Så ska Coca-Cola tackla plastfrågan

PUBLICERAD: 30 september 2019
UPPDATERAD: 30 september
Eivind Granås, till höger, talar under Empack-mässan den 3 oktober om Coca-Colas sätt att tackla plastfrågan.
Eivind Granås, till höger, talar under Empack-mässan den 3 oktober om Coca-Colas sätt att tackla plastfrågan.

Coca-Cola är beroende av plast. Under förpackningsmässan Empack hålls en föreläsning om hur företaget ska vända denna problematik till något positivt.
– Det är något som branschen borde se på som en stor möjlighet, säger Eivind Granås, försäljningsdirektör Coca-Cola European Partners Sverige.

Dryckesproducenten Coca-Cola står som lika många andra stora företag inför uppgiften att vända miljöuppgiften till något positivt. Under förpackningsmässan Empack den 2–3 oktober kommer försäljningsdirektör Eivind Granås från Fast Food Kanalen, Coca-Cola European Partners Sverige att tala om hur producenten ställer sig till plastfrågan.

Beroende av plast

En av de frågor som föreläsningen kommer att beröra är hur världens största dryckesproducent, som är beroende av plast, ska kunna vända miljöutmaningen till något positivt.

Hur vi ska hantera plast och förpackningar generellt är en av samhällets stora utmaningar. Plast har ett stort användningsområde, men vi måste säkra att den inte hamnar på fel plats, som till exempel i haven. Konsumenterna efterfrågar hållbara förpackningar, och det är något som branschen borde se på som stor möjlighet, säger Eivind Granås.

Stora företag betyder stort ansvar

Ett stort och internationellt företag som Coca-Cola har ett ansvar att göra en skillnad, menar Eivind.

– Stora företag har ett ansvar genom att vara stora nog till att göra en skillnad. Vi kan även påverka branschen och konsumenterna till att välja rätt förpackningar genom att utmana oss själva, våra leverantörer och även informera konsumenterna. Vi i Coca-Cola Sverige vill visa vägen och sätta en hög ambitionsnivå – både i den svenska dryckesbranschen och inom Coca-Cola European Partners som är den företagsgrupp vi tillhör.

Eivind Gransås talar under Empack på Kistamässan den 3 oktober. Här hittar du hela talarschemat.

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Här är de nominerade i Packnorth Award

Juryn i Packnorth Award 2024 är nu klar med sitt arbete.
FotoJet---2024-09-27T132418.775

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560