, till ny 2:a vice ordförande.

Årsmötet hölls i samband med nätverksträffen Print Next 2019 i Frösundavik som arrangeras av Grafkom och Grafiska Företagen.

Läs vidare

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194