Neopost skiftar namn till Quadient. Anna Ståhl, ny nordisk vd, berättar om vad namnbytet kommer innebära för de nordiska kunderna.
I oktober fick Neopost också en ny nordisk vd. Det är Anna Ståhl, som kommer från ledande befattningar i Postnord och Brightstar Nordic. Neopost har även valt att byta namn till Quadient, något som Sign&Print tidigare har berättat om. Anna Ståhl ger sin syn på vad det nya namnet betyder för företaget i Norden:
– Quadient är ett globalt företag representerat i mer än 30 länder. Globalt sett ser jag stora fördelar med att sammanföra våra elva olika varumärken under Quadient.
Stort värde i framtiden
– Vi befinner oss i en marknad där drivkraften till stor del utgörs av digitalisering och tillgänglighet, och kombinationen av att kunna erbjuda fysisk och digital kommunikation tror jag har stort värde – inte minst i framtiden. Vi har också paketlösningar för företag och organisationer med försändelser som smidigt ska kunna lagras och hämtas ut.
Har mer att erbjuda
Anna Ståhl säger att Quadient är ett ”value based brand” med fokus på att underlätta samspelet mellan människor och vad som är viktigt för just dem. Generellt tror hon att de flesta i Norden förbinds med lösningar inom fysisk kommunikation och grafisk produktion. Men Quadient är så mycket mer.
Fysisk och digital kommunikation
– Vi har ett brett erbjudande som omfattar både fysisk och digital kommunikation, där våra fem erbjudandeområden är: postala lösningar, grafik, hantering av kundupplevelser, automatisering av verksamhetsprocesser och paket.
– Jag ser fram emot att Quadient fortsätter att tillföra värde i fysisk kommunikation och expanderar vårt erbjudande av digital kommunikation, samtidigt som vi hjälper det växande e-handelssegmentet med paketlösningar, säger Quadients vd i Norden, Anna Ståhl.
Tätare kontakter i alla kanaler
Geoffrey Godet, vd för Quadient globalt, säger att den nya strategin som togs fram i början av 2019 syftar till att få företaget att växa och gå från att vara ett holdingbolag till en fokuserad och integrerad organisation.
Quadient-namnet ska återspegla företagets varumärkesstrategi och engagemang för att hjälpa kunderna att bygga tätare och mer personliga förbindelser mellan alla möteskanaler – traditionella och digitala.
Utnyttja hela portföljen
Världen utvecklas, liksom kundernas förväntningar.
– Det var avgörande att anpassa vår varumärkesplattform till denna nya strategi. Genom ett syftdrivet varumärke ska det hjälpa företag att utnyttja hela vår portfölj av lösningar för att förenkla och förbättra interaktionen med sina kunder. Denna förändring kommer vid en avgörande tidpunkt i företagets historia och bidrar till att förena vår globala organisation kring ett gemensamt ambitiöst varumärke, säger Geoffrey Godet.
Den nya strategin och namnbytet aviserades i september, men rullas ut på allvar efter nyår.