Åtta.45 ser affär med synergieffekter

Erik Mauritzon, vd för Åtta.45.

En konkurs blev slutet för Tierps tryckeri. Åtta.45 anställer sju ur personalen och tar över kontrakt och tryckning av en annonstidning. De för även diskussioner med en kund om ett större avtal.

I slutet av mars lämnade Tierps tryckeri in en konkursansökan till Uppsala tingsrätt, enligt UNT. Det var bara för närmare 1,5 år sedan företaget gjorde en stor investering, när beslutet togs att fasa ut offsettrycket och satsa på en digitalpress i 50/70-formatet från Konica Minolta. Tryckeriet blev först i Norden med sin maskinsatsning som uppgick till ett tvåsiffrigt miljonbelopp.

Konkursförvaltaren Stefan Christensson säger till UNT att utifrån hans bedömningar så beror framförallt konkursen på att en av de större kunderna dragit ner på sina köp från företaget. Sedan konkursen blev ett faktum har Tierps sökt en köpare för att ta över hela eller delar av verksamheten.

UNT pekar i en artikel ut att Åtta.45 tar över det konkursdrabbade bolaget, men Erik Mauritzon, vd för Åtta.45 dementerar uppgiften till Sign&Print om att det skulle handla om ett helt övertagande. Istället gäller det anställning av personal samt tryckproduktionen av en annonstidning.

– Det handlar om att vi anställer 6–7 personer för en annonstidning och en större kund där vi har tagit över kontrakten, säger han och tillägger att annonstidningen tidigare har tryckts i Baltikum. Nu kommer trycket ske i Åtta.45:s lokaler i Veddesta, Järfälla.

– Förhoppningsvis kommer kontraktet med den större kunden ge synergier till mera affärer hos kunden inom andra områden.

Att ta över mer av Tierps tidigare kundbas är också ambitionen:

– Vad beträffar det är förhoppningen att utöka med andra kunder. Det finns ex antal jobb som blir över, och ett antal går till oss och en del jobb går till andra tryckerier.

– Vi kanske kan behålla 12–15 miljoner kronor.

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: 

”Inspirerande, innovativt och sevärt”

Matteus Celinski presenterar Canons dragplåster på mässan Sign&Print Connect. Fyra maskiner kommer att stå i främsta rummet. En av dem är den arkmatade inkjetsnackisen som lanserades i fjol.
– Den stora allmänheten får möjlighet att skåda både tryckkvalitet och prestanda ur ett arkproduktionsperspektiv.

Publicerat av: