Marabu höll öppet hus

PUBLICERAD: 24 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 oktober
– När jag senast hade genomgång på fabriken, så hade vi 1,5 dags undervisning om kemi och hur olika material reagerar vid kontakt. Marabu är väldigt noga när det gäller säkerhet och kemiska ämnen, säger Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson. På bilden är han i samtal med ledningen i Ottosson Screen.
– När jag senast hade genomgång på fabriken, så hade vi 1,5 dags undervisning om kemi och hur olika material reagerar vid kontakt. Marabu är väldigt noga när det gäller säkerhet och kemiska ämnen, säger Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson. På bilden är han i samtal med ledningen i Ottosson Screen.

Godkänd livsmedelsfärg i Roland DG:s storformatskrivare och möjlighet att skriva ut trafikskyltar 3M-certifierat i OKI:s förhållandevis billiga skrivare. Det var ett par av publikdragarna när Marabu traditionsenligt höll öppet hus.

Jari Tiihonen från OKI pratar om möjligheterna med att skriva ut trafikskyltar certifierat i OKI ColorPainter M-64s. Nu installeras ett par testmaskiner i Finland och Sverige. Efter nyår ska försöken utvärderas och den större försäljningen kan påbörjas.

[metaslider id=”206579″]

OKI presenterade också en möjlighet för att trycka på tyg. Först körs de fyra CMYK färgerna i OKI:s Pro 9541WT bordsskrivare. Sedan görs en screenram med hjälp av att trycka en stencil (Exostnecil eller Schockline). Denna används för att framställa en screenram. Sedan screenas vit färg med fyra procent lim ovanpå det transferpapper som nyss trycktes med fyra färger i Pro 9541WT. När detta sedan transfereras över på en exempelvis en tröja, så hamnar den vita färgen med limmet underst och trycket är det jag ser.

– Fördelen med att göra så här är att du får ett otroligt starkt tryck. Du kan tvätta i både 60 och 90 grader, utan att trycket tar skada. Normalt sett får trycket inte tvättas i mer än 40 grader, säger Jari Tiihonen.

Marabu firade även 160 årsjubileum i samband med företagets öppet hus-dag.

Läs vidare

Elitidrottaren som trycker och graverar till bröllop

Jessica Ekvall lämnade tv-branschen för att få vara kreativ på riktigt. I villan utanför Stockholm har 25-åring byggt upp företaget Silver Leaf som trycker på allt från kläder till glas för alla tillfällen. Företaget har en särskild inriktning mot bröllop.
Silver-Leaf-collage

Antalis lyfter den heta PVC-frågan

Antalis har tagit fram ett white paper om PVC-plastens vara eller inte vara. Syftet är att kunna hjälpa kunderna med den svåra frågan när det är lämpligt att använda PVC och när PVC-fria alternativ är bättre.
Antalis guide

Nya möjligheter när Fespa återvänder till Amsterdam

Fespa Global Print Expo hölls så sent som i oktober 2021 i Amsterdam. I vår gör mässan comeback i staden och på RAI Exhibition Centre. 
Fespa Amsterdam pressbild

Möjligt möta krav på hållbarhet utan höjda priser

Fespas medlemmar vittnar om stark efterfrågan på miljövänliga produkter. En majoritet menar att de kan möta de gröna kraven utan prisjusteringar. Dessutom har de företag som höjt priserna inte minskat försäljningen. Det är några av huvudresultaten som nu presenterats från Fespas kommande rapport Print Census 2023.
FotoJet-(9)

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1