TMG-tryckerierna nappade på Agfas Eco3-koncept. Ett år senare upplever de ett förbättrat tryckresultat, ett förenklat arbetssätt i prepress och cirka 20 procent lägre färgförbrukning i pressarna.
Taberg Media Group är en av de större tryckerikoncernerna i landet, en leverantör av både grafiska produkter och tjänster. TMG kan erbjuda både arkoffset med led-uv-härdning, digitaltryck med både xerografisk teknik, HP Indigo, och en storformatsavdelning med blandade maskiner. Magnus Sandström, digital workflow manager, som är ansvarig för Prepress och systemintegration, berättar att TMG lägger stor vikt på både kvalitet, effektivitet och miljö på samtliga fyra tryckerier.
Agfas CTP-lösning (Computer-to-plate) har TMG-koncernen jobbat med länge och efterhand har fler Agfa-produkter implementerats i TMG:s tryckerier. När Agfa lanserade ett systematiskt kvalitetsprogram, Eco3, med flera olika programvaror som syftar till att ge besparingar i produktionskostnaden, så var inte TMG sena på bollen. Programmet fungerar i allt från mindre offsettryckerier upp till tidningskoncerner och består av en rad produkter, som en plug-in till CTP:n och mätutrustning i tryckpressen.
– Vi har gradvis använt fler och fler av Agfas produkter på grund av att de har passat vår verksamhet. När Agfas Eco3-koncept dök upp så passade det oss, och det var naturligt för oss att haka på. Vi har kört Eco3 i cirka ett år.
Sandström berättar att tidigare hade varje TMG-tryckeri ett eget lokalt prepress-system vilket både var kostsamt och ineffektivt. Men det var då. I dag används Agfa Apogee Prepress för att länka samman all prepress i tryckkoncernen. TMG var därmed först i världen med att sätta upp en central Apogee Prepress-miljö i molnet.
Kan välja tryckeri
Oavsett vilket TMG-tryckeri som i slutändan tar sig an ett tryckjobb så har de möjlighet att sköta allt prepress-arbete på distans.
– Sedan 2013 har vi kontinuerligt arbetat med att förenkla och standardisera våra arbetssätt i Apogee Prepress, så nu kan man till exempel med några få klick enkelt flytta ett jobb som först var tänkt att tryckas i Stockholm till vårt tryckeri i Jönköping. Ett arbete som tidigare kunde ta en halv dag.
– När vi startade projektet så ska det erkