Att tyg är lätt att vika ihop och sätta upp på nytt, är något som – ihop med den låga vikten – gör det attraktivt att trycka på. Nu har Spennare kommit på ett sätt att även kunna vika ihop ramen.

Att trycka på tyg är en tydlig trend. Tyget kan vikas ihop, skickas, vecklas upp och rynkfritt sättas på plats. Men vad ska det monteras i? Varför finns det inga lika smidiga ramar, som lätt kan vikas upp och användas, och där tyget sitter kvar när man viker ihop och transporterar? Det var frågorna som Stockholmsföretaget Spennare ställde sig för några år sedan.
Världspremiär på mässa
Utveckling följde och mycket testades innan de var framme vid den Flextile-lösning som de nu tagit patent på. Det är en aluminiumram med ett fastspänt tyg, där även en stor vägg kan vikas ihop på någon minut och tas med till nästa ställe. Skyltsystemet, med fastspänt tyg i aluminiumramar fick sin världspremiär på Sign&Print-mässan i februari. Nu håller det på att rullas ut i världen.
– Vi har beställningar ända från Australien, berättar Johan Spennare, som startade det egna bolaget 2003.
Han visste vad han gjorde, eftersom hans far ett par årtionden tidigare hade grundat Expand, där också Johan och hans bror Fredrik arbetade. År 2000 sålde fadern företaget, men Johan arbetade kvar. Men det var svårt att vara förre ägarens son och därför blev det ett eget företag för Johan, och brodern Fredrik hakade på några år senare.
Egen nisch
Eftersom de hade en lite egen nisch så konkurrerade de inte med Expand utan kunde tvärtom använda en del av deras distributörer.
– Jag såg en position på marknaden mellan billigt skräp som pumpades in från Kina och superkvalitet som producerades i Västeuropa. Jag såg att i mellansegmentet kommer mycket att hända, berättar Johan Spennare.
Men det är självfallet inte enkelt att driva sitt eget företag. Ett problem som Johan och Fredrik tidigt behövde brottas med, var dilemmat att vara i händerna på distributörer. Vissa lade ner ett stort jobb på marknadsföring och försäljning medan andra var mer passiva. Det skapade stor variation i hur varumärket exponerades på marknaden.
Leverera färdig lösning
Expand hade där taktiken att hoppa över distributörsledet och sälja direkt till de som sedan levererar till slutkund. Den strategin hakade även Spennare på. Ju närmare Sverige, desto fler direktkontakter till de som faktiskt producerar och levererar till kund. Längre bort från Sverige används distributörer i större utsträckning.
Genom att skaffa egna skrivare och avtal med producenter, så är det lätt för Spennare att leva upp till sitt löfte om att leverera en helt färdig lösning.

Vill kunden ha hjälp med den kreativa utformningen, så kan Spennare hjälpa till även här, både med interna resurser eller via samarbetspartner.
– Eftersom våra distributörer vet att vi aldrig skulle gå in och ta deras slutkund, så vågar de också använda oss till så mycket mer än att bara köpa hårdvaran – även om det givetvis också går bra.
– Även kunder som har egen utrustning, väljer väldigt ofta att låta oss trycka och göra färdigt. Det är kanske inte en kärnverksamhet hos dem eller så har de mycket annat att göra, konstaterar Fredrik Spennare.
Eget sätt att utveckla nya produkter
Spennare har ett lite eget sätt att utveckla nya produkter på. Tydligast kom det till uttryck när nya Flextile skulle tas fram.
– Idén om att fästa stora tygbilder på aluminiumkonstruktioner har funnits länge. Vi ville ha ner det till ett modulärt system där det kunde fällas ihop och byggas utan verktyg och med tygbilden fortfarande monterad.
– Idén kom upp för fyra-fem år sedan. Sedan har det värkt fram under flera designers ledning – både internt och externt, men främst med designbyrån Catino – och gått igenom många teststadier. Vi har en utvecklingsprocess där det måste få ta tid, måste få gå igenom många tester innan man backar och ser om vi lyckades förpacka det hela på rätt sätt. Annars får man justera, eller göra ett omtag, så att man är trogen mot de kriterier som satts upp för den här produkten.
Vunnit priser
– Med Flextile känns det som att vi följt vårt designkoncept till punkt och pricka. Det är det som gjort att det blivit en så bra produkt i slutändan. Något som vi också fått bekräftat genom att den vunnit både IF Design Award samt Red Dot Design Award. Delarna tillverkas i den fabrik som vi jobbar fast med i Kina, och där vi även har våra verktyg.

Spennare delar upp sina produkter i Premium, Professional och Impact. Därigenom kan man vara totalleverantör både av det som bara ska användas några få gånger och det som ska hänga med i många år.
En produkt som är Premium är Rollup Penta, som också är företagets största succé genom åren.
– Med Rollup Penta får kunden en egentillverkad, egenutvecklad premiumprodukt, som ligger i mellanprisklass. Kanske vår mest framgångsrika produkt någonsin. På den ger vi också livstids garanti. Vi ser till att produkterna har lite extra. På Penta är vår spännfjäder längre, så att det inte tar emot på slutet när en rollup på 220 centimeter ska dras upp. Och vi har en teleskopstav på baksidan, så att även korta personer ska kunna rulla ut den helt.
Bilder och ställningar
Jag diskuterar med Johan Spennare kring dilemmat med ställningar till rolluper. Johan bekräftar att det förr var vanligare att man bytte bilder och behöll ställningarna.
– I stort sett alla produkter från mellanklass kan man relativt enkelt byta bilder.
Det var en stor och viktig sak i början, men tyvärr har det blivit så att det i stort sett aldrig används, även om slutanvändarna frågar om det när de köper.
– I ett större företag sprids de för alla vindar. Att sedan samla ihop dem och byta känns närmast oöverstigligt.
– Så praktiska skäl gör att man inte återanvänder. Och priset är så lågt så det finns inte incitament att ta sig besväret att leta reda på någon som kan samla ihop de använda rolluperna och administrera frakten tillbaka.
– Vi försöker istället arbeta med att ha en hög grad av återvunnen aluminium i våra produkter.

Varumärkesbyggande
Spennare berättar om den vision de har, där deras produkter ingår i ett större varumärkesbyggande hos kunderna. Men de upplever ofta ett problem med att deras traditionella distributörer mer ser att de säljer enstaka produkter. Det är viktigt att de istället sätter sig in i sina kunders situation och tittar vad de har som kan hjälpa kunden att förverkliga det som de vill åstadkomma.
– De som trycker och gör storformat är experter på det. De är väldigt fokuserade på att förmedla en god kvalitet. De känner också en yrkesstolthet kring att skapa fina print. Men i hög utsträckning saknar de, som sagt, förståelse för vad det är de säljer. Det finns alltså en stor skillnad mellan vad slutkunden köper (varumärkesbyggande) och vad leverantören levererar (en rollup eller ett tält).
Jobbar med fler aktörer
För Spennare har det här inneburit att de i dag, förutom sina traditionella återförsäljare, även arbetar med aktörer inom promotion och event.
– Promotionbranschen jobbar väldigt fokuserat på att förstärka sina kunders varumärke. När vi förstod såg vi att här finns världens största möjlighet. De har tagit in oss för att de ser möjlighet att sälja mer. Men sortimentsbredd förstår vi. Så då tog vi beslutet att erbjuda de kompletta lösningarna. Vi gjorde det med en klump i magen. En del blev upprörda och tyckte att vi konkurrerar med dem.
– Men vi har varit transparenta, och vi har sagt till våra kunder att komma till oss om vi någonsin skulle hamna i konkurrens med vår kund. Och det har ännu inte hänt, avslutar Johan Spennare.