MBO och Heidelberg får avslag

PUBLICERAD: 10 maj 2019
UPPDATERAD: 14 november

Den planerade fusionen mellan MBO-gruppen och Heidelberg läggs på is efter att den tyska konkurrensmyndigheten har satt stopp. Istället kommer MBO-koncernen nu att fortsätta att fokusera på sina varumärken (MBO och Herzog + Heymann) för industriell efterbehandling och segment där de ser tillväxt – inom läkemedelsapplikationer och digitaltryck.

Thomas Heininger, koncernchef för MBO.

Enligt tillverkaren av falsmaskiner och efterbehandlingsutrustning så har de systematiskt anpassat sin verksamhet till de stora förändringarna i tryckindustrin. Detta omfattar investeringar inom Finishing 4.0 – programvarulösningar för produktionsplanering och analys som de menar avsevärt förbättrar effektiviteten i det alltmer digitaliserade efterbehandlingssegmentet.

– Vi har gjort enorma framsteg i omstruktureringen av bolaget, säger Thomas Heininger, koncernchef för MBO och tillägger att till skillnad från de generella marknadstrenderna har koncernen vuxit 2018, och de kan också visa upp en positiv resultatutveckling.

Enligt MBO-koncernen ser de positivt på orderingången och förväntar sig en kraftig tillväxt under innevarande år. Samtidigt kommer företaget att samarbeta närmare med sina globala representanter för att stärka verksamheten på de internationella marknaderna.

 

Senaste nytt

Första mässan för erfarna Signcore-gänget

Sedan förra Sign&Print Scandinavia 2023 har Signcom blivit en del av Scandraft, samtidigt som maskindelen tagits över av nya bolaget Signcore. Därför är det också maskiner som gäller i Signcores monter.

Mimaki grupp
Första mässan för erfarna Signcore-gänget

Nu presenterar vi årets seminarieprogram

De 14 talarna på Sign&Print-mässan kommer berätta om tryckets framtid i en föränderlig värld, storytelling, AI, hur trycksaker får själ, varumärkesbyggande och mycket mer.

talare
Nu presenterar vi årets seminarieprogram

Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

Canon kommer att lansera och presentera sin nya insiktsrapport Exploring the future of print under Sign&Print Scandinavia. I den vill man försöka förstå varumärken och kunders förändrade beteenden och vilken inverkan de har på sättet att använda tryckt material. 

Jennifer-Kolotzek2
Canon lanserar rapport om framtidens tryck på mässan

Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Canon vill hålla dig i handen när du tar klivet in i framtiden. Förutom professionella tryckmaskiner erbjuder de oförlöst kraft i så kallade AI-agenter som till exempel kan hålla koll på din mejl och beställa hem material i samma sekund som du får en order – om du tillåter det.

V1350
Canons AI-agenter – med licens att automatisera

Läs vidare

Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Scandbook köper samtliga aktier i danska Nørhaven Book. Förvärvet ska accelerera tillväxt på europeiska marknader och diversifiera kundbasen.

Havard2
Danskt förvärv ska ge skjuts i Europa för Scandbook

Hot Screen byter vd efter tolv år

Fjäråsföretaget Hot Screen har de senaste åren haft en kraftig tillväxtkurva. Vd:n Fredrik Skanselid har varit en drivande kraft i den utvecklingen, men efter tolv år lämnar han nu över vd-stolen till Adam Andersson.

Hot-Screen-vd
Hot Screen byter vd efter tolv år

Besökarkollen: Vad ska du titta på under mässan?

Sign&Print Scandinavia på Kistamässan den 7-9 oktober närmar sig med stormsteg. Sign&Print har frågat några producerande företag vad de ska hålla utkik efter på mässan.

Besökarkollen
Besökarkollen: Vad ska du titta på under mässan?

Avskogningsförordningen kan skjutas upp – igen

Införandet av avskogningsförordningen EUDR kan försenas ytterligare. Det beskedet kommer från EU:s miljökommissionär Jessika Roswall.

EUDR-kollage
Avskogningsförordningen kan skjutas upp – igen