Han blir ordförande i Grafiska Företagen

PUBLICERAD: 9 maj 2019
UPPDATERAD: 9 maj
Göran Gustafsson räcker över Grafiska Företagens styrelseklubba till Thorbjörn Sagerström. Foto: Sören Andersson,2See

Efter 11 år lämnar Göran Gustafsson posten som ordförande för Grafiska Företagen. En nykomling i styrelsen tar över ordförandeklubban.

När Grafiska Företagen höll årsmöte blev Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith i Sverige, invald till ny ordförande i styrelsen. Han har inte tidigare varit med i styrelsen och tar över efter Göran Gustafsson.

– Jag ser fram emot detta. Det ska bli väldigt kul att ta vid efter Göran och jobba vidare med många frågor, säger Thorbjörn Sagerström i ett pressmeddelande.

Göran Gustafsson har innehaft ordförandeklubban i elva år, och årsmötet blev hans sista på posten. Totalt har han suttit 24 år i styrelsen.

– Det har varit en förmån att jobba i förbundet, jag gillar branschen, jag gillar människorna. Det har varit fantastiskt trevliga år, tack vare er, sa han i samband med att han i en symbolisk gest räckte över klubban till Sagerström under årsmötet.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen höll ett avtackningstal och framhöll det omfattande arbete och de frågor som Göran Gustafsson har varit med att driva igenom under åren. I ett urval handlar det dels om att bransch- och arbetsgivarorganisationen fick större möjlighet att påverka lönebildningen när Grafiska Företagen blev en del i industriavtalet. Dels frågan om Grafiska Företagens ingående i servicebolaget Arbio samt flytten till Näringslivets hus.

Under årsmötet valdes även Annica Axelsson på Brand Factory till 1:a vice ordförande och Tor Dahlskog, Tetra Pak, till ny 2:a vice ordförande.

Årsmötet hölls i samband med nätverksträffen Print Next 2019 i Frösundavik som arrangeras av Grafkom och Grafiska Företagen.

Läs vidare

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong