Coca-Cola är beroende av plast. Under förpackningsmässan Empack hålls en föreläsning om hur företaget ska vända denna problematik till något positivt.
– Det är något som branschen borde se på som en stor möjlighet, säger Eivind Granås, försäljningsdirektör Coca-Cola European Partners Sverige.
Dryckesproducenten Coca-Cola står som lika många andra stora företag inför uppgiften att vända miljöuppgiften till något positivt. Under förpackningsmässan Empack den 2–3 oktober kommer försäljningsdirektör Eivind Granås från Fast Food Kanalen, Coca-Cola European Partners Sverige att tala om hur producenten ställer sig till plastfrågan.
Beroende av plast
En av de frågor som föreläsningen kommer att beröra är hur världens största dryckesproducent, som är beroende av plast, ska kunna vända miljöutmaningen till något positivt.
– Hur vi ska hantera plast och förpackningar generellt är en av samhällets stora utmaningar. Plast har ett stort användningsområde, men vi måste säkra att den inte hamnar på fel plats, som till exempel i haven. Konsumenterna efterfrågar hållbara förpackningar, och det är något som branschen borde se på som stor möjlighet, säger Eivind Granås.
Stora företag betyder stort ansvar
Ett stort och internationellt företag som Coca-Cola har ett ansvar att göra en skillnad, menar Eivind.
– Stora företag har ett ansvar genom att vara stora nog till att göra en skillnad. Vi kan även påverka branschen och konsumenterna till att välja rätt förpackningar genom att utmana oss själva, våra leverantörer och även informera konsumenterna. Vi i Coca-Cola Sverige vill visa vägen och sätta en hög ambitionsnivå – både i den svenska dryckesbranschen och inom Coca-Cola European Partners som är den företagsgrupp vi tillhör.
Eivind Gransås talar under Empack på Kistamässan den 3 oktober. Här hittar du hela talarschemat.