Tänk rätt för en smartare tryckproduktion

Pat McGrew, mångårig profil i den grafiska tryckbranschen och chef för analysföretaget Keypoint Intelligence.

Många tryckerier tar bara automation till en viss gräns, samtidigt som produktionsflöden –från att jobbet kommer in till faktureringen – kan brottas med många flaskhalsar och fel längs vägen. Pat McGrew lutar sig mot statistiken när hon läxar upp europeiska tryckare och berättar om värdet av automation.

Ett tryckeri bör tänka som vilken tillverkningsindustri som helst. Men så är inte fallet menar analytikern Pat McGrew, mångårig profil i den grafiska tryckbranschen och chef för analysföretaget Keypoint Intelligence. Hon förespråkar en smart produktion. En totallösning som med automation förändrar hur ordern kommer in i ett grafiskt hus och hur jobbet förflyttas framåt i produktionens alla delar. Hur det färdigställs, levereras och faktureras.

– Det är en hel end-to-end-lösning som inte bara sker på tryckerigolvet utan börjar från point of sale fram till att jobben är klara till kunden, till att du tar pengar från dem, säger hon och betonar att en smart verksamhet också ger positiva effekter på hur ditt säljteam säljer, dina styrkor i verksamheten, och ditt erbjudande till kunden.

43 procent av arbetet är manuellt

Det genomsnittliga europeiska tryckeriföretaget ser sin eventuella tillväxt genom prisförändringar, högre service, och investeringar i bättre utrustning. Nivån av automation i verksamheten växer, men 43 procent av arbetet görs fortfarande till största delen manuellt. Samtidigt är den absolut största flaskhalsen att hantera mindre jobb i ett betydligt större antal. Det kräver automation för att effektivisera ytterligare. Det framkommer i en undersökning genomförd av EU Software Investment Service på uppdrag av Keypoint Intelligence.

För att realisera en smart produktion från ax till limpa gäller det att investera i rätt system, som både effektiviserar och tar kontrollen över kostnaden för all utrustning och alla förbrukningsvaror i varje delmoment i kedjan. Återigen, det gäller att ställa tryckproduktionen synonymt med en tillverkningsindustri. Pat McGrew säger att det finns en fråga som många tryckare ännu inte har en klar bild över: Hur går man från en order till reda pengar på det absolut smidigaste sättet?

Programvara används inte fullt ut

Men att göra en rejäl analys i företaget, förändra sin produktion, och se vad som händer om processer automatiseras är inget som görs i en handvändning. Enligt Pat McGrew är en utmaning i sig att få med de anställda på tåget. I företag finns personal som är vana vid att göra saker på ett visst sätt. Pat McGrew ger smärtsamma exempel på när hon har företag som har lagt dryga pengar på ett fullfjädrat arbetsflödesprogram, nya arbetsflödesverktyg, och utbildning av personal. Ändå används inte lösningen fullt ut.

– Ett år senare så såg vi att de anställda hade slutat använda alla funktioner i programvaran. De kanske inte tyckte om hur skärmen fungerade, eller ville inte skriva in saker. Istället hade de ett hemligt kalkylblad som de förvarade under tangentbordet för att hålla igång verksamheten. Men ägarna hade inte en susning om detta. De betalade fortfarande dyrt underhåll för en omfattande mjukvara, men i själva verket så jobbade folket på golvet med kalkylblad. Det företaget vill du inte vara.

Använder inte alla lösningar

Vid tryckeribesök har hon även upptäckt att trots att lösningar för att förhindra olika flaskhalsar redan funnits installerade, så användes de bara delvis, eller inte alls.

– Genom att arbeta med partner kan ni bygga er end to end-lösning så effektivt som möjligt. Men du måste faktiskt använda mjukvaran och ditt team måste använda den korrekt. Om det används på fel sätt så kan det i slutändan börja kosta dig pengar. Då blir du aldrig så effektiv som du skulle kunna vara. Och dessa hinder kommer bara bli värre och värre. De fixas inte manuellt av sig självt.

Om implementeringen lyckas så kan du frigöra personal:

– Då kan du ta anställda och tillsätta dem i processer som inte kan automatiseras. Du kan göra dem ännu mer värdefulla och ge dem nya karriärvägar. Vi vet också att om du kopplar programvaran till din utrustning och försäkrar dig om att alla människor i produktionsflödet förstår sin roll och hur de ska interagera i den här automatiseringen, så leder det i slutändan till ökad effektivitet.

Välj ut fyra jobb

För att göra en översyn och analys av hela arbetsflödet förslår McGrew att välja ut fyra olika jobb att följa genom hela produktionskedjan: Ett värdefullt jobb för företaget, ett jobb med bra vinstmarginal, ett jobb i mellanskiktet och ett jobb som du brukar godta att göra trots att du egentligen hatar det.

– Följ ditt arbetsflöde och punktmarkera varje steg, från att det kommer in genom dörren, se vad dina anställda gör i varje steg. Sedan, utvärdera dig själv.

