
Från huvudkontoret i Borlänge till 30 länder runtom i hela världen. Den svenska mjukvarutillverkaren Smartsign har minst sagt märkt av den växande marknaden för digital skyltning.
I dag förser Smartsign kunder inom en rad olika segment med sin mjukvara för digital skyltning, allt från den lilla lokala pizzerian till storföretag som Green Cargo, Ericsson och Skandia. Produkten används dessutom av hälften av alla kommuner i Sverige, enligt Smartsigns vd Maria Dahlström.
– Vi har en mjukvara som vi utvecklar själva och som i dag används av kunder i 30 olika länder runtom i världen. Men vårt fokusområde är intern kommunikation, berättar Dahlström.
Samarbetar med skärmtillverkare

Företagets distributionsmodell ser ut som sådan att mjukvaran alltid säljs via en kanal, vilket i sin tur innebär ett led av distributörer och återförsäljare innan produkten landar hos slutkunden. Eftersom företaget erbjuder mjukvaran så har de ett flertal hårdvaruleverantörer av skärmar som de samarbetar med, bland annat LG, Samsung, Nec och Philips. Som Dahlström själv beskriver det: ”ingen mjukvara utan skärm”.
– Från början hade nästan ingen av leverantörerna egna programvaror. Men visst, med tiden har det dykt upp att till exempel Samsung har en egen programvara, men den är inte jämförbar med vår som är mycket mer avancerad. Vi har också en kringorganisation med en supportfunktion som kan ge en helt annan hjälp av oss som företag.
En del i detta är bland annat att Smartsign erbjuder alla sina kunder onlineutbild-
ningar, eller utbildning på plats ute hos kunden. Den största delen av kunderna som använder mjukvaran använder sig av utbildningarna, menar Dahlström.
Växer i Norden
Bara på antal sålda licenser omsätter Smartsign i dag 35 miljoner. I Norden har företaget under en längre tid stått stark på den svenska marknaden, men under de senaste åren har de trots det valt att utveckla sin säljorganisation ytterligare i de andra nordiska länderna.
– Vi har byggt upp en stark säljorganisation i Norden och tagit ut en riktning och fokuserar på att bli en av världens bästa signage företag inom internkommunikation, eller corporate communication. Men vi har också valt att förstärka vår support. Vi tror på att våra kunder vill prata med en människa, även om vi också gör FAQ-frågor och små videoklipp. Kanske går vi emot strömmen, men att ha en bra support är en framgångsfaktor för oss.
Men med en växande marknad finns också risken för ökad konkurrens. Dahlström menar dock att marknaden för digital skyltning i dag är uppdelad på tre olika områden: Butikskommunikation, internkommunikation och utomhuskommunikation.
– Vårt fokus ligger på internkommunikation och även om vi har fantastiska kollegor på butikskommunikation i branschen så är det inte där vårt fokus ligger. Även om vår produkt går att sälja till butik så är det inte där vi satsar.

Internkommunikation i ny version
Dahlström upplever att branschen för internkommunikation fortfarande är omogen, men att det finns potential.
– I dag när man kommer ut på ett företag så har många kunder börjat med digital skyltning, men man har bara tagit informationen på den analoga anslagstavlan och lagt på en skärm istället. Men vårt mål är att ta detta till 2.0, säger Dahlström.
Internkommunikation 2.0 innebär att kunna förmedla värderingar och stödja delaktighet i verksamheten via skärmen. På det sättet rör innehållet på skärmen sig alltmer mot HR-frågor.
– Det ska inte bara vara en skärm där man pratar funktion och vilket innehåll man kan lyfta fram på den. Utan vad ska effekten vara av skärmen? Och det är väl egentligen att vi vill ha en större delaktighet – vad händer på företaget, går det bra eller dåligt? Vad jobbar vi med för frågor just nu, vilka är våra idealkunder? Och då är det ett helt annat sätt att arbeta vilket gör att vi måste skaffa mer kunskap om hur människor fungerar.
Från information till kommunikation
För Smartsign innebär detta i praktiken att utvecklingen av deras mjukvara framåt ska vara att få skärmarna att fungera på ett bättre sätt och skapa sig en ny förståelse kring hjärnans sätt att ta in information. Detta ska sedan påverka hur skärmarna ska byggas och vilken typ av information som ska synas på dem för att den mänskliga hjärnan ska vilja ta åt sig av det.
– Det senaste jag läste var att man kommer ta fram en ny policy om hur anställda ska använda sina telefoner under arbetstid. Då kan man ha en digital skärm som sprider den viktigaste informationen, utan att man måste ha det i telefonen i fickan. Så vi pratar om att gå från information till kommunikation med medarbetarna. Du ska interagera med medarbetarna på ett annat sätt via skärm och telefon, säger Maria Dahlström och tillägger:
– Vi vill ta de digitala skyltarna till att
bli företagets viktigaste kanal för att skapa engagerade och utvecklingsorienterade
medarbetare.