Reproföretag ser fördelar med nya streckkoder

PUBLICERAD: 2 december 2019
UPPDATERAD: 2 december
Thomas Hatvigsen berättar om de nya Digimarc-streckkoderna.

HL Repro ingår ett partnersamarbete med Digimarc om en ny streckkod som erbjuder möjligheter, bland annat inom avfallshantering.

Digimarc Corporation,  ett stort teknikföretag i Oregon, arbetar världen över med maskinläsbara koder som säkert kan identifiera alla typer av innehåll, såsom ljud, video, förpackning och bilder. Teknikföretaget har valt danska företaget HL Repro som sin strategiska partner i Nordeuropa – ett företag som arbetar inom alla förpackningstekniker. Hos HL Repro förväntar sig både Niels Hansson, företagets enda ägare och direktör, och Thomas Hartvigsen, som är HL Repros kommunikations- och utvecklingschef mycket av det nya samarbetet.

Ersätter den gamla streckkoden

Digimarc-koden ersätter den gamla streckkoden och kan användas för förpackningsmarknaden och inte minst i relation till avfallshantering och miljö. Den stora skillnaden gentemot den traditionella streckkoden är att Digimarc nästan är osynlig för blotta ögat och kan innehålla stora datamängder. Inte bara exempelvis varumärkesuppgifter med innehåll som videor, bilder och textinformation, utan också information om återförsäljaren.

Streckkoderna är nästan helt osynliga när de implementeras i förpackningsdesignen.

Koderna kan användas i befintliga utskriftsprocesser. Det finns alltså inget behov av att införa ny teknik för att börja använda Digimarc.

Streckkod för alla material

Miljödelen är intressant, enligt Niels Hansson. Exempelvis till använda plastförpackningar kan koden användas för att avfallet ska hanteras korrekt. Skannern läser av koden oavsett om förpackningarna är vikta, tillknycklade eller ihopböjda. Thomas Hartvigsen påpekar att Digimarc-koden också kan hjälpa till med matavfall. Många livsmedel kasseras i stormarknader om den monterade termoetiketten har skadats eller är skrynklig, så att streckkoden inte kan läsas.

– Tekniken hjälper oss att lösa flera av tidens utmaningar, inte minst i miljön, kommenterar Thomas Hartvigsen.

Koden integreras i hela förpackningen och är integrerad i designen. Enligt företaget kan koden skriva ut på allt – hårdplast, mjuk plast, flexibel förpackning, kartong, metall, glas och textil med mera.

Snabbare skanning

En annan fördel som pekas ut med Digimarc är att koden finns överallt på förpackningen. På så sätt går det snabbare i butikskassorna när varje vara inte först behöver vridas för att streckoden ska hittas och läsas av.  Koden läses av en skannare med rött ljus.

Niels Hansson säger att det finns många miljömässiga fördelar med de nya streckkoderna.

GS1 arbetar för närvarande med en världsstandard för Digimarc-koden. HL Repro har ensamrätt på Digimarcs teknik i hela Nordeuropa. Koderna måste beställas från HL Repro, som också kan passa in dem i designen så att de är osynliga.
– Det krävs lite kompetens och kunskap om förpackningar för att integrera koden i designen, så de är helt osynliga, förklarar Niels Hansson.

– Digimarc har så många bra möjligheter, så det är vårt uppdrag att bredda det här så snabbt som möjligt. Vi har en förväntan att det ska gå mycket snabbare med implementeringen  än vad det var för streckkoderna, förklarar Niels Hansson, och Thomas Hartvigsen fortsätter:

– Det finns så många ”Private Labels” (egna märkesvaror, reds anm.) idag, så det är viktigt att vi får över varumärkesägare och återförsäljare direkt.

 

Text: Lis Lykke, Översättning: Claes Nordström

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm