Svenska företag med textiltryck i sikte

PUBLICERAD: 4 juni 2019
UPPDATERAD: 4 juni
Henrik Åhlander, operations manager på Stadium AB och Joakim Engen och Lars Persson på Bamatex var på Fespa för att skanna av utbudet inom digital transfer.
Henrik Åhlander, operations manager på Stadium AB och Joakim Engen och Lars Persson på Bamatex var på Fespa för att skanna av utbudet inom digital transfer.

När den stora tryckmässan Fespa, i München 14–17 maj, gick av stapeln, var också svenska företag på plats för att spana in alla maskinnyheter. Något som många verkade ha gemensamt i år var intresset för digitalt textiltryck.

Textil verkar ha varit en röd tråd genom flera av de svenska företagens önskelistor i år. Under Fespa-mässan i München, den 1417 maj, var det flera som spanade in maskinnyheterna inom just textiltryck. Ett av företagen var Bamatex, producent inom textil förädling, som bland annat ville se närmare på maskiner för digitaltryck på textil inom transfersegmentet.

– Vi tillverkar vår transfer på ett traditionellt sätt i dag, screentryckning kan man säga fast på cylinderpressar. Vi skulle gärna vilja se en maskin som kan göra det digitalt, och att det kan fungera fullt ut, säger Joakim Engen från Bamatex och utvecklar:

– Framöver blir fokus för oss att hitta ännu mer lönsamhet i produktionen men också att titta mer på miljöaspekterna som vi tycker är jätteviktiga.

Pierre Söderberg och Jonas Bergström på TB Printsolutions i Västerås tittade extra på direktsublimering under mässan.
Direktsublimering i fokus

Ett annat gäng som var på plats i München, som var nyfikna på utbudet inom textil, var TB Printsolutions. Jonas Bergström, vd, nämnde bland annat HP:s nya sublimeringsskrivare som en intressant maskin. Den är inriktad på textilutskrift av sport- och modekläder, inrednings- och skyltlösningar.

Lennart Ståhl, Mats Ohlsson och Stefan Johansson på Stema gladdes åt sin senaste maskininvestering på Fespa.

– Vi tittar bland annat på sublimeringsbitarna, HP-Stitch, och så är vi här för att träffa leverantörerna såklart.

Trots att  Boråstryckeriet Stema redan innan mässan gjorde en stor maskininvestering, var de nere för att ”sondera terrängen”. På plats berättade produktionschefen Lennart Ståhl att den senaste investeringen består av två skärbord från Elitron, ett conveyerbord och ett planbord.

– Vi kör tvåskift i vårt skärbord i dag därhemma, och det räcker inte ändå så vi måste bli effektivare, förklarar vd:n Mats Ohlsson och personalchefen Stefan Johansson flikar in:

– Vi vill automatisera helt enkelt.

Fler vill ha plana ytor

Filip Boman och Bengt Vahlberg på ACP Systems AB gjorde, som de gör varje år, en uppföljning under årets mässa genom att hälsa på leverantörer och titta på nya lösningar på den digitala sidan. Företaget är i dag en maskintillverkare som bygger tampomaskiner, en process som gör att man kan trycka på alla möjliga former.

– Grundtanken här var att hitta en lösning så att man inte behöver screentrycka eller digitaltrycka för de vill oftast ha plana ytor, berättar Bengt Vahlberg och Filip Boman tillägger:

– Det finns en efterfrågan på marknaden efter digitalt. Och vi ser det själva som att vi gör allt inom tryck och märkning. Där kommer givetvis digitalt bli stort, i alla fall som det ser ut just nu. Vi vill givetvis vara med på det tåget, säger Filip Boman.

Filip Boman och Bengt Vahlberg på ACP Systems.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922