
Ricoh ingår samarbete med en nordisk återförsäljare när de på allvar ska göra sitt intåg på storformatsmarknaden i Sverige.
Ricoh spinner vidare i de större formaten och lanserar nya maskiner. Patrik Zetterström är ansvarig för försäljningen av Ricoh storformat i Sverige. Han ser storformat som en mogen marknad. En naturlig utveckling för Ricoh i ett affärsområde där maskintillverkaren förvisso redan har verkat, dock mer i det dolda.
– Dels är det en bransch som vi på Ricoh ser att vi behöver komma in på. Dels är vi en tillverkare av bläck och bläckhuvuden som redan i dag sitter i våra konkurrenters maskiner som EFI och Roland DG.
Bläck och storformat
– Vi börjar väl se att tonerarkmarknaden börjar bli mättad och då har vi börjat titta mycket på bläck. Vi gör ju egna bläckhuvuden sedan trettio år tillbaka.
För några år sedan debuterade Ricoh inom storformat med en uv-led-flatbäddsskrivare, vilket företaget nu även har följt upp med en mindre modell. Den större, Ricoh Pro TF7210, är 2,1 meter bred och 3,2 meter djup. Båda modellerna kan ta in material med en elva centimeters tjocklek.

På Fespa-mässan tidigare i år utökade Ricoh med premiärvisning av latexskrivare i två rulle-till-rulle-versioner, Ricoh Pro L5130/L5160 – 130 respektive 160 centimeters bredd. Det egenutvecklade latexbläcket körs i åtta färgkanaler. Det går exempelvis att skriva ut dubbelt med CMYK eller en kombination av fyrfärg och vitt för att skriva ut på transparenta material.
Ny partner i Sverige
I maskinutvecklingen har målet varit att maskinerna ska vara enkla ur användarsynpunkt, nästintill underhållsfria, och samtidigt konkurrenskraftiga när det kommer till pris och bläckåtgång, berättar Zetterström.
– De är riktigt konkurrenskraftiga när det kommer till storformatsproduktion.
För att Ricoh ska få skjuts i försäljningen av sina storformatsskrivare har ett nytt samarbete ingåtts med NI Solutions. Återförsäljaren blir en exklusiv partner till Ricoh i Sverige på både latex- och uv-skrivarna . Försäljningen kommer ske antingen via NI Solutions eller från Ricoh centralt. Patrik Zetterström ser fram emot samarbetet.
– Från Ricohs sida så ser vi med tillförsikt på den här marknaden. Och det är ett sätt för oss att rivstarta, att ta in en kompetent återförsäljare som kan branschen. Jag tror vi kan lära oss mycket av dem, samtidigt som de lär sig från oss i hårdvarudelen.
25 år i branschen
Ni Solutions är en del av Network Innovation och säljer både hård- och mjukvara. Sedan tidigare är de rutinerade säljare av storformatsskrivare – både eko-solvent och vattenbaserade maskiner från Epson.

– Vi har varit i branschen i 25 år och springer på de här kunderna som Ricoh vill komma in på. Men vi har haft ett hål i vår portfölj, vi har inte haft den här flatbädden och latexsortimentet. Jag tror att det här kommer att bli ett väldigt bra samarbete, säger Kristoffer Hermansson på NI Solutions.
Ett passande sortiment
Peter Lofthag på NI Solutions säger att företagets signum är att arbeta inom high end-segmentet med kvalitetsprodukter och varumärken som företaget tror på. Ricoh är en sådan partner.
– Vi tror stenhårt på den här produkten, annars skulle vi inte plocka upp den. En av anledningarna till att vi går in i det här är att det är en ren Ricoh-produkt. Allt från teknik, hårdvara till bläck, säger Peter Lofthag, och tillägger att Ricohs storformatsskrivare även passar med NI Solutions sortiment med programvaror och ripplösningar, däribland Caldera.
– Vi har allt från affärssystem, till en hel portfölj på mjukvarusidan. Och nu har vi också en hel portfölj på hårdvarusidan. Det gör att vi blir en komplett leverantör.
Sent in på marknaden
Att Ricoh börjar släppa storformatsprodukter senare på en marknad där det redan finns en rad kända konkurrenter, är inte något som Patrik Zetterström ser som bekymmersamt. Han jämför med när företaget började bygga arkmaskiner. Då fanns det redan etablerade spelare på marknaden som Xerox, Canon och Konica Minolta.
– I dag på storformat är vi ungefär där vi var med arkmaskinerna för tio år sedan. Då hade vi egentligen inte kunskapen och kom in på arkproduktionen långt senare. Men tio år senare har vi över 50 procents marknadsandel i Sverige.
