Förpackningsföretag ökar kapaciteten

PUBLICERAD: 26 september 2019
UPPDATERAD: 26 september
Profilskaparens investering i en ny maskinlinje bäddar för en högre kapacitet på förpackningar i små och stora volymer.

Stockholmsbaserade Profilskaparen har infört en ny och förstärkt produktionslinje i sin fabrik för tillverkning av förpackningar.

Sedan höstens intåg har Profilskaparen investerat i en serie nya maskiner. Tillsammans har dessa utvecklats till en semiautomatisk produktionslinje för tillverkning av klädda förpackningar. Dessa moment har tidigare gjorts manuellt i verksamheten, vilket har begränsat volymerna och har varit mer tidskrävande. Den nya maskinerna kompletterar den befintliga maskinparken hos företaget.

Andreas Wigerman, vd för Profilskaparen.

– Med den här investeringen blir vi än mer flexibla och kan erbjuda våra kunder både små och stora volymer, säger Andreas Wigerman, vd för Profilskaparen i ett pressmeddelande.

Funnits i 40 år

Profilskaparen har tillverkat förpackningslösningar i snart 40 år. Ökad kapacitet, ett minskat miljöavtryck samt ett bredare sortiment blir effekterna av den nya maskinlinjen.

– Nu kan vi leverera skräddarsydda produktioner i både små och stora volymer utan problem. Den nya produktionslinjen bidrar även till minskad materialåtgång och minskade transporter, säger Andreas Wigerman.

Från ax till limpa

Familjeföretagets fabrik i Länna har 1 740 kvadratmeter, cirka 800 kvadratmeter står produktionen för, Resterande kvadratmetrar innefattar lager, kontor och ett showroom. All produktion sker i det egna huset.

– Vi gör allt, från ax till limpa här i Länna. Med vår nya utrustning producerade vi i augusti bland annat en exklusiv låda åt Arvid Nordquists jubileumsbok om kaffe. En ask med lock, helt klädd i mörkbrunt obestruket papper med guldfoliering. I botten av asken är en lyftplatta med bomullsband, berättar Andreas Wigerman.

En boxmaskin installerades under hösten hos Lännaföretaget Profilskaparen.

 

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Här är de nominerade i Packnorth Award

Juryn i Packnorth Award 2024 är nu klar med sitt arbete.
FotoJet---2024-09-27T132418.775

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560