Kalkylprogram blev tryckeriets stöttepelare

PUBLICERAD: 25 juni 2019
UPPDATERAD: 14 november
Björn Wahlberg. Foto: Tommy Andersson / 63northphoto.se

Björn Wahlberg, vd på tryckeriet Grizzly, saknade ett bra kalkylprogram för den grafiska branschen. Nu, flera år senare, släpps Björns egenutvecklade program Zeloso i sin tredje version för alla i branschen.

Efter många år i den grafiska branschen fick Björn Wahlberg nog av att dagligen lägga mycket tid på att beräkna olika variabler i prislistor och Excel-ark för att få ett riktigt pris till sina kunder. Han bestämde sig då för att bygga ett eget kalkylsystem, Zeloso, som kunde hantera alla de variabler som tryckerier måste ta hänsyn till i sin produktion.

– Det finns så många variabler och det var svårt att få koll på hur lång tid allt tog och skulle kosta. Vi tröttnade på att inte ha ett verktyg för vår bransch så då tog vi fram den första versionen för 15 år sedan. Det har vi använt fram till nu och det har varit vår stöttepelare, berättar Björn Wahlberg, vd på det Östersundsbaserade tryckeriet Grizzly och tillägger:

– Det som är viktigt är att Zeloso är byggt efter mina 33 år i branschen och inte någon systemvetare. Det finns säkert andra kalkyl system på marknaden, men inget likadant vad jag vet. Programmet beräknar ett linjärt utpris utifrån inköpspriset samt beräknar produktionstid, inköpskostnad, overheadkostnader och självklart marginalen per del i kalkylen.

Så ser kalkylprogrammet ut.
Molnbaserat program

Kalkylprogrammet, som snart släpps i sin tredje version, är en molnbaserad tjänst i vilken användaren kan få fram vilka priser som är rimliga i förhållande till ett flertal olika variabler. Till exempel färg, trycktid, efterbehandling, energiförbrukning, personalkostnader och hyra.

– Man kan också koppla en kund till en specifik person på företaget så att det blir mer personligt för kunden vid återkoppling. Programmet håller ordning på om det är en viktig kund, så man kan få en påminnelse att kontakta personen om detta inte gjorts på ett tag.

Öppnar upp för flera branscher

Den nya plattformen, Zeloso 3.0, har demotestats nu under våren. Tanken är att det ska breddas för flera branscher, efter visat intresse från bland annat städ- och cateringbranschen. Enligt Björn finns det här, likt den grafiska branschen, flera olika variabler att ta hänsyn till vid uträkning av pris.

– Det är inte uppbyggt med fasta kalkylblad nu som det varit tidigare och inte heller för en och samma typ av produktion. Nu bygger man kalkyler i Excel-känsla men varje produkt eller del produktionen kan beräknas utifrån olika kalkylsätt beroende på användningsområde och funktion.

Enligt Björn blir resultatet en väl beräknad länkoffert som kunden kan besvara eller direkt beställa utifrån. Denna inkluderar en arbetsorder med produktionstider, följesedel samt olika bekräftelser till kunden som underlättar produktionen och faktureringen.

– Vinsten är att företaget som använder Zeloso blir effektivare och får full koll på sina kalkyler och kostnader. En säljare blir upp till 30 procent effektivare i sin dagliga hantering av kunder, kalkyler, offerter och orders. Zeloso blev så bra att jag nu vill dela med mig av detta till andra. Det blir inga krångliga avtal eller bindningstider på användarlicenserna för sådant avskyr jag. Är Zeloso inget för användaren så ska man inte ha kvar programmet. Zeloso ska vara en ambitiös vän och resurs inte en kostnad, avslutar Björn Wahlberg.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom