Potentialen i storformatstrycket

Kvalitets- och hastighetskraven på storformatsskrivarna har ökat väsentligt på grund av den ökade mängden material som det trycks på idag. Foto: Claes Nordström

Sedan de första storformatsskrivarna kom på 1990-talet har marknaden vuxit till för några år sedan. Både teknik och kvalitet har gått framåt med mycket raska steg, samtidigt som man hittat allt fler användningsområden – trycka på tyg, kakel, göra upplagor av affischer etcetera.

De förhållandevis låga investeringskostnaderna, det lilla utrymmesbehovet och relativt enkel hantering har till en början gjort storformat attraktivt för tryckerier, screentryckare, byråer och marknadsföringsavdelningarna i industrin. Men hade storformat bara använts av tryckerier, så skulle marknaden inte ha vuxit lika dynamiskt som den gjort sedan millenieskiftet.

Marknadspotentialen består av allt från fotografer, mässkonstruktörer, copyshops, byråer och inhouseavdelningar till designers, arkitektkontor och den grafiska branschen. Men det finns även fler potentiella användare som sedan tidigare använder sig av återförsäljare av storformatstryck för att skriva ut affischer till butiker och affärer. Och för att inte tala om målare som skriver ut tapeter med favoritmotiv på begäran.

Diverse marknader

Tillverkare och leverantörer av storformatsmaskiner har de senaste åren drivit på med att ta fram ett allt större utbud av applikationer. Nischade applikationer har gjorts tåliga och har blivit en integrerad del i repertoaren. Samtidigt har hårdvara, bläck och tryckbara medier ökat i en rasande omfattning,

Affischer är bara en liten del av allt som trycks i storformat. Foto: Claes Nordström

Dagens maskinlösningar inom storformat används för att skriva ut enklare banners och affischer, produkter till mäss- och displaymarknaden, industriella utskrifter av textilier och fordonsdekor. Motsvarande applikationer finns även inom företagsdesign. Och eftersom enskilda motiv smidigt kan skrivas ut med digitala storformatsskrivare så kan exempelvis en hotellkedja producera golvbeläggningar, mattor och tapeter, inklusive en egen hotellogga samt motsvarande husfärger.

Fotografer och kulturutövare har upptäckt storformatstekniken vilket medfört att de kan skriva sina kreationer och verk. För detta ändamål används olika utskriftsmaterial, allt från bestruket till obestruket papper till textilier som linneduk eller silke. Och nya applikationer har en ännu större potential. Till exempel kan storformatsutskrifter bli intressant inom förpackningstryck. Med trender som personalisering inom storformat har heller inte allt sagts eller gjorts.

 

Det kan även vara intressant att ha storformat som ett tillägg för civiltryckerier för att utöka sitt erbjudande och för att kunna köra jobben i sitt egna hus istället för att lägga ut dem på en extern partner. Och när det gäller storformatsapplikationer i mindre upplagor så finns det fortfarande utrymme på marknaden för skyltar och andra smarta lösningar.

Kvalitet och hastighet

Kvalitets- och hastighetskraven på storformatsskrivarna har ökat väsentligt på grund av den ökade mängden material som det trycks på idag. Det gör att erbjudanden och utbudet gällande teknik, kvalitet, hastighet, pris och flexibilitet fortsätter öka.

Styva och flexibla material är vardag att hantera för storformatstryckare. Foto: Hanna Jangenfeldt

Fastän rullskrivare och flatbäddsskrivare är två maskinkategorier som dominerar marknaden så erbjuder även många tillverkare hybridsystem som bearbetar både styva och flexibla material. Dessutom skiljer sig utskriftssystemen åt avseende bläck, substrat, utskriftsformat och framför allt när det gäller maskinernas användningssyften. Marknaden där det förr existerade små och nya företag (främst från USA och Israel) har nu växt till en gigantisk industri som har attraherat stora koncerner. Det intressanta med detta är att se hur intensivt fotojättar som Agfa och Fujifilm har tagit sig in på marknaden.

Ett uppsving som håller i sig

Storformatstrycket har utan tvekan haft en makalös karriär. Efter den enorma tillväxten har tillväxtkurvan planat ut något – en helt normal utveckling. Ändå visar marknaden fortfarande på stor potential. Trenden med on-demand-utskrifter, kortare körningar, kortare användningscykler av display- och utomhusreklam, ett större urval av substrat och en allt bättre kvalitet. Alla dessa trender talar för den digitala bläckstråleteknikens framfart i storformatet.

Foto: Claes Nordström

I grund och botten är därför en ytterligare ökad efterfrågan på storformatsprodukter att vänta. En permanent prisnedgång på standardprodukter som banderoller, affischer och skyltar ska inte heller förbises. Istället för relativt enkel tillämpning av papper och folier så satsar leverantörer nuförtiden på att genomföra individuella tryckproduktioner. Här spelar även tryck på till exempel glas metall och textil en roll. Hybridproduktioner, när en kombination av en klassisk teknik som screentryck förenas med digitaltryck, är också sätt att skapa nya produkter. Fantasin vet inga gränser.

Storformatsboomen som den ser ut idag kommer alltså att hålla i sig. Men bara nya produkter eller strategier kommer inte ensamt att vara tillräckligt. Det är också viktigt för storformatstryckerierna att öka effektiviteten i produktionen, öka lönsamheten, satsa på miljö och hållbarhet samt förbättra kundservicen. Så det finns en del kvar att göra.

Text: Klaus-Peter Nicolay, Översättning: Claes Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


”Tonerbaserat digitaltryck har en stark position på marknaden”

Med Imagepress C10010VP introducerar Canon efterföljaren till sin Imagepress C10000VP. Den nya serien består av två modeller och enligt tillverkaren erbjuder de mer automatisering och fler alternativ i mediahanteringen. Sign&Print pratar med Mark Lawn, chef för Professional print solutions på Canon Europe, om de nya skrivarna.

Publicerat av: 

Fakta om Sign&Print Connect

Välkommen som utställare på Sign&Print Connect 9–11 februari 2021

För första gången möts vi. Alla. Oavsett var vi bor. Oavsett om vi kan resa eller inte. Under tre dagar kopplar vi upp oss. Pratar och diskuterar. Tittar på produkter. Gör affärer. Deltar i seminarier. Tittar på hur andra gör – i andra företag, i andra länder.

Som utställare kan du visa allt – även de där stora maskinerna som svårligen låter sig flyttas. Och för en gångs skull träffar du kunder från hela landet – inte med slagsida på Stockholm. Och varken

Publicerat av: