Komori köper upp MBO

PUBLICERAD: 16 februari 2020
UPPDATERAD: 14 november

Den japanska tryckpresstillverkaren Komori tecknar ett avtal med MBO Group om att överta samtliga aktier i bolaget. Syftet är att göra MBO till ett dotterbolag. 

År 2018 försökte Heidelberg ta över MBO – mest kända för sina falsmaskiner och sin robot CoBo-Stack, som staplar färdiga utskrifter direkt från falsmaskinen. Detta köp stoppades dock av den tyska konkurrensmyndigheten som menade att fusionen skulle skapa en allt för dominerande ställning på marknaden till nackdel för kunderna. Men nu verkar det alltså som att Komori lyckas köpa MBO.

Offset som kärna

Sedan Komori grundades 1923 har de arbetat med tillverkning och försäljning av offset tryckpressar. Trots att detta är kärnan i verksamheten, arbetar de nu med att omvandla sin affärsstruktur för att fånga den positiva utveckling som sker inom läkemedelsområdet, förpackningar och digitaltryck.

Tillverkar falsmaskiner

Tyska MBO Group grundades 1965 för att tillverka falsmaskiner. Företaget har sedan dess tagit stora marknadsandelar inom området i främst Europa och i USA. I dag är företaget representerat i fler än 60 länder, har två produktionsanläggningar i Tyskland och i Portugal, har lokala dotterbolag i USA, Frankrike och Kina samt ett antal partners i andra delar av världen.

Herzog och Heymann är MBO:s dotterbolag, som också levererar maskiner utformade för komplex falsning av tunt papper, vilket kräver specialteknik. Under de senaste åren har MBO Group också inlett ett samarbete med robottillverkare, vilket resulterat i bland annat CoBo-Stack.

Maskiner för kommersiella tryckerier

I dagsläget överensstämmer inte de två företagens aktiviteter. Komori förväntar sig dock att kunna marknadsföra unika produkter som stödjer deras verksamhet genom sitt förvärv av MBO. Framförallt kommer Komori introducera maskiner för efterbehandling för kommersiella tryckerier, vilket är helt nytt för företaget.

Komori anser att företagen är väl positionerade för att komplettera varandra. I framtiden planerar de att sträva efter att föra samman teknik och nätverk.

 

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom