Ras för medieinvesteringar

PUBLICERAD: 13 november 2019
UPPDATERAD: 13 november
Föreningen Sveriges Mediebyråer redovisar hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Totalt uppgick medieinköpen till drygt 1,4 miljarder kronor under oktober månad. Källa: Sveriges Mediebyråer

Oktober blev en svag månad generellt för medieinvesteringar jämfört med samma period i fjol. De samlade printkategorierna fortsätter backa på bred front med en negativ tillväxt om 22 procent. Negativa siffror väntas när helåret ska summeras.

Siffror som sammanställs från Sveriges Mediebyråers medlemmar visar att medieinvesteringarna backade med 22,4 procent under oktober, jämfört med samma period föregående år. Alla olika mediekategorier, utom bio, backade under oktober.

Fortsatta orosmoln för print

De mediekategorier som visade de mörkaste orosmolnen under oktober var DR/Annonsblad och online video. Och dagspress kväll stod för den största tillbakagången hittills i år med en negativ tillväxt om 28,7 procent. De samlade printkategorierna backade fortsatt på bred front och i oktober noterades en negativ tillväxt om 22 procent.

– Oktober är en av de största månaderna sett till omsättning, vilket antyder att vi eventuellt kommer att se en nedgång i medieköp när vi summerar helåret 2019 – något vi inte har sett sedan 2013. En avmattning i BNP, sänkta tillväxtprognoser från flertalet institut, en svag krona och allmän internationell oro påverkar reklammarknaden negativt, och här kan medieinvesteringarna från mediebyråerna vara en tidig varningssignal på en krympande reklammarknad, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediabyrå.

En dag mindre

I månadsrapporten bör dock hänsyn tas till att oktober månad hade en faktureringsdag mindre än föregående år.

– Månaden präglades av en periodiseringseffekt, men oktober bör ändå ses som en svag månad – periodiserat uppvisade medieinvesteringarna en nedgång om cirka 4 procent i oktober och 3 procent ackumulerat hittills i år. Ytterligare en anledning till att medieinvesteringarna backade är inbromsningen som skett från spelbolagen, vilket troligen även kommer att påverka kommande månader, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett uttalande på föreningens sajt.

Bioreklam gör stark månad

– Om vi bortser från månadens periodiseringseffekt gör framförallt bio en mycket stark månad, med den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia. Även utomhus/trafikreklam, sociala medier och sök hade en nettotillväxt, trots röda siffror i rapporten, om vi bortser från månadens periodiseringseffekt.

 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  
IMG_3878

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5