Nu kommer det ut ett betydligt bredare sortiment från tyska Neschen på den skandinaviska marknaden. Företaget har beslutat att själva sälja produktserien Filmolux i Sverige och Norge.
Vi har redan återförsäljare i Sverige och Norge i form av Schneidler, SP-gruppen och Folie&Papper i Sverige samt Antalis och NG digital i Norge. Tanken är att vi med egen representation ska kunna stödja dessa leverantörer bättre, samtidigt som vi visar slutanvändarna att Filmolux har ett väldigt stort sortiment, berättar Caroline Hederstedt och Johan Söderberg, som utgör det skandinaviska teamet. Båda är långvägare i den svenska skyltbranschen.
Film och vinyl växer
Bakom det nystartade företaget står både tyska Neschen och svenska Spennare. Även hos ägarna finns alltså gediget kunnande i branschen, både vad gäller tyger, laminat, filmer och printvinyler. Lager finns etablerat i Kungsängen utanför Stockholm.
– Strax är Filmolux hemsida för den svenska och norska marknaden färdigbyggd. Den byggs på gemensam plattform för alla Filmoluxbolag i Europa. Där kommer också e-handel att möjliggöras om något år. Men det är väldigt många produkter, så hemsidan är inte helt enkel att skapa, säger Johan Söderberg.
Film och vinyl växer
Caroline Hederstedt sköter mycket av den dagliga dialogen med kunder. Hon konstaterar att dubbelhäftande filmer och vinyl är något som växer starkt just nu.
– Men Easydot-vinyl är 60 procent av det vi säljer i dag. Med lim i punktform som ligger som duttar runtom på baksidan, så är det väldigt enkelt att dra bort och att justera. Det underlättar också att få ut luftfickor och gör montering betydligt enklare, även för lekmannen. Samtidigt ligger duttarna tillräckligt tätt för att inte släppa in väta när vinylen applicerats på exempelvis ett skyltfönster. Vi har själva testat och trycket har både tålt sommarens starka sol och höstens ösregn.
Olika tapettyper
En produkt som Filmolux också vill att den nordiska marknaden lägger märke till, är tapeter. Här finns många varianter med förskapade strukturer. Johan Söderberg berättar att de är väldigt enkla att trycka, både med latex, eco-solvent och uv-skrivare.
– Jag tror att vi har flest strukturer av alla. Det är traditionella tapeter, men du ska kunna tvätta av dem. Därför är våra tapetmaterial speciellt attraktiva för väggar i offentliga lokaler.
– Vi har även en självhäftande tapet, som är försedd med ett high-tack adhesiv, som kan sättas på en mässvägg, på cement eller andra ruffa underlag. Den sitter tills du drar loss den. Men när du väl dragit loss den, så kan du behöva måla om.
Felsöker och analyserar
Johan Söderberg avslutar med att prata om deras tyska kvalitet.
– Om produkten kostar 15 eller 25 kronor per kvadratmeter, så är det inte den största kostnaden totalt sett. Du ska ha skrivare och bläck och betala operatörens lön också. Våra produkter skall fungera på önskat sätt för våra användare. Skulle ett problem uppstå, så skickar vi prover till vårt eget laboratorium, som analyserar och kommer med en lösning. Så du får mycket för pengarna – inte minst på miljösidan – när du kommer till oss.