Bestruket papper ökar tilltron

PUBLICERAD: 18 juli 2019
UPPDATERAD: 18 juli

Kraftigare och finare bestruket papper ökar både läsbarhet, kvalitetskänsla och förmåga att återge resultatet. Det har framkommit i en amerikansk studie.

David Eagleman.

Neurologen doktor David Eagleman på Baylor College of Medicine’s laboratorium för perception har genomfört en studie där försökspersonerna fick läsa en broschyr för ett fiktivt företag. Företaget var fiktivt, för att undvika att känslor i förhållande till själva företaget skulle påverka resultatet.

Testpersonerna fick läsa broschyren på tre sorters papper – ett bestruket papper av hög kvalitet, ett enklare obestruket papper och online på skärm. Formgivningen var samma, oberoende av om det var på skärm eller i tryck. Valet av medium fördelades slumpvis mellan försökspersonerna.

Studien visade fyra resultat.

  1. De som läste på papper förstod budskapet bättre.
  2. De som läste på papper mindes innehållet väsentligt bättre.
  3. De som läste på papper hade en bättre känsla för företaget
  4. De som läste på papper var mer villiga att dela innehållet med en vän

När försökspersonerna tillfrågades en vecka senare, så var de som läst på det högkvalitativa papperet fortfarande tre gånger så positiva till avsändaren som de som läst på enklare papper eller på skärm.

 

Läs vidare

Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

Nytt pappersetikettmaterial går att tvätta bort med vanligt vatten.
image1

Nya insikter kan tredubbla återvinningscyklerna för papper

Ny forskning visar att vi kan öka antalet gånger papper kan återvinnas, vilket kan revolutionera pappersindustrin.
9b6e914d-83fa-4ef4-b629-50aeccf3cef9

Lessebo Paper: "Vi har lyckats nå unikt låga CO2-siffror"

Lessebo Paper har klarat av att minska sina koldioxidutsläpp med stor framgång. Ett ton papper hos dem ger 11 kilo CO2.
– Det ska jämföras med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sexhundratjugo kilo, säger Jens Olson, vd för Lessebo Paper.
DSC_0461-copy-thumb-1

De investerar i ny inkjetpress från Fujifilm

Kartongbolaget köper Fujifilms Jet Press 750S. Målet är både att förbättra möjligheterna inom förpackning, prioritera hållbarhet och kunna erbjuda förpackningar som sticker ut.
Kartongbolaget

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web