Vart är vi på väg?

Peter Ollén, chefredaktör på Sign&Print, reflekterar över hur den grafiska branschen utvecklas.

Peter Ollén, chefredaktör på Sign&Print, reflekterar över hur den grafiska branschen utvecklas.

Jag håller föredrag i Alta, nästan allra högst upp i Norge. Temat är den grafiska branschen. Många har kört eller flugit en hel dag för att komma till mötet. Jag frågar hur många av de närvarande som har över tio procent kvar på sista raden i sitt tryckeri. De flesta tittar ner. Verkligheten är att de är glada om verksamheten alls går runt. Men en man räcker upp handen. Han berättar att han behållit den grafiska formgivningen och en digitalpress. Alla andra order skickar han till ett onlinetryckeri i Danmark.

Utvecklingen för de danska och tyska onlinetryckerierna har varit formidabel i Norden. Många berättar om hur de nu kan erbjuda ett stort spektrum av trycksaker till lägre priser – och samtidigt ha en god marginal.

Bra marginaler hos reklambyråer

På reklambyråsidan har utvecklingen varit liknande. Från att tidigare ha gjort annonser och skickat till dagstidningarna, hjälper man nu kunderna med att annonsera på Google, Facebook och Linkedin. Bra marginaler till reklambyråerna – som nu blivit kommunikationsbyråer. Google och Facebook har medvetet valt att inte ha den ofta tidsödande direktkontakten med slutkunden.

Byråsidan vet dock att klockan klämtar. Hjälpverktygen blir allt vassare och snart behövs ingen mellanhand som hjälper till med att ställa in annonseringen optimalt. Snart kommer kunden istället att handla direkt av Google och Facebook. Inte bara de där 180 kronorna som man nu erbjuds spendera – utan även hela kampanjer.

På samma sätt ska tryckerierna vara uppmärksamma. De lägger typiskt på 30 procent på onlinetryckeriets pris och har som sin marginal. Och onlinetryckerierna är glada. De slipper att själva granska filer och prata med slutkunden om lågupplösta bilder och färger som inte ryms inom CMYK.

Vill inte hantera onlineverktyg

Men hjälpmedlen blir bättre. Programvarorna klarar att felsöka allt mer. Mjukvaror på nätet hjälper till att välja layout och göra i ordning trycksakerna. Så länge tryckeriet tillför det kreativa är man förmodligen relativt säker. De flesta vill inte själva hantera onlineverktygen. Om tryckeriet gör ett snyggt original och kan hjälpa med lite snabba småorder, är det förmodligen lugnt.

Men när man helt överlåtit sin kunddatabas till ett annat
företag och inte själv tillför något kreativt, då kan det vara dags att se upp. Kanske ska man för säkerhets skull beställa alla trycksaker från onlinetryckeriet till det egna tryckeriet, så att inte onlinetryckeriet har möjlighet att bearbeta slutkunden direkt.

– Vårt kundregister, med kunskap om vem som är inköpare och vem som köper vad – det är vår viktigaste tillgång. Den delar vi inte med någon. Andra kan få vara underleverantörer till oss – men aldrig direkt till vår kund. Så sade en driven finansman när jag pratade med honom om dilemmat.

Programvaror gör det lättare

Det är dock närmast osannolikt att ett onlinetryckeri skulle börja göra egna affärer med mina kunder. Det är en gräns som de inte kommer att passera. Inte bara av etiska utan även av rättsliga skäl. En underleverantör ger sig aldrig på slutkunden.

Men, precis som nu sker med Google och Facebook, så kommer allt bättre och smidigare programvaror att underlätta för kunder som själva vill registrera sig och göra affärer utan att ha ett tryckeri som mellanhand.

Peter Ollén, chefredaktör för Sign&Print

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *