Domino lanserar uv-bläck

PUBLICERAD: 20 september 2019
UPPDATERAD: 20 september
Domino släpper sju bläckfärger som är anpassade för att trycka etiketter på livsmedelsförpackningar.

I samband med Labelexpo-mässan passar Domino Digital Printing Solutions på att släppa ett helt nytt uv-bläckpaket. Det är ett alternativ för användare av den digitala etikettpressen N610i som vill trycka etiketter till livsmedelsförpackningar.

Enligt företaget sätter uppsättningen med bläck, UV95, en ny standard för digitala uv-färger. De sju färgerna är anpassade för användning till att trycka etiketter på olika livsmedelsförpackningar, dock inte för direktkontakt med livsmedel. Domino skriver i ett pressmeddelande att bläcket, under rätt förhållanden, är migrationskompatibelt.

– Jag är mycket glad över att lansera denna bläckfärg utan CMR-ämnen på Labelexpo, säger Louise Adcock, produktchef för Dominos N-serie.

UV95 har fått grönt ljus när det kommer till EuPIA Good Manufacturing Practices (GMP), och går att använda till alla material som listas av Swiss Ordinance for Food Packaging Inks. Domino skriver vidare att bläcket har utvecklats i enlighet med Nestlés vägledning inom livsmedelsförpackningsfärger och att det har utmärkt beständighet och vidhäftningsegenskaper.

– Domino är en av få tillverkare av digitala bläckstråleskrivare med möjligheterna att designa, utveckla och tillverka sitt eget sortiment av bläck. Lanseringen av UV95 visar vår förmåga att förse kunderna med en pålitlig, robust och kompatibel bläckuppsättning.

Här kan du läsa mer kring vår bevakning av Dominos utställning på Labelexpo-mässan.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Labelexpo utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.

lsbel
Labelexpo utökas med teknik för falskartongtillverkning

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar "prepressintelligens" i sjätte generationen av Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra.

_DSC0054
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Kraftfull skärteknologi kombinerat med automatisering

På FESPA kommer Zünd att demonstrera hur en kombination av kraftfull skärteknik, intelligent mjukvara och innovativa lösningar för automatiserad materialhantering kan göra digital skärning både effektiv och mångsidig.

Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen
Kraftfull skärteknologi kombinerat med automatisering