Textiltrycket kommer gå mer lokalt

PUBLICERAD: 2 april 2020
UPPDATERAD: 2 april
Richard Garp tror att framtidens klädproduktion kommer ske mer lokalt – något som Epson nu krattar banan för. Bilden är från Epsons Fespa-utställning 2018.

Epson erbjuder möjligheter för den som vill trycka på textil. Exempelvis en maskin för profilprodukter och två maskinval för de som vill producera t-tröjor och sportkläder. Det flaggas också för fler nyheter. Epsons Richard Garp är övertygad om att vi går mot en klädproduktion som är effektivare, med kortare serier och som sker lokalt.

Epson står stadigt med sitt befintliga sortiment för att trycka på papper. Men de senaste fem åren har produktlanseringarna kommit mer och mer inom textil.

– Vi har successivt lanserat olika maskiner, dels rullmaskiner för dye sublimering men även t-shirt-maskiner för direkt transfer. Det här segmentet växer, det blir fler variabler och fler typer av maskiner för olika typer av industrier, säger Richard Garp, Business account manager för affärsområdet Commercial & industrial printing solutions på Epson Sverige.

Textilresan tog fart på allvar för Epson när den italienska maskintillverkaren Robustelli förvärvades i mitten av 2016. De står med en industriell produktionsmaskin med inkjet – den digitala textilutskriftslösningen Monna Lisa.

– I det segmentet befinner vi oss verkligen i top of the line. Det är bland det bästa du kan köpa i dag.

Instegsmodell för promotion

På en lägre nivå har Epsons sortiment flera maskiner som riktar sig till konsumenter, PR-företag eller vanliga tryckerier som vill ta steget in på textilprodukter. Den mindre modellen SC-F500 för att trycka på till exempel olika promotionprodukter. Den släpptes i januari i år och Richard Garp säger att färgsublimeringsskrivaren redan har blivit en framgång med sitt låga pris på runt 20 000 kronor.

– Det är en perfekt ingångsmodell för lite mindre företag eller PR-firmor som gör korta serier med muggar, musmattor, kepsar eller tröjor.

Epsons ingångsmodell SC-F500.

Efterfrågan på lågprismodellen är stor:
– Vi har fortfarande två månaders leveranstid på den. Det är definitivt en populär maskin.

Två saker efterfrågas i dag.
– Dels den här billiga skrivaren som SC-F500-skrivaren representerar för hårda material, dels vill man nog komma ner i ännu lägre pris, kanske 5 000 till 10 000 kronor, säger Richard Garp som väljer att hålla det öppet på frågan om Epson kan tänka sig att komma med ännu mindre och billigare maskiner

Skrivare för sportkläder

En annan maskinnyhet är att 64-tums skrivaren SC-F9400, som kan producera t-shirtar, tröjor och sport- och profilkläder i större kvantiteter, nu kommer i en ny version. Skrivaren trycker på ett sublimeringspapper som sedan värmetransfereras över till tyget. Den har fått beteckningen SC-F9400 H och kommer med fluorescerande bläck i färgerna gult och rosa som gör att trycket ser självlysande ut.

– Tryck är vår ryggrad, vår kärnverksamhet, och vårt tryck är helt överlägset. H-modellen med fluorescerande färger innebär att vi har en maskin som kan hantera den typen av färger och kan ge en ännu kraftigare färgskala än vad våra konkurrenter som finns gör i dag. Du får en fotografisk kvalitet i den här typen av skrivare.

Ny industriell t-shirtskrivare

En tredje maskin släpptes nyligen i USA. Det är t-shirtskrivaren SC-F2100 som nu släpps i en industriell variant, SC-F3000. En high end-skrivare med en prislapp på cirka en halv miljon kronor.

– Det är ingen storebror utan en helt ny typ av skrivare där man verkligen går all in för att göra t-shirtutskrifter i high end-klassen. En maskin som producerar hundratals t-shirtar per dag.

F3000 skriver ut i ett pass. I ett enda svep skriver den ut vitt och CMYK-färg samtidigt. Det behövs alltså inte läggas på vitt först och sedan CMYK ovanpå. DTG-skrivaren printar direkt på bomullstyget, till exempel en tröja eller ett annat plagg och sedan värms bläcket fast efteråt i en värmepress.

– Vad jag vet så är det också den första t-shirtskrivaren som har bulkbläck, 1,5 liters bläckpåsar med CMYK-färger och treliterspåsar med vitt. Det gör att du får en väldig ekonomi i maskinen. Man räknar med ungefär en euro per tröja i produktionskostnad i ett fullfärgstryck.

– Vi ser ett behov av den här typen av maskin med högre utväxlingskapacitet än vad en vanlig F2100 har. Det är lite för långsamt. Man vill ha en maskin som kan producera så mycket tröjor som det är möjligt att göra på en arbetsdag, säger Richard Garp och tillägger att det tar ungefär en minut för att göra en komplett t-shirt helt färdig.

Fler lösningar att vänta

Enligt Richard Garp så laddar Epson för att släppa ytterligare maskiner under året som ska komplettera den befintliga portföljen. Under de rådande omständigheterna, med Drupa-mässan som ställdes in, så blir det kanske senare i år beroende på hur coronapandemin utvecklar sig.

– Vi breddar oss på alla typer av skrivarsegment. Och det kommer inom det här året.

– Vi kommer att ha en line up som är komplett och fullständig, säger han utan att vilja avslöja några detaljer om vad som väntar.

Textilindustrin avtog under 1970-talet i Sverige. Istället är produktionen av klädesplagg i dag stort i Asien och europeiska länder som Turkiet, Italien och Spanien. Men saker håller på att hända igen i Sverige, enligt Garp:

– Det vi egentligen gör är att vi sopar banan för den marknad som vi tror kommer att komma. Inte den volym som man har i till exempel Turkiet, men en produktion med mindre serier av kläder. Det är inget snack om det. Det ser man också hos alla tillverkare.

Vad kommer bli avgörande för tillverkarna i denna förutspåelse?

– Det är väl att klädproducenterna väljer att gå lokalt. Att man inser att kostnaden och effektiviteten kommer att bli så mycket bättre när man köper lokalt så att det inte är riktigt värt att köpa in de stora volymerna som man
gör borta i Asien.

64-tums skrivaren SC-F9400H kan producera t-shirtar, tröjor och sport- och profilkläder i större kvantiteter och kommer med fluorescerande bläck i färgerna gult och rosa.

 

Läs vidare

Ruter kan köra stora bannerformat i sin nya press

Halländska tryckeriet investerar i en ny digitalpress från Fujifilm.
FotoJet-(92)

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.
Bok Tryck 1

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i en tonerpress.
henrik-beskuren

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper