Spandex Schneidler vill lösa pusslet åt skylttillverkare

PUBLICERAD: 13 december 2019
UPPDATERAD: 13 december
Magnus Carlsson, säljare på Spandex Schneidler, är optimistisk kring den utökade maskinparken för bearbetning av skyltmaterial.

Spandex Schneidler ser med stark tillförsikt på att sköta konvertering av diverse material till skylttillverkare. I takt med det har den grafiska leverantören utökat maskinparken, bland annat med ett fräsbord som lätt kan växla mellan olika material och verktyg.
– Vi tittar på ytterligare saker för att förädla våra produkter, säger Magnus Carlsson.

Spandex Schneidler beskriver sig själva som en totalleverantör, ett ”House of Brands” med allt en skyltmakare kan tänkas behöva, med rull- och printmaterial och annan media. De är också återförsäljare av skrivare och maskiner och har en tillhörande serviceorganisation. En annan stor del i erbjudandet, som komplement till att enbart vara leverantör, är att distribuera samt konvertera sina skyltmaterial.

Anders Fredriksson kantviker aluminumplåtar i bockmaskinen.

– Vi är duktiga på konvertering. Istället för att en skyltmakare ska ägna en heldag åt att kapa, fräsa och bearbeta, så låt oss göra det. Dels är vi duktiga på det, dels gör vi det förmodligen snabbare och kan ge ett attraktivt pris. Skyltmakaren kan istället fokusera på att sälja in ytterligare en skylt till under tiden, säger Magnus Carlsson, säljare på Spandex Schneidler.

Bearbetning i Laholm

Konverteringen utgår från Laholm där det finns maskiner för bockning, fräsning, skärning, arkning med mera. Spandex Schneidler representerar en rad kända varumärken i branschen. De flesta skyltmaterial kan bearbetas – aluminum, komposit, akryl, skummad PVC, och den robusta pappskivan Re-board är några av dem.

Spandex Schneidler har sedan flera årtionden tillbaka erbjudit bearbetning. Från början var det främst bockning och kantvik av aluminium, som även är väl gångbart än i dag för bla utomhusskyltar.

– Vi har traditionellt sett alltid varit starka på aluminium. Men i takt med att kunder efterfrågar fler material och fler grejer så efterfrågas också olika typer av bearbetning, säger han och tillägger att polerad akryl och bearbetning av olika kompositmaterial är exempel på vanliga materialval i dag.

Nyfräst akryl med polerade kanter.

 

Investerade i nytt skärbord

För att möta efterfrågan på många olika kompositmaterial och för att öka produktionstakten valde företaget i fjol att installera ett större fräsbord som kan ta skivor i fullformat om 2000 x 3000 millimeter storlek. Materialet läggs läggs på arbetsbordet som ett fullformat, de önskade formaten och eventuella hålbilder för till exempel upphängningar fräses ut. En högre grad av automation kommer med maskinen och den har också fler verktyg och möjligheter till poleringar och fasningar av kanter än tidigare. Kunder ritar sina skyltar själva och skickar en pdf-fil med jobbet de vill ha utfört till Spandex Schneidler.

Den nyinstallerade fräsen går för fullt.

– Vi utvecklar nu våra möjligheter att förädla för att växa i detta segmentet.

En beställning kan handla om en kund som behöver kontorsskyltar i formatet 200 x 60 millimeter med polerade kanter som ska sitta på distanser från väggen.

– Då fräser vi dem och levererar dem, ofta tillsammans med distanser från vårt sortiment till kunden som sätter på text eller printar dem.

Marknadsför sitt erbjudande

Magnus Carlsson säger att han absolut ser en ökning av kunder som väljer att beställa färdig konverterat material och han tror att fler ska få upp ögonen för vad de kan erbjuda.

En broschyr och demolåda visar prov på vad Spandex Schneidler kan producera.

– Framför allt blir det ökning när vi får möjlighet att visa vad vi kan göra, säger han och visar upp en Spandex Schneidler-broschyr som har tagits fram för att informera kunder om vad de kan göra i maskinparken. Till det finns en rad material- och konverteringsprover.

Vad har ni sett för effekter med den nya fräsmaskinen?

– Många kunder handlar redan av oss men har inte alltid full koll på vad vi kan supporta med vad gäller bearbetning. Sedan vi skickade ut vår nya broschyr och demolåda gällande bearbetning, har vi fått en otrolig respons.

– Kunder frågar på mycket mer olika grejer, säger han och tillägger att möjligheterna i dag med att kunna kombinera olika material är en ögonöppnare för många.

Alla material i huset

På frågan varför en skylttillverkare ska välja att köpa in färdigkonverterat material så säger Magnus Carlsson att skyltmakare ofta inte har så stora utrymmen i sina lokaler, och att ta in en fräs i en annars ganska ren produktionsmiljö har sina nackdelar. En fräs är också en stor investering.

Per Magnusson arbetar i programmet Enroute med jobbfilerna som kommer in.

– Det är ju inte bara heller att investera i maskinparken, utan sedan ska de ju köpa in materialen på helskivor. De ska härbergeras, och kapas ner för att bli färdigt.
– Med oss får du det konfektionerat och färdigt. I och med våra tradition av att vara en materialleverantör så har vi ju alla materialen i huset. Att vi sedan också har vårt eget turbilsystem med egna chaufförer gör att kunderna får skadefritt gods, utan onödigt emballage och en leveranstid att lita på.

Carlsson säger att ingen kund är för stor och ingen kund är för liten. Det har också varit målet när de har utformat produktionen.
– Vi har en så pass flexibel produktion att vi kan ställa om från tex två exemplar till tvåtusen eller fler. Det är också därför vi har valt att behålla vår gamla fräs som back up för att kunna köra dem parallellt.

 

En annan investering som gjorts är en ny plattsåg som kapar material efter önskat format.
– Om en kund vill ha typ vanliga rektangulära bitar så sågar vi det. Det går fortare än att använda fräsen.

Sköter leveranser själva

Sedan Spandex köpte Schneidler för snart fyra år sedan så har leverantören två lager, ett i Laholm och ett i Kista. Därifrån sker leveranser inom 1-3 dagar till kunder över hela landet. En service och trygghet för kunderna, enligt Carlsson:

– Vi har alltid försökt att vara konkurrenskraftiga, att erbjuda en service med våra egna turbilar, och att lösa leveranser, även när det är panik.

Magnus Carlsson är övertygad att konverteringssidan kommer att öka ytterligare.

– Vi kommer att växa. Vi tittar redan på ytterligare saker till vår maskinpark för att förädla våra produkter. Det känns som att kunderna gärna vill ha support med den här biten. Om de slipper den här biten, och vi har vår maskinpark på banan, bemannad med vår duktiga personal, så snurrar det för fullt.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Adder expanderar med nytt storformatstryckeri

I Sverige driver företaget redan ett tryckeri i Stockholm, men nu expanderar de med ytterligare ett nytt storformatstryckeri i Småland.

FotoJet---2024-11-24T214828.216

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150