Oktober blev en svag månad generellt för medieinvesteringar jämfört med samma period i fjol. De samlade printkategorierna fortsätter backa på bred front med en negativ tillväxt om 22 procent. Negativa siffror väntas när helåret ska summeras.
Siffror som sammanställs från Sveriges Mediebyråers medlemmar visar att medieinvesteringarna backade med 22,4 procent under oktober, jämfört med samma period föregående år. Alla olika mediekategorier, utom bio, backade under oktober.
Fortsatta orosmoln för print
De mediekategorier som visade de mörkaste orosmolnen under oktober var DR/Annonsblad och online video. Och dagspress kväll stod för den största tillbakagången hittills i år med en negativ tillväxt om 28,7 procent. De samlade printkategorierna backade fortsatt på bred front och i oktober noterades en negativ tillväxt om 22 procent.
– Oktober är en av de största månaderna sett till omsättning, vilket antyder att vi eventuellt kommer att se en nedgång i medieköp när vi summerar helåret 2019 – något vi inte har sett sedan 2013. En avmattning i BNP, sänkta tillväxtprognoser från flertalet institut, en svag krona och allmän internationell oro påverkar reklammarknaden negativt, och här kan medieinvesteringarna från mediebyråerna vara en tidig varningssignal på en krympande reklammarknad, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediabyrå.
En dag mindre
I månadsrapporten bör dock hänsyn tas till att oktober månad hade en faktureringsdag mindre än föregående år.
– Månaden präglades av en periodiseringseffekt, men oktober bör ändå ses som en svag månad – periodiserat uppvisade medieinvesteringarna en nedgång om cirka 4 procent i oktober och 3 procent ackumulerat hittills i år. Ytterligare en anledning till att medieinvesteringarna backade är inbromsningen som skett från spelbolagen, vilket troligen även kommer att påverka kommande månader, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett uttalande på föreningens sajt.
Bioreklam gör stark månad
– Om vi bortser från månadens periodiseringseffekt gör framförallt bio en mycket stark månad, med den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia. Även utomhus/trafikreklam, sociala medier och sök hade en nettotillväxt, trots röda siffror i rapporten, om vi bortser från månadens periodiseringseffekt.