Han blir ordförande i Grafiska Företagen

PUBLICERAD: 9 maj 2019
UPPDATERAD: 9 maj
Göran Gustafsson räcker över Grafiska Företagens styrelseklubba till Thorbjörn Sagerström. Foto: Sören Andersson,2See

Efter 11 år lämnar Göran Gustafsson posten som ordförande för Grafiska Företagen. En nykomling i styrelsen tar över ordförandeklubban.

När Grafiska Företagen höll årsmöte blev Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith i Sverige, invald till ny ordförande i styrelsen. Han har inte tidigare varit med i styrelsen och tar över efter Göran Gustafsson.

– Jag ser fram emot detta. Det ska bli väldigt kul att ta vid efter Göran och jobba vidare med många frågor, säger Thorbjörn Sagerström i ett pressmeddelande.

Göran Gustafsson har innehaft ordförandeklubban i elva år, och årsmötet blev hans sista på posten. Totalt har han suttit 24 år i styrelsen.

– Det har varit en förmån att jobba i förbundet, jag gillar branschen, jag gillar människorna. Det har varit fantastiskt trevliga år, tack vare er, sa han i samband med att han i en symbolisk gest räckte över klubban till Sagerström under årsmötet.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen höll ett avtackningstal och framhöll det omfattande arbete och de frågor som Göran Gustafsson har varit med att driva igenom under åren. I ett urval handlar det dels om att bransch- och arbetsgivarorganisationen fick större möjlighet att påverka lönebildningen när Grafiska Företagen blev en del i industriavtalet. Dels frågan om Grafiska Företagens ingående i servicebolaget Arbio samt flytten till Näringslivets hus.

Under årsmötet valdes även Annica Axelsson på Brand Factory till 1:a vice ordförande och Tor Dahlskog, Tetra Pak, till ny 2:a vice ordförande.

Årsmötet hölls i samband med nätverksträffen Print Next 2019 i Frösundavik som arrangeras av Grafkom och Grafiska Företagen.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5