Star-tryck har byggt upp ett helt flöde med efterbehandlingsmaskiner som gör att handpåläggningen är närmast lika med noll.
– Det måste gå fort för att vi ska kunna hålla nere priserna, säger vd:n Arne Bengtsson.
Arne Bengtsson är tredje generationens tryckare. Han driver Star-tryck i Varberg, ett modernt mindre tryckeri med en historia som letar sig tillbaka ända till 1842. I dag stansar och falsar företaget som aldrig förr. Efterbehandlingsutrustningen har byggts på successivt sedan 1995, och företaget har hela tiden varit troget Horizon som har levererat maskiner i olika skepnader.
Under drygt ett år har de producerat med den allra senaste utrustningen från maskinleverantören. Den äldsta maskinen har 2,5 år på nacken och den totala investeringen i bokbinderiet har gått loss på cirka fem miljoner kronor.
– Det är för att hänga med i utvecklingen. Det är jätteviktigt. Allting måste gå fortare hela tiden, samtidigt som kunderna kan vara sena med att lämna sina grejer. Det måste gå fort för att vi ska kunna hålla nere priserna.
Fals, häft, stans och skär
I bokbinderiet finns en falsmaskin, broschyrhäft med tillhörande plockstation, stans- och skärmaskiner samt två big- och falsmaskiner. Det enda som tryckeriet inte gör själva i efterbearbetningen är limbindning. ”Än så länge”, säger Bengtsson med viss reservation.
Med kapaciteten Star-tryck har på maskinsidan så kommer svaret blixtsnabbt på frågan om vad de har sett för effekter.
– Att vi behöver mer jobb, säger han skrattande och berättar att det inte bara är efterbehandlingsutrustningen i dag som med lätthet kan förses med mycket jobb. Det kan även dagens digitalmaskiner.
– Vi har också en digital tryckpress som trycker och binder broschyren samtidigt.
Snabba leveranser av broschyrer
Ställtider i maskinerna är förbi. Det är inte heller tillnärmelsevis lika mycket makulaturark som går till spillo. Ett jobb en fredagseftermiddag, säg 500 exemplar av 16-sidiga broschyrer, kan bara en timme senare vara packat i en låda och ivägskickat med bud, berättar Bengtsson:
– Allting går väldigt fort. Det gör att vi egentligen skulle kunna ta många sådana jobb, men det finns inte så mycket jobb, inte i Varberg i alla fall.
Han säger att i relation till antalet ordrar som kommer in i huset så hade de möjligen inte behövt den mängd efterbearbetningsmaskiner de har i dagsläget. Efterbehandlingen skulle ha kunnat skickats till närliggande Göteborg eller någon annanstans. Den stora nackdelen är dock leveranstiderna. Tidsmässigt skulle det dröja 2–4 dagar längre att få tillbaka jobben.
– Vi kan göra det mesta själva. Jag gillar att ha koll på mina upplagor och att kunna veta att det blir rätt och riktigt, och att jag kan leverera i tid.
– Det är också en servicetillgänglighet gentemot kunden, för tvingas man skicka upplagor till efterbearbetning hos något annat tryckeri, så ökar givetvis leveranstiderna och ledtiderna. Det gör att vi blir konkurrenskraftiga, att vi kan leverera snabbt och lätt.
Gör komplicerade falsningar
De färdigtryckta arken skärs ner, falsas och stansas till att bli allt från visitkort, broschyrer, inbjudningskort till företagspresentationer. Allt från enstycksbeställningar upp till upplagor om 50 000. Standardjobbet är en 28-eller 32-sidig broschyr eller medlemstidning. Tryckeriet kan också ta sig an mer komplicerade falsningar med en Horizon-maskin i 50/70-formatet. Booklets och vägkartor med sex vikningar parallellt och tre vikningar i korsriktningen är inga problem.
– Det kan kombineras på olika sätt. Roliga specifika falsningar som kan vara allt från manualer, bipackssedlar till kartor. Och ibland ska det bara vara en rolig falsning för att den ska sticka ut. För fem år sedan skulle vi aldrig ha kunnat göra det. Men nu kan vi.
I förlängningen har den uppdaterade maskinparken inneburit att färre personer kan utföra fler arbetsmoment i produktionen. Star-tryck har fyra anställda och Arne Bengtsson berättar att två personer vanligtvis sköter om alla moment i efterbehandlingen.
– Kör man falsmaskinen, sadelhäften och stansen så känner man igen automationen i alla maskinerna. Så det är lätt för en operatör att vara flexibel.
Hög grad av automatisering
Hos Star-tryck står broschyrhäften Stitchliner Mark III. Varje arkdel som ska ingå i broschyren läggs in i den tillhörande plockmaskinen. Alla inställningar görs helt automatiskt och finns sparade för varje broschyromfång för att hålla nere omställningstiderna. En stor upplaga kan enkelt pausas för att köra ett mindre jobb, och när det är klart kan den större ordern fortsätta som om ingenting hänt.
– Automatiseringsgraden är helt underbar, säger Arne Bengtsson och berättar att det går många gånger fortare att efterbehandla trycksaker i dag än för bara tio år sedan. ”Det går inte att jämföra”, säger han.
I början av 2000-talet började det komma fullautomatiserade system från Horizon och utvecklingen har rullat på sedan dess. Första broschyrhäften Star-tryck fick in 1995 kunde producera 700–800 exemplar i timmen, och hade en ställtid på cirka 5–10 minuter.
–I dag får du ut 5 000 stycken och har en ställtid på 30 sekunder. Det sköter sig självt. De vanliga storlekarna finns sparade som program. Det är bara att välja format och köra.
”De förutsätter att vi kan det”
Stitchlinern klarar också hantera liggande format, något som Star-tryck ser en efterfrågan på:
– 25–30 procent av alla broschyrer vi kör är landscape-broschyrer. För 5–7 år sedan var det aldrig en förfrågan på liggande.
Det är helt andra krav som ställs på ett tryckeri i dag, enligt Bengtsson.
– Kunderna sitter inte och funderar på om ett tryckeri kan göra en sak. De förutsätter att vi kan det.