Först såg de CNC-fräsmaskinen i Nederländerna, sedan på Sign, Print & Pack-mässan. Nu står det en hos AMB Visuals i Rønde.
AMB Visuals i Rønde är ett skyltföretag. De arbetar med hela spektrumet inom synlighet och profilering. Allt från skyltar med eller utan ljus, pyloner till industriellt uv-tryck och textiltryck. De är underleverantörer till skyltföretag, reklambyråer, profilföretag. Företaget har 13 anställda, där Michael Bomholt är den andra generationen.
Skyltar står för intäkterna
Det var Michaels föräldrar som startade AMB Visuals år 1985. Då var det ett textiltryckeri hemma i källaren. Efter fem år flyttade de till den nuvarande adressen i Rønde. Michael Bomholt blev en del av verksamheten och började arbeta med skyltar. 2005 blev han delägare och 2009 tog han över verksamheten efter ett generationsbyte.
I dag står skyltdelen för mer än 90 procent av intäkterna.
– Vi märker för närvarande ett litet framsteg för textilavdelningen, där det både sys, broderas och trycks. Det är en svår bransch och konkurrensen är hård, inte minst från utlandet. Men vi är bra på att hantera brådskande beställningar, säger Michael Bomholt.
Inte bara för att
AMB Visuals investerar inte bara för att, utan enbart om de är i behov av utrustning. Nyligen har företaget installerat en Cosign-fräsmaskin. Företaget har inte bara en väl utrustad textilavdelning, utan en lika bra produktionsavdelning för skyltar, inklusive uv-tryck och fräsning. I maskinparken finns även en Swissqprint Nyala-printer, som levererats av Nize Equipment.
– Vi har samarbetat med Nize Equipment i många år och är nöjda med deras kvalitetsprodukter. De matchar vår inställning om att investeringar i utrustning inte beror på att den befintliga är utsliten, utan för att vi behöver något som kan göra mer, är snabbare, lättare att använda eller på något annat sätt gör oss mer flexibla eller ger oss nya möjligheter. Men det måste vara utrustning som är av kvalitet och har hög tillförlitlighet. Utrustningen som vi har ska inte slitas ut, men de kan riskera att bli föråldrade, säger Michael Bomholt.
De hade en Axix CNC-fräs med kamera, och den är fortfarande en del i produktionen. Framför allt när det finns jobb som kräver att man arbetar med två maskiner samtidigt.
Såg maskin på mässa
Den nya skärmaskinen från Cosign hittade Michael Bomholt hos en nederländsk tillverkare som inte var van vid att arbeta med skyltmarknaden i Skandinavien. Även Nize Equipment föll för maskinen och tog in den i sitt sortiment, för att sedan presentera den för den danska marknaden under Sign, Print & Pack-mässan i september i Odense. Utöver Xboard-möbler och Reynobond 22 fräste maskinen ut 30 millimeter akryl och graverade bokstäver på ena sidan.
[metaslider id=”209642″]
Här blev Michael Bomholt övertygad om att det var rätt skärmaskin för dem. Det är en CNC-skär i minimalistisk design, men å andra sidan är det en väl utrustad precisionsmaskin med bland annat automatisk verktygsväxlare och kamera. Den kan köra 25 meter i minuten.
– Och så kan fräsens mjukvara interagera med skrivaren. Det är en stor fördel samt möjligheten att köra tre verktyg var också något vi lade vikt vid. Sammantaget fick vi mer för pengarna än liknande utrustning i samma prisklass skulle kunna ge oss.
Åtta meter hög pylonskylt
Jan Vestergaard, som ansvarar för produktionen, säger att den nya CNC-skäraren bland annat har löst fräsapplikationer och konturskärning av trycksaker. De har tillverkats i skum och akryl som sedan bearbetats med Cosign-fräsen A500. Även ett av de största jobben som de hittills har gjort kunde beskäras i maskinen – en åtta meter hög pylon med logotyper.
– Jag förväntar mig att vi kommer se flera stora pylonskyltar i landet i framtiden. De kan hjälpa företag att bli mer synliga, säger Michael Bomholt.
Hur har det gått för er under landets nedstängning på grund av coronaviruset?
– När det började i mars hade vi några större projekt igång, speciellt inom ljusskyltar och större pyloner. Vi hade någorlunda kontroll över situationen, även om vi var tvungna att skicka hem sex anställda med lönekompensation, främst från tryckavdelningen. Men nu börjar det komma in jobb igen, berättar Michael Bomholt.
Vilka är utmaningarna i dag?
– Det är priskonkurrensen. Det är därför vi har en nätbutik, Simple Sign. Här är det möjligt för kunder att beställa varor till mycket rimliga priser, och vi levererar gods i Danmark.
Kan ni både sälja billigt, leverera fraktfritt och fortfarande tjäna pengar?
– Ja, det är möjligt eftersom vi har vissa standardstorlekar och färger i nätbutiken och planerat för att mer än en ska beställas. Så om man ser in i kristallkulan så förväntar jag mig att vi ska växa med ”billigare” produkter i nätbutiken och samtidigt växa på uppdrag från AMB Visuals.
Hur ser framtiden ut?
– Jag förväntar mig att vi kommer att köra med reducerad kapacitet resten av året, och så kommer vi tillbaka igen 2021. Men krisen ger också möjlighet att se om något kan förändras eller göras annorlunda.
– Den största utmaningen för mig och många andra mindre företag är förmodligen att skala upp företaget. Vi är för produktionorienterade än skalningsorienterade, säger Michael Bomholt som också säger att en annan utmaning är att de saknar utrymme.
Text: Lis Lykke, Översättning: Hanna Jangenfeldt