Kraftigare och finare bestruket papper ökar både läsbarhet, kvalitetskänsla och förmåga att återge resultatet. Det har framkommit i en amerikansk studie.
Neurologen doktor David Eagleman på Baylor College of Medicine’s laboratorium för perception har genomfört en studie där försökspersonerna fick läsa en broschyr för ett fiktivt företag. Företaget var fiktivt, för att undvika att känslor i förhållande till själva företaget skulle påverka resultatet.
Testpersonerna fick läsa broschyren på tre sorters papper – ett bestruket papper av hög kvalitet, ett enklare obestruket papper och online på skärm. Formgivningen var samma, oberoende av om det var på skärm eller i tryck. Valet av medium fördelades slumpvis mellan försökspersonerna.
Studien visade fyra resultat.
- De som läste på papper förstod budskapet bättre.
- De som läste på papper mindes innehållet väsentligt bättre.
- De som läste på papper hade en bättre känsla för företaget
- De som läste på papper var mer villiga att dela innehållet med en vän
När försökspersonerna tillfrågades en vecka senare, så var de som läst på det högkvalitativa papperet fortfarande tre gånger så positiva till avsändaren som de som läst på enklare papper eller på skärm.