Helfärgat och brandklassat skivmaterial

PUBLICERAD: 15 maj 2019
UPPDATERAD: 15 maj

 

Re-boards monter på årets Fespa-mässa har en entré med en trestegstrappa helt byggd i det styva kartongmaterialet.

Re-board Technology visar upp sina olika typer av robusta materialskivor på Fespa. Specialkartongen finns i både nya färger och olika typer av brandklasser.
– Det här är ganska nischade grafiska produkter för ganska avancerade varumärkestillämpningar, säger företagets vd Gustaf Redin.

Gustaf Redin, vd på Re-board Technology vågar ställa sig i ingången till företagets Fespa-monter. Det är det inte alla besökare som törs.

Vd:n Gustaf Redin säger att företaget har satsat mycket under det senaste året på utveckling inom brandklassning som är viktigt i butiksmiljöer och känsliga platser som flygplatser, tågstationer och andra offentliga byggnader.

– När man pratar om klassningen så är det egentligen för all butiksinredning. Ska du i någon mån använda ett material som kan antända så behöver du ha en brandklassning. Där är vi fortfarande själva på marknaden. Vi har kommit mycket längre än var vi stod för ett år sedan, säger Gustaf Redin.
I montern visade de upp sin portfölj med olika typer av materialskivor. Blande nyheterna sågs en helt genomfärgad svart och vit specialkartong.

För att visa prov på hur starkt och kraftfullt materialet Re-board är har de byggt upp en entréingång till montern. Men få vågar ta den vägen, konstaterar Redin:

– Tanken är att vi vill se om vi kan provocera folk att våga gå igenom vår ingång. Men det är väldigt få som vågar gå på kartong, säger han och skrattar.

Redin säger att han upplever att pendeln har svängt över. Förra året var det stora samtalsämnet plastens påverkan på miljön. Den massiva trenden har till exempel gjort att folk inte köper plastpåsar längre i samma utsträckning. I år anser han att det är koldioxid som är det stora temat.

– I år pratar vi mycket koldioxid och carbon footprint (koldioxidavtryck, red anm). Det är det som jag tycker är skillnaden, men det är egentligen samma miljömedvetenhet idag.

En materialskiva helt genomfärgad i svart är en av företagets nyheter på Fespa 2019.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194