Svenska företag med textiltryck i sikte

PUBLICERAD: 4 juni 2019
UPPDATERAD: 4 juni
Henrik Åhlander, operations manager på Stadium AB och Joakim Engen och Lars Persson på Bamatex var på Fespa för att skanna av utbudet inom digital transfer.
Henrik Åhlander, operations manager på Stadium AB och Joakim Engen och Lars Persson på Bamatex var på Fespa för att skanna av utbudet inom digital transfer.

När den stora tryckmässan Fespa, i München 14–17 maj, gick av stapeln, var också svenska företag på plats för att spana in alla maskinnyheter. Något som många verkade ha gemensamt i år var intresset för digitalt textiltryck.

Textil verkar ha varit en röd tråd genom flera av de svenska företagens önskelistor i år. Under Fespa-mässan i München, den 1417 maj, var det flera som spanade in maskinnyheterna inom just textiltryck. Ett av företagen var Bamatex, producent inom textil förädling, som bland annat ville se närmare på maskiner för digitaltryck på textil inom transfersegmentet.

– Vi tillverkar vår transfer på ett traditionellt sätt i dag, screentryckning kan man säga fast på cylinderpressar. Vi skulle gärna vilja se en maskin som kan göra det digitalt, och att det kan fungera fullt ut, säger Joakim Engen från Bamatex och utvecklar:

– Framöver blir fokus för oss att hitta ännu mer lönsamhet i produktionen men också att titta mer på miljöaspekterna som vi tycker är jätteviktiga.

Pierre Söderberg och Jonas Bergström på TB Printsolutions i Västerås tittade extra på direktsublimering under mässan.
Direktsublimering i fokus

Ett annat gäng som var på plats i München, som var nyfikna på utbudet inom textil, var TB Printsolutions. Jonas Bergström, vd, nämnde bland annat HP:s nya sublimeringsskrivare som en intressant maskin. Den är inriktad på textilutskrift av sport- och modekläder, inrednings- och skyltlösningar.

Lennart Ståhl, Mats Ohlsson och Stefan Johansson på Stema gladdes åt sin senaste maskininvestering på Fespa.

– Vi tittar bland annat på sublimeringsbitarna, HP-Stitch, och så är vi här för att träffa leverantörerna såklart.

Trots att  Boråstryckeriet Stema redan innan mässan gjorde en stor maskininvestering, var de nere för att ”sondera terrängen”. På plats berättade produktionschefen Lennart Ståhl att den senaste investeringen består av två skärbord från Elitron, ett conveyerbord och ett planbord.

– Vi kör tvåskift i vårt skärbord i dag därhemma, och det räcker inte ändå så vi måste bli effektivare, förklarar vd:n Mats Ohlsson och personalchefen Stefan Johansson flikar in:

– Vi vill automatisera helt enkelt.

Fler vill ha plana ytor

Filip Boman och Bengt Vahlberg på ACP Systems AB gjorde, som de gör varje år, en uppföljning under årets mässa genom att hälsa på leverantörer och titta på nya lösningar på den digitala sidan. Företaget är i dag en maskintillverkare som bygger tampomaskiner, en process som gör att man kan trycka på alla möjliga former.

– Grundtanken här var att hitta en lösning så att man inte behöver screentrycka eller digitaltrycka för de vill oftast ha plana ytor, berättar Bengt Vahlberg och Filip Boman tillägger:

– Det finns en efterfrågan på marknaden efter digitalt. Och vi ser det själva som att vi gör allt inom tryck och märkning. Där kommer givetvis digitalt bli stort, i alla fall som det ser ut just nu. Vi vill givetvis vara med på det tåget, säger Filip Boman.

Filip Boman och Bengt Vahlberg på ACP Systems.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny kompakt storformatsskrivare

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna