Medieinvesteringarna 2019: Utomhusreklam går om print

Medieinvesteringarna har minskat med 430 miljoner kronor år 2019 jämfört med 2018. De största tappen står kategorierna print och TV. Källa: Sveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna har minskat med 430 miljoner kronor år 2019 jämfört med 2018. De största tappen står kategorierna print och TV. Källa: Sveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna minskade med 2,9 procent år 2019 jämfört med 2018. Totalt handlar det om ett tapp på 450 miljoner kronor. Samma trend visade december, som minskade med 5,2 procent.

De totala medieinvesteringarna som förmedlades under 2019 landade på 15,3 miljarder. Detta innebär ett tapp från föregående år med 450 miljoner.

– Trots röda siffror för helåret, drivet av det fjärde kvartalet, kan vi konstatera att det har varit ett starkt och mycket intressant år för medieinvesteringarna. De totala investeringarna är de näst högsta sedan mätningarna påbörjades och Sveriges mediebyråer har under 2019 hanterat och köpt utrymme för över 15 miljarder kronor, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Utomhusreklam större än print 

En av de kategorier som ökat mest under året är bio, sociala medier, sök och online video. Även utomhus- och trafikreklam visade en positiv utveckling och har nu växt sig större än de samlade printkategorierna, som för tio år sedan var nio gånger större än utomhus- och trafikreklam.

De tappar mest

Bland mediekategorierna är det print och TV som backar mest. Dagspress minskade med 28,8 procent, populärpress med 24,2 procent och fackpress med 21,5 procent. Mest utsatt har TV varit med en negativ tillväxt om 156 miljoner kronor.

– Vi kan konstatera att den totala ökningen under året för digitala medier är blygsam. Detta kan sannolikt delvis förklaras av att annonsörerna fortsätter att prioritera varumärkeskommunikation och att pengar tas från digitala kanaler till förmån för räckviddsmedier. Även in-house-trenden påverkar.

“Oväntat stark månad”

För december månad har siffrorna visat att sociala medier växte medan ett flertal kategorier, bland annat dagspress, annonsblad, fackpress, tv, utomhus- och trafikreklam minskat.

– Återigen minskar medieköpen, i december med 5,2 procent. Trots detta blev december 2019 en oväntat stark månad. Samma månad 2018 kännetecknades av mycket stora volymer från spelbolagen och var ett all-time-high för en decembermånad sedan mätningarna startades. I ljuset av detta är minskningen om 5,2 procent oväntat liten och även den näst högsta decembernoteringen någonsin, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediabyrå.

Hela rapporten kan du ta del av via Mediebyråbarometerns hemsida.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *