Heidelberg växlar upp digital satsning med förvärv

PUBLICERAD: 26 juni 2019
UPPDATERAD: 26 juni
Den nya plattformen ska vara tillgänglig för branschens leverantörer, som alla ska kunna skapa appar och dela via Heidelbergs nya plattform.

Heidelberg tar ytterligare steg i sin digitala satsning. Nu förvärvar de det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain, som ska hjälpa företaget utveckla sin app för tryckerier. 

Med den nya kompetens som Crispy Mountain för med sig, vill Heidelberg utveckla en ny plattform, HEI.OS, för grafiska företag. Denna ska fungera som en app-store för tryckerier. Plattformen kommer vara öppen för alla tillverkare inom industrin och via tredjepartsleverantörer kommer dessa kunna erbjuda skräddarsydda erbjudanden. 

– Förvärvet av Crispy Mountain är ett ytterligare steg i den snabba expansionen av molnbaserade digitala applikationer som faktureras på användningsbasis, säger professor Ulrich Hermann, ledamot i styrelsen för livscykellösningar och digitalchef på Heidelberg.

Läs vidare

Ett verktyg för skyltföretagets alla processer

Det belgiska mjukvaruföretaget Dataline Solutions har utvecklat den modulära mjukvaran Multiline för att hantera alla funktioner hos ett skyltföretag, eller något annat grafiskt företag för den delen.
Jef_Stoffels

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Fujifilm introducerar end-to-end-workflow

Fujifilm har samarbetat med eProductivity Software (ePS) för att visa hur Fujifilms XMF PressReady arbetsflödeslösning kan paras ihop och integreras med eProductivity Softwares MarketDirect StoreFront e-handel och MIS-system.
Fujifilm_ePS

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5