Här kommer ett antal frågor som bör ställas till dig själv när du följer dina jobb, och listan kan i princip bli hur lång som helst: Hur ser ordergången, arbetsflödet och produktionen ut och hur hanteras dessa? Har du ens en preflight-lösning, har du flera, eller alldeles för många? Är din web-to-print-lösning synkad med maskinerna du har köpt? Vilka blir dina flaskhalsar och hur löser du dem? Finns det en kontinuitet i dina arbetslags arbetsprocesser?

– Om du kan samla information från varje steg i produktionsflödet, så får du ett grepp om all data. Du vet hur ofta en del av utrustningen krånglar, om det blir driftstopp, eller hur snabba dina arbetsprocesser är. Du vet hur din ripp-lösning sköter sig, hur mycket tid du lägger på att fixa den, och om den verkligen presterar som utlovat. Kanske kan du bygga en process som löser vanliga problem som uppstår när kunden lämnar in sina filer.
– Du blir lika bra som vilken tillverkningsindustri som helst i vilken annan bransch som helst där ute. Det gör dig konkurrenskraftig.

Pat McGrew tipsar om fem punkter att följa för att förbättra ett företags tryckverksamhet.

Väl medveten om tryckbranschens utmaningar säger Pat McGrew att en fulländad produktion är själva essensen oavsett om du trycker böcker, affischer, skyltar eller förpackningar. Men om det finns anställda och team som gör rutinmässiga arbetsmoment och tar beslut på rutin varje dag, vecka ut och in, så går det att automatisera.

– Det är inte så svårt att göra, det kanske kräver lite utbildning och professionell service men var inte rädd för det. Var inte rädd för att fråga din leverantör om utbildning för de kan hjälpa dig att bli mer effektiv. Och var inte rädd för att hålla dina team ansvariga för den träningen.

Tryckköpare blir mer medvetna

Ett annat argument för att automatisera är att kunder oavsett om de är varumärkesägare eller andra printköpare, kommer att bli mer krävande. De kommer att framöver vilja ha mer specialiserade jobblösningar ock kommer att vara mer medvetna om vad som är möjligt att producera.

– Kunderna kommer att utmana dina möjligheter att få ut jobben utanför dörren. Om du inte kan lösa problemen så kommer du inte kunna möta kraven på ett sätt som driver din verksamhet framåt på ett lönsamt sätt.

Analysföretaget Infotrends frågade 130 europeiska tryckerier på uppdrag av Keypoint Intelligence om vad de upplever som sina största problem i produktionsflödet, och vad de gör för att få verksamheten så lönsam som möjligt. Ungefär hälften svarade att det handlade om att förbättra olika integrerade arbetsflödeskomponenter. Det handlade främst om att förbättra datasystem, få ett bättre intag av ordrar och att verkligen fånga upp jobbets alla specifikationer för att föra dessa vidare in i prepress på ett logiskt sätt. Att bygga för att jobberäkningar, integrering till affärssystem med mera är optimalt när ordrarna flyter igenom produktionen. Och sker det förändringar i processerna så ska dessa fångas upp automatiskt.

Fel leder till förlorade pengar

I USA visar analysföretaget Infotrends siffror att uppåt fyra miljoner dollar förloras på grund av fel som uppstått i produktionen. De flesta felen uppstår på grund av att kunden har lämnat in fel filformat eller design till tryckeriet, eller att det har gjorts felinställningar från operatörens sida. Längre ner i listan hamnar problem i skrivare såsom felpassning eller linjer i trycket men också problem som uppstår i efterbearbetningen och orderhanteringen.

– Om du kan greppa var du förlorar pengar – var tid och material förloras och varför omarbeten kostar dig pengar och inte redovisas – så kan du fånga upp allt och sedan elimiminera det, så det blir automatiserat så du inte behöver lägga handen på det, säger Pat McGrew och poängterar att maskinerna bör hjälpa dig i högre utsträckning:

– Bättre saker sker, orderflödet går snabbare och dina marginaler blir högre. Och ja, samtidigt låter du maskinerna prata bakom din rygg.

 

Tips för en smart produktion

Förena processer genom automation

Koppla samman programvaror, utrustning och människor för att bygga en intelligent produktionsplattform

Samla in digital information från utrustning som är kopplade till molnet

Beräkna data (skrivarens status, volymer av inkomna ordrar och ta höjd genom att undersöka underhållscykler, serviceavtal med leverantörer med mera för att optimera produktionen genom beslut i realtid.

Skapa kvalitet i produkter och service som adderar ett värde i distributionskedjan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


”Tonerbaserat digitaltryck har en
stark position på marknaden”

Med Imagepress C10010VP introducerar Canon efterföljaren till sin Imagepress C10000VP. Den nya serien består av två modeller och enligt tillverkaren erbjuder de mer automatisering och fler alternativ i mediahanteringen. Sign&Print pratar med Mark Lawn, chef för Professional print solutions på Canon Europe, om de nya skrivarna.

Publicerat av: