Han blir ordförande i Grafiska Företagen

Göran Gustafsson räcker över Grafiska Företagens styrelseklubba till Thorbjörn Sagerström. Foto: Sören Andersson,2See

Efter 11 år lämnar Göran Gustafsson posten som ordförande för Grafiska Företagen. En nykomling i styrelsen tar över ordförandeklubban.

När Grafiska Företagen höll årsmöte blev Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith i Sverige, invald till ny ordförande i styrelsen. Han har inte tidigare varit med i styrelsen och tar över efter Göran Gustafsson.

– Jag ser fram emot detta. Det ska bli väldigt kul att ta vid efter Göran och jobba vidare med många frågor, säger Thorbjörn Sagerström i ett pressmeddelande.

Göran Gustafsson har innehaft ordförandeklubban i elva år, och årsmötet blev hans sista på posten. Totalt har han suttit 24 år i styrelsen.

– Det har varit en förmån att jobba i förbundet, jag gillar branschen, jag gillar människorna. Det har varit fantastiskt trevliga år, tack vare er, sa han i samband med att han i en symbolisk gest räckte över klubban till Sagerström under årsmötet.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen höll ett avtackningstal och framhöll det omfattande arbete och de frågor som Göran Gustafsson har varit med att driva igenom under åren. I ett urval handlar det dels om att bransch- och arbetsgivarorganisationen fick större möjlighet att påverka lönebildningen när Grafiska Företagen blev en del i industriavtalet. Dels frågan om Grafiska Företagens ingående i servicebolaget Arbio samt flytten till Näringslivets hus.

Under årsmötet valdes även Annica Axelsson på Brand Factory till 1:a vice ordförande och Tor Dahlskog, Tetra Pak, till ny 2:a vice ordförande.

Årsmötet hölls i samband med nätverksträffen Print Next 2019 i Frösundavik som arrangeras av Grafkom och Grafiska Företagen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: