Fler vill sticka ut – under ölen

Varje år massproduceras miljarder ölunderlägg, enligt Onlineprinters. Nu trycks det dock fler underlägg fast i mindre upplagor som kan sprida budskap om tillfälliga händelser utifrån kundens specifika behov.

Ölunderlägg säljer som smör hos nättryckeriet Onlineprinters – nio miljoner såldes i fjol.

Upplagorna minskar men försäljningen ökar. Onlineprinters ser en 23 procents stegring på personaliserade ölunderlägg.

Nättryckeriet Onlineprinters har sett en stadig ökning i försäljningen av ölunderlägg de senaste åren. Under 2018 sålde företaget 9 miljoner underlägg, vilket betyder en ökning med 23 procent jämfört med året innan. Antal beställningar gick även upp med 29 procent. Men även om antalet underlägg ökar, minskar upplagorna.

”Fler och fler arrangörer, företag och restaurangägare använder ett färre antal dryckesunderlägg för sin egen marknadsföring, varumärkning av evenemang och för promotion av reklamkampanjer. Därför stiger efterfrågan stadigt”, skriver Onlineprinters.

Restaurangbranschen i topp

Genomsnittet på en upplaga i dag ligger på 4 000 underlägg och de tre branscher som beställt flest underlägg är inom konst-och kulturområdet, detaljhandeln och restaurangbranschen, enligt Onlineprinters undersökning. På listan finns även de som klassat sig som ”Myndigheter och offentlig tjänst”. Denna kategori har fördubblats från 2017 till 2018.

Olika preferenser på formen

Inom de olika branscherna visade det sig också finnas olika tycke och smak gällande underläggets form.

Runda dryckesunderlägg föredras i italienska vinstugor och pizzerior. Även i spanska tapasbarer används framför allt runda ölunderlägg. Å andra sidan kommer övervägande fyrkantiga ölunderlägg på bordet i österrikarnas kaffehus och värdshus, och den fyrkantiga formen är också populär i tyska värdshus, skriver Onlineprinters.

I ett pressmeddelande passar företaget även på att ge en lektion i ölunderläggens ursprung:

”Ölunderlägg var ursprungligen ölfiltar på 1800-talet av ull som därför kunde tvättas. De som inte hade råd med ett krus med lock, använde sig av underlägg för att skydda såväl sin dryck i ölträdgårdar som uteserveringar från skadedjur och fallande löv. Underlägget blev således ett ändamålsenligt “lock”. Cirka år 1880 tillverkades underläggen till att börja med av papp och trycktes redan då med reklam.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Vässar inom färgmatchning och inspektionssystem

Det amerikanska företaget Baldwin Vision Systems erbjuder programvaror inom färgmatchning samt inspektionslösningar till etikett- och förpackningsproducenter. En nyhet som presenteras på Labelexpo är verktyget Guardian RTM som övervakar tryckkvaliteten i flödet i realtid. Dessutom har de skruvat på ytterligare förbättringar till programvaran Colortrack.

Publicerat av: