Fortsatt automation inom storformat

Color Systems Magnus Edfeldt framför Canons storformatsskrivare med uv-gel, Colorado 1650, som kan ge både glättat och matt utskriftsresultat.

Canons mattare bläck och Roland DGs nya VG2 serier var med och hjälpte Color Systems till all-time high omsättningsvis i fjol. Samtidigt bevarar Epson sin ställning som bästsäljaren med 80600, som nu möter sitt fjärde år med större bläcktankar.

– När Canon presenterade sin uppgradering av bläcket på Colorado i fjol, så blev det ett genombrott för den maskinen hos våra kunder, berättar Color Systems Magnus Edfeldt.

Många kunder vill ha möjligheten att få ett matt tryck. I nya Colorado 1650 är det möjligt. Det har gjort att vi gick från att sälja två maskiner under året innan, till att sälja sju av de här drygt halvmiljonkronorsmaskinerna under årets sista månader i fjol.

Rent tekniskt är Colorado utrustad så att bläcket först härdas efter att materialet matats 30 centimeter från själva printningen. Det gör att bläcket får tid att sugas in i tyget eller papperet innan uv-lamporna träffar och fixerar det. Det ger fina bilder men också ett glansigt tryck.

– Dessutom är det mer stretch i det nya bläcket, så risken för sprickor minskar. Det tidigare bläcket krackelerar på en del folier. Tyvärr kan dock inte de tidigare maskinerna uppgraderas till att använda det nya bläcket.

Spegelbox för matt tryck

Är du tryckeri och exempelvis vill köra på Tom&Otto eller Scandia 2000 matta papper, så vill du förmodligen också att trycket ska framstå lika matt som papperet. Genom att utrusta nya Colorado 1650 med en spegelbox, så reflekteras uv-strålarna så att de istället träffar trycket direkt efter att bläcket landat på papperet. Resultatet blir då, per automatik, ett matt tryck. Du väljer själv när du vill använda spegelboxen och när du vill ha det glansigare trycket.

– Den 162 centimeter breda Canon Colorado 1650 kostar dubbelt så mycket som konkurrenterna, men är också dubbelt så snabb. Dessutom kan den köra på de papper som tryckerierna är vana att arbeta med och som numera kan beställas i jumborulle. Det har legat bakom den starka försäljningen, säger Magnus Edfeldt.

 

Märkning blev mycket mer

Roland DG:s nya TrueVis VG2-maskin innebar en nytändning för de här print-and-cut maskinerna. Men det har varit Rolands mindre LEF-maskiner som visat vägen ut till nya kunder.

– De här maskinerna är egentligen tänkta för att skriva på promotionprylar som golfbollar och mobilfodral. Men nu letar de sig ut till industriella tillämpningar. De kan vara någon som formpressar plast och sedan ska märka den. Eller overlay till maskinpaneler, som ju trycks på baksidan och sedan stansas för att ge plats till dioder och liknande.

– Medan de grafiska kunderna vill ha en maskin med många möjligheter, så efterlyser industrikunderna typiskt en exakt tillämpning med en tydlig kravspecifikation.

 

Robotar hos Epson

Även Epson ser möjligheter med att placera sina maskiner i industriella miljöer. Under året säger Magnus Edfeldt att det kommer en maskin som printar etiketter, vilka sedan automatiskt placeras på en låda.

Här kan alltså maskinen stå i en lina och ge en helt unik märkning av varje produkt.

– Annars är det Epson 80600 som är vår bästsäljare inom storformat. De senaste tre åren är det de som säljs mest. Och nu har vi kunder som uppgraderar till nya L-modellen som kom i slutet av året. Med L har det blivit Large kapacitet med 1,5 liter istället för 700 ml bläckbehållare. Så existerande kunder kan helt enkelt kalkylera om det blir billigare för dem att byta till den större modellen. Kör de stora volymer så lönar det sig att byta, även om den nya modellen är 40 000 kronor dyrare än de dryga 200 000 som den vanliga modellen kostar. Resultatet var att vi fick in fyra utbytesmaskiner i slutet av året. De försvann sedan direkt som begagnade till kunder som behövde en billigare maskin.

 

40 procent upp på skärborden

Summa är en belgisk producent av skärbord. Från att ha börjat med att skära i löpande banor, så kom de för några år sedan med rena skärbord. Det har nu blivit till sex versioner, varav två med det större 3,2 meters formatet.

– Summa har vuxit med 40 procent om året. Kan du automatisera efterbehandlingen med ett skärbord, så minskar hotet från tryckerier i Polen och Baltikum. Det blir väldigt stor skillnad om du skär med kniv och linjal i Sverige. Kan du göra det automatiskt, så minskar skillnaden i kostnad gentemot de andra länderna, avslutar Magnus Edfeldt.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *