År efter år kan Folie & Papper skryta med att vara Roland DG:s mest framgångsrika svenska återförsäljare av TrueVIS storformatsskrivare. Vd:n och ägaren Henrik Lindvall ser en framgång i att fokusera på några få men starka varumärken, istället för att som vissa andra, gå brett.
Välkommen till Götebooorg, säger Henrik Lindvall med ett brett leende och möter upp under frukostfikat när personalgänget precis har samlats runt bordet i färd med att hugga in på bullar och kaffe. Vi är på Sisjöns industriområde i södra Göteborg hos Folie & Papper som säljer både material, förbrukningsvaror och hårdvara.
Återförsäljaren representerar ett komplett sortiment med inriktning på skyltning.
– Vi har de starkaste varumärkena i varje segment vågar jag nog säga, säger vd:n Henrik Lindvall och tillägger att eftersom de är specialiserade på ett fåtal varumärken så kommer kundernas tillit på köpet.
På material- och foliesidan är namnet Avery Dennison, och inom storformat är det Roland DG:s maskiner som orkestreras. Men utbudet täcker också in lamineringsmaskiner från Neschen, monteringsbord från Rollsroller och skärplottrar från Summa, för att nämna några.
Flest enheter sålda år för år
Folie & Papper kan stoltsera med att de är den mest framgångsrika svenska återförsäljaren av storformatsskrivarna i TrueVIS serien. De har sålt flest enheter varje år sedan lanseringen av denna produktgrupp, enligt Roland DG.
– En Rolandprinter är ofta hjärtat i våra kunders produktion, säger han och förtydligar att många av Folie & Pappers kunder är små- och medelstora, ofta ägarledda bolag som de har långvariga relationer med, vilket är en bidragande orsak till att försäljningen varit så lyckosam.
– I dessa tider om man jämför med andra branscher så har ibland bilåterförsäljare samma upplägg. Vi är Roland DG, och har inga andra printrar i den klassen, så varje gång våra kunder frågar efter något så är det Roland DG som gäller.
I bokslutet 2019 omsatte Folie & Papper cirka 35 miljoner kronor, en ökning med cirka 15 procent jämfört med året innan. Lindvall säger att planen är en fortsatt ökad försäljning framåt med 10 procent årligen. För att det ska lyckas gäller det att få fler kunder, att göra fler bra saker och bistå med kundsupport.
– Eftersom vi är så lojala mot våra leverantörer som är så starka varumärken så blir vårt fokus väldigt starkt. Och våra leverantörer är väldigt nöjda med att vi är en distributör som fokuserar på dem.
Print- och skärlösning
Roland DG:s TrueVIS-serie för storformat är skrivare med inkluderad skärning, så kallade print & cut-lösningar. I maskinlinjen finns instegsmodellerna SG och efterföljande SG2, och modellerna i toppskiktet, VG och VG2. Maskinerna har några år på nacken och tog vid efter tillverkarens storsäljare i VersaCAMM serien.
Enligt Henrik Lindvall bygger Roland DG:s maskiner på användarvänlighet. Tillverkaren har också för vana att se till att äldre maskingenerationer hänger med på tåget in i framtiden.
– När du har köpt en Roland så är den bakåtkompatibel. Och den medföljande nätverksbaserade ripplösningen som är gratis kan installeras på samtliga PC-datorer.
Även som begagnade är maskinerna attraktiva:
– Det är litegrann huggsexa på Rolands maskiner på andrahandsmarknaden. På Blocket kan en Roland printer/cutter gå till en tredjedel av sitt inköpsvärde efter tre år.
Ett 40-tal förbättringar
Andra generationens bläck I början av 2019 lanserades TR2, andra generationens eko-solventbläck till TrueVIS-serien. Förutom de redan kända sju färgerna (CMYKLcLmLk) och vitt, har färgen orange adderats för ett utökat färgomfång. Enligt Roland DG ger uppdateringen ett 40-tal förbättringar för användaren.
Henrik Lindvall påpekar att Roland DG har utvecklat bläcket i samarbete med kunderna. De stora fördelarna med bläcket är att det är kostnadseffektivt, ger en lägre bläckförbrukning och torkar på sex timmar efter utskrift, vilket gör att monteringsarbetet kan påbörjas snabbare. Han påtalar att många kunder har så högt tempo i dag att de efterbehandlar produkter direkt efter utskriften.
– Det blir tidsvinster för kunder som blir ovärderliga. Om du ska foliera en bil så säger alla tillverkare, oavsett om det är latex eller solvent, att rullen ska vila i 24 timmar innan du laminerar den. Nu har både Avery och 3M i sina garantiprogram sagt att med Rolands nya bläck så räcker det med sex timmars torktid. Det är en enorm fördel för kunderna att slippa vänta i ett dygn, säger han.
Roland DG lägger nu in en högre växel för att få befintliga maskinanvändare att byta upp sig till det senaste bläcket, TR2. Det allra första bläckpaketet ges till 50 procents rabatt till användare som väljer att uppgradera sina maskiner.
– När det nu har kommit så många nya funktioner så är ju det rimligt, om nu har en maskin med den tidigare generationens bläck, säger Henrik Lindvall och jämför med smartphones, där nya uppdateringar kommer efterhand.
– Visst är det bra. Det handlar om kontinuitet och att man får vad man förväntar sig. Det är en styrka att maskinerna kan uppdateras, att kunna se till behovet. Och dessutom är uppgraderingarna kostnadsfria.
”Roland DG är konsekventa”
Att Roland DG till skillnad mot många andra maskintillverkare inte väljer att släppa splitternya maskiner på marknaden var och vartannat år bekymrar inte Lindvall:
– Tvärtom faktiskt. Det finns en annan teknik som kom för några år sedan, som några investerade i, och de blev då väldigt besvikna. Våra kunder kan byta material flera gånger varje dag. Under dagen kör de banderoller, papper eller folier direkt vid behov utan att behöva vänta på långa uppstartstider eller behöva mata fram material när de laddar sin printer. Det är upp till 1,6 meter bredd. Det är den kundgruppen vi har som kör detta. Och Roland DG är konsekventa och i världsklass på det sortimentet som är närmast oss – skylt. För de som till exempel gör självhäftande dekor.
Första generationens bläck finns tillgängligt för distributörerna att beställa fram till 30 november 2020. Lindvall påpekar dock att Folie & Papper har sitt eget lager och kunderna kan känna sig trygga med att bläckövergången kommer ske successivt, Roland DG säljer ju fortfarande alla andra tidigare bläcksorter fortfarande.
– Det styr vi i en takt så att kunden känner sig trygg i det bytet. Vi stressar inte utan har kunden köpt en maskin för två år sedan så är man säker. Det är inte så att det har kommit någon uppdatering som måste göras. Kunden genomför maskinuppgraderingen själv. Några enkla steg finns att följa på företagets hemsida.
– Jag misstänker att i och med varje uppdatering så kommer det att bli lite support. Det är väldigt få av våra kunder som är helt trygga med att ändra bläcket i sin printer. Så de vill nog ha support i andra änden av oss, säger han men tillägger att det inte är något nytt. Bläckuppdateringar har skett flera gånger förr.
Nischad återförsäljare
För Folie & Papper är det inte aktuellt att bli en återförsäljare som erbjuder en uppsjö av produkter i sitt sortiment.
– Vill du bli störst volymmässigt så får du kanske ta in lite fler produkter. Men samtidigt är våra kunder de bästa i Sverige och vi har ett ansvar för att allt material vi säljer fungerar klockrent i våra printers. Vi älskar att göra affärer med våra kunder, det är bra människor. Tillsammans med vår personal är de överlägset de bästa och har ofta gjort affärer med oss i många år och har en otrolig kompetens, säger Henrik Lindvall.