[metaslider id=”205110″]
Brand Factory klär hela taket med solceller. Enligt Mats Carlsson, chef på Brand Factory Logistics, är satsningen en självklarhet ur ett hållbarhetsperspektiv.
– För oss är det ganska självklart utifrån ett hållbarhetsperspektiv att satsa på solceller när fastighetens utformning ger oss möjligheter, berättar Mats och fortsätter:
– Viktigast av allt är dock den minskning av koldioxid som det innebär att använda förnybar el från solen och för oss är det självklart att om vi kan dra vårt strå till stacken för våra barns framtid så ska vi göra det.
Det är taket på lokalen i Haninge, Stockholm, som fått en ny klädsel. Det handlar om 1 500 kvadratmeter av solceller. Enligt företaget kommer det göra en stor skillnad i både elbesparing och för verksamheten.
– Ser man till sommarmånaderna, då förhållandena för att producera solel är som bäst, beräknas 60 procent av fastighetens totala energibehov förses av solcellerna.
– Varje år kommer solcellerna att producera cirka 145 000 kilowattimmar, vilket kan översättas till den elproduktion som krävs för att kunna driva en elbil 75 000 mil eller att ladda 10 miljoner mobiltelefoner. Utifrån energibesparing minus investeringskostnad så blir årlig besparing cirka 80 000 kronor.
På 25 år ska solcellerna resultera i att företaget sänker sitt koldioxidutsläpp med 3 600 ton.