Står rustade för skyltar

Magnus Elf och Tomas Hammarström på Markbladet Digitaltryck och Simon Nyman på Signcom som har levererat den nya planprintern.

Förra årets anstormning av skyltar kom som en smärre chock för Markbladet Digitaltryck. Nu har de tagit tjuren vid hornen och satsat på en planprinter från Mimaki.

Det var i fjol som Markbladet Digitaltryck lanserade studentskyltar på sin sajt fotoklok.se. Det slog väl ut, enligt vd:n Tomas Hammarström.

– Vi fick in över 2000 beställningar och det sättet vi tillverkade dem på var inte effektivt, konstaterar han.

”Dubbelt så snabb”

För att effektivisera produktionen har tryckeriet köpt en planprinter, en Mimaki JFX 2513ex levererad av Signcom.

– Maskinen är dubbelt så snabb som föregångaren som vi tittade på först så valet blev enkelt. Resultatet blir en kapacitetshöjning med minst sex gånger mot tidigare produktion för att lättare kunna ta hand om kommande skyltar.

– Förra årets anstormning av skyltar kom lite som en chock, vi har alltid sneglat på studentskyltar men aldrig riktigt orkat ta tag i den delen men när vi väl bestämt oss så hade vi produkten beställningsklar på hemsidan på mindre än en dag och då sex olika layouter på studentskyltar att välja bland.

Fler val på sajten

Under året som gått har Markbladet adderat ett 40-tal layouter till och mer kommer att komma, enligt Hammarström

– Just nu trycker vi bara en storlek 50×70 men det dröjer nog inte länge innan vi går in på 70×100 också. I år kommer vi våga marknadsföra oss också, det gjorde vi aldrig förra året då vi inte riktigt han med det som kom in.

Kan trycka mer

Planprintern har gjort att tryckeriet har börjat smida planer på att öppna upp för en del andra produkter också.

– Hjärnan går på högvarv nu om vad vi kan sälja mer för roliga produkter. Det är ett helt nytt segment av produkter vi kan sälja. Det går att trycka på nästan allt, säger Tomas Hammarström.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: