Så ska Coca-Cola tackla plastfrågan

PUBLICERAD: 30 september 2019
UPPDATERAD: 30 september
Eivind Granås, till höger, talar under Empack-mässan den 3 oktober om Coca-Colas sätt att tackla plastfrågan.
Eivind Granås, till höger, talar under Empack-mässan den 3 oktober om Coca-Colas sätt att tackla plastfrågan.

Coca-Cola är beroende av plast. Under förpackningsmässan Empack hålls en föreläsning om hur företaget ska vända denna problematik till något positivt.
– Det är något som branschen borde se på som en stor möjlighet, säger Eivind Granås, försäljningsdirektör Coca-Cola European Partners Sverige.

Dryckesproducenten Coca-Cola står som lika många andra stora företag inför uppgiften att vända miljöuppgiften till något positivt. Under förpackningsmässan Empack den 2–3 oktober kommer försäljningsdirektör Eivind Granås från Fast Food Kanalen, Coca-Cola European Partners Sverige att tala om hur producenten ställer sig till plastfrågan.

Beroende av plast

En av de frågor som föreläsningen kommer att beröra är hur världens största dryckesproducent, som är beroende av plast, ska kunna vända miljöutmaningen till något positivt.

Hur vi ska hantera plast och förpackningar generellt är en av samhällets stora utmaningar. Plast har ett stort användningsområde, men vi måste säkra att den inte hamnar på fel plats, som till exempel i haven. Konsumenterna efterfrågar hållbara förpackningar, och det är något som branschen borde se på som stor möjlighet, säger Eivind Granås.

Stora företag betyder stort ansvar

Ett stort och internationellt företag som Coca-Cola har ett ansvar att göra en skillnad, menar Eivind.

– Stora företag har ett ansvar genom att vara stora nog till att göra en skillnad. Vi kan även påverka branschen och konsumenterna till att välja rätt förpackningar genom att utmana oss själva, våra leverantörer och även informera konsumenterna. Vi i Coca-Cola Sverige vill visa vägen och sätta en hög ambitionsnivå – både i den svenska dryckesbranschen och inom Coca-Cola European Partners som är den företagsgrupp vi tillhör.

Eivind Gransås talar under Empack på Kistamässan den 3 oktober. Här hittar du hela talarschemat.

Läs vidare

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Konica Minolta: Det här kan du förvänta dig av Drupa

Tryckerier som håller sig uppdaterade kring tekniska trender och innovationer kommer bäst kunna utnyttja och se potentialen, skriver Konica Minolta i ett pressmeddelande. Under Drupa kommer de visa sin syn på vart framtidens tryckteknik är på väg.
Konica-Minolta-Drupa

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm