Fler vill sticka ut – under ölen

PUBLICERAD: 11 september 2019
UPPDATERAD: 11 september
Varje år massproduceras miljarder ölunderlägg, enligt Onlineprinters. Nu trycks det dock fler underlägg fast i mindre upplagor som kan sprida budskap om tillfälliga händelser utifrån kundens specifika behov.
Ölunderlägg säljer som smör hos nättryckeriet Onlineprinters – nio miljoner såldes i fjol.

Upplagorna minskar men försäljningen ökar. Onlineprinters ser en 23 procents stegring på personaliserade ölunderlägg.

Nättryckeriet Onlineprinters har sett en stadig ökning i försäljningen av ölunderlägg de senaste åren. Under 2018 sålde företaget 9 miljoner underlägg, vilket betyder en ökning med 23 procent jämfört med året innan. Antal beställningar gick även upp med 29 procent. Men även om antalet underlägg ökar, minskar upplagorna.

”Fler och fler arrangörer, företag och restaurangägare använder ett färre antal dryckesunderlägg för sin egen marknadsföring, varumärkning av evenemang och för promotion av reklamkampanjer. Därför stiger efterfrågan stadigt”, skriver Onlineprinters.

Restaurangbranschen i topp

Genomsnittet på en upplaga i dag ligger på 4 000 underlägg och de tre branscher som beställt flest underlägg är inom konst-och kulturområdet, detaljhandeln och restaurangbranschen, enligt Onlineprinters undersökning. På listan finns även de som klassat sig som ”Myndigheter och offentlig tjänst”. Denna kategori har fördubblats från 2017 till 2018.

Olika preferenser på formen

Inom de olika branscherna visade det sig också finnas olika tycke och smak gällande underläggets form.

Runda dryckesunderlägg föredras i italienska vinstugor och pizzerior. Även i spanska tapasbarer används framför allt runda ölunderlägg. Å andra sidan kommer övervägande fyrkantiga ölunderlägg på bordet i österrikarnas kaffehus och värdshus, och den fyrkantiga formen är också populär i tyska värdshus, skriver Onlineprinters.

I ett pressmeddelande passar företaget även på att ge en lektion i ölunderläggens ursprung:

”Ölunderlägg var ursprungligen ölfiltar på 1800-talet av ull som därför kunde tvättas. De som inte hade råd med ett krus med lock, använde sig av underlägg för att skydda såväl sin dryck i ölträdgårdar som uteserveringar från skadedjur och fallande löv. Underlägget blev således ett ändamålsenligt ”lock”. Cirka år 1880 tillverkades underläggen till att börja med av papp och trycktes redan då med reklam.”

Läs vidare

Ruter kan köra stora bannerformat i sin nya press

Halländska tryckeriet investerar i en ny digitalpress från Fujifilm.
FotoJet-(92)

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.
Bok Tryck 1

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i en tonerpress.
henrik-beskuren

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för lådtryck

EFI presenterade lagom till Drupa en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpapplådor, men även andra inkjetnyheter.
EFI 3

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper