Firande och rundtur hos Kartongbolaget

PUBLICERAD: 29 oktober 2019
UPPDATERAD: 29 oktober
Joakim Johansson, vd på Kartongbolaget, la vikt vid att berätta för de inbjudna gästerna om hur företaget blickar framåt.

Kartongbolaget bjöd in till fest för att fira både 75-årsjubileum och flytten till nya lokaler. Över hundra gäster var på plats.

Det har varit ett händelserikt år för Kartongbolaget. Förpackningstillverkaren påbörjade sin flytt av hela produktionen i slutet av förra året. Företaget som alltid varit förknippade med orten Allerum har nu växt ur sin kostym och bosatt sig i Helsingborg på Knut Påls väg. Fabriken har en produktionsyta om 3 600 kvadratmeter och inflyttningen pågick fram till mars 2019.

– Vi köpte en befintlig lokal, blåste ut den helt och har nu fått ett produktionsflöde rakt genom hela fabriken. En 83 meter lina med material som går in på ena sidan och ut på andra. Ett väldigt bra flöde, säger Kartongbolagets vd Joakim Johansson.

Digitalt och offset

Hos Kartongbolaget är det konvertering av solid kartong som gäller. Det innefattar hela kedjan från förpackningskonstruktion och design till tillverkning och tryck. Förpackningstrycket sker på två linjer. Dels en traditionell Heidelberg XL tryckpress med sex färger plus uv-lack, dels en digital linje, HP Indigo 30 000 i b2-formatet, med sju färger plus lack online. På den nya adressen har produktionen utökats till treskift.

[metaslider id=”35065″]

 

Torsdagen den 24 oktober var det så dags att inviga de nya lokalerna likväl som att uppmärksamma att företaget fyller 75 år i år. 110 gäster, 75 av dessa kunder, var på plats under Kartongbolagets firande. Gästerna bjöds bland annat på lunch, tal och en presentation av bolaget. Det blev också en fabriksvisning för gästerna.

Partner höll föreläsningar

Två av Kartongbolagets leverantörer, maskintillverkaren HP och kartongleverantören Stora Enso höll föreläsningar under firandet.

– HP berättade om sina digitala lösningar och hur man kan öka försäljningen med digitaltryck. Stora Enso berättade om sina förnyelsebara material, miljöfrågan och framtidens material. Det var en väldigt uppskattad dag.

Joakim Johansson berättar att fokus i presentationen av Kartongbolaget låg på att prata om företagets framtid, hur de växer och hur de arbetar med miljön för att ersätta plasten.

– Vi har många projekt på gång med spännande produkter och nya material, säger han och tillägger att det ännu inte är något bolaget kan yppa något om.

Ska öka tryckkapaciteten

Joakim Johansson säger att fokus framåt handlar mycket om hur de ska hantera tillväxten de upplever.

– Vi växte med 25-30 procent i och med flytten så det handlar om hur vi ska öka kapaciteten och framför allt tryckkapaciteten. För en fortsatt tillväxt handlar det om att säkerställa produktionen, men också om zero waste och förnyelsebara material.

 

 

Gästerna visades runt i de nya lokalerna. Kartongbolaget har nu skaffat ett produktionsflöde rakt genom hela fabriken.

 

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Här är de nominerade i Packnorth Award

Juryn i Packnorth Award 2024 är nu klar med sitt arbete.
FotoJet---2024-09-27T132418.775

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560