Re-board Technology visar upp sina olika typer av robusta materialskivor på Fespa. Specialkartongen finns i både nya färger och olika typer av brandklasser.
– Det här är ganska nischade grafiska produkter för ganska avancerade varumärkestillämpningar, säger företagets vd Gustaf Redin.
Vd:n Gustaf Redin säger att företaget har satsat mycket under det senaste året på utveckling inom brandklassning som är viktigt i butiksmiljöer och känsliga platser som flygplatser, tågstationer och andra offentliga byggnader.
– När man pratar om klassningen så är det egentligen för all butiksinredning. Ska du i någon mån använda ett material som kan antända så behöver du ha en brandklassning. Där är vi fortfarande själva på marknaden. Vi har kommit mycket längre än var vi stod för ett år sedan, säger Gustaf Redin.
I montern visade de upp sin portfölj med olika typer av materialskivor. Blande nyheterna sågs en helt genomfärgad svart och vit specialkartong.
För att visa prov på hur starkt och kraftfullt materialet Re-board är har de byggt upp en entréingång till montern. Men få vågar ta den vägen, konstaterar Redin:
– Tanken är att vi vill se om vi kan provocera folk att våga gå igenom vår ingång. Men det är väldigt få som vågar gå på kartong, säger han och skrattar.
Redin säger att han upplever att pendeln har svängt över. Förra året var det stora samtalsämnet plastens påverkan på miljön. Den massiva trenden har till exempel gjort att folk inte köper plastpåsar längre i samma utsträckning. I år anser han att det är koldioxid som är det stora temat.
– I år pratar vi mycket koldioxid och carbon footprint (koldioxidavtryck, red anm). Det är det som jag tycker är skillnaden, men det är egentligen samma miljömedvetenhet idag.