Fler vill sticka ut – under ölen

PUBLICERAD: 11 september 2019
UPPDATERAD: 11 september
Varje år massproduceras miljarder ölunderlägg, enligt Onlineprinters. Nu trycks det dock fler underlägg fast i mindre upplagor som kan sprida budskap om tillfälliga händelser utifrån kundens specifika behov.
Ölunderlägg säljer som smör hos nättryckeriet Onlineprinters – nio miljoner såldes i fjol.

Upplagorna minskar men försäljningen ökar. Onlineprinters ser en 23 procents stegring på personaliserade ölunderlägg.

Nättryckeriet Onlineprinters har sett en stadig ökning i försäljningen av ölunderlägg de senaste åren. Under 2018 sålde företaget 9 miljoner underlägg, vilket betyder en ökning med 23 procent jämfört med året innan. Antal beställningar gick även upp med 29 procent. Men även om antalet underlägg ökar, minskar upplagorna.

”Fler och fler arrangörer, företag och restaurangägare använder ett färre antal dryckesunderlägg för sin egen marknadsföring, varumärkning av evenemang och för promotion av reklamkampanjer. Därför stiger efterfrågan stadigt”, skriver Onlineprinters.

Restaurangbranschen i topp

Genomsnittet på en upplaga i dag ligger på 4 000 underlägg och de tre branscher som beställt flest underlägg är inom konst-och kulturområdet, detaljhandeln och restaurangbranschen, enligt Onlineprinters undersökning. På listan finns även de som klassat sig som ”Myndigheter och offentlig tjänst”. Denna kategori har fördubblats från 2017 till 2018.

Olika preferenser på formen

Inom de olika branscherna visade det sig också finnas olika tycke och smak gällande underläggets form.

Runda dryckesunderlägg föredras i italienska vinstugor och pizzerior. Även i spanska tapasbarer används framför allt runda ölunderlägg. Å andra sidan kommer övervägande fyrkantiga ölunderlägg på bordet i österrikarnas kaffehus och värdshus, och den fyrkantiga formen är också populär i tyska värdshus, skriver Onlineprinters.

I ett pressmeddelande passar företaget även på att ge en lektion i ölunderläggens ursprung:

”Ölunderlägg var ursprungligen ölfiltar på 1800-talet av ull som därför kunde tvättas. De som inte hade råd med ett krus med lock, använde sig av underlägg för att skydda såväl sin dryck i ölträdgårdar som uteserveringar från skadedjur och fallande löv. Underlägget blev således ett ändamålsenligt ”lock”. Cirka år 1880 tillverkades underläggen till att börja med av papp och trycktes redan då med reklam.”

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

Konica Minoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen.

konica-prototypx
Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

Två nya etikettpressar med olika teknik från Xeikon

Ursprungligen utvecklade Xeikon sin torrtonerteknologi med namnet Titon för användning vid tryck på pappersbaserade, flexibla förpackningar. På Labelexpo visade man nästa steg där tonern kan användas i normal produktion av etiketter. Sign&Print träffade Per Larsson, nordisk försäljningschef, i montern i Barcelona.

per-xeikon
Två nya etikettpressar med olika teknik från Xeikon

Canon introducerar förpackningspress

Canons nya digitala press CorrPRESS iB17 kan skriva ut upp till 8 000 m² per timme och levererar offsetliknande kvalitet direkt på wellpapp med upp till 1,7 m bredd med vattenbaserat bläck och primer för indirekt kontakt med livsmedel.

20251008-press1
Canon introducerar förpackningspress

Skrynkelfria textiltryck och smarta utställningssystem

Maxdialog är veteraner när det kommer till direktsublimering för storformat. Producenten visade upp sitt erbjudande kring både textiltryck och portabla utställningssystem på Sign&Print-mässan. 

DSC_2633
Skrynkelfria textiltryck och smarta utställningssystem