Tufft år för Eskils

Omsättningen sjunker och rörelseresultat visar rött för Eskils tryckeri, men ändå lyckas Boråsföretaget hamna på plus på sista raden.

Eskils tryckeris senaste årsredovisning stängde sista augusti i fjol. Företagets omsättningen minskade med 8,3 procent jämfört med föregående år och hamnar på drygt 82 miljoner kronor. Rörelseresultatet fortsätter visa rött. Nu med ytterligare tre miljoner minus jämfört med året innan, –3,4 miljoner kronor. Årets vinst visar ändå ett överskott om drygt 51 500 kronor på sista raden till följd av ett koncernbidrag från moderbolaget.

Eskils tryckeri skriver i sin förvaltningsberättelse att verksamhetsåret varit som för övriga branschen – ”fyllt av utmaningar”. En inte alltför obetydlig del av Eskils verksamhet riktas mot butikskedjor i Norden som har präglats av reduktioner och kostnadsbesparingar under det gångna året. Utöver detta skriver tryckeriet att det har skett en total nedgång för tryckeribranschen till följd av digitaliseringen och fortsatt konkurrens från låglöneländer. Ändå menar företaget att de har hanterat situationen, bland annat beroende på långvariga kundrelationer.

Eskils har under året förstärkt organisationen med interna och externa rekryteringar och Stockholmskontoret har flyttat till nya lokaler. Fokus för 2020 är ett breddat kunderbjudande med både digitalt och traditionellt tryck.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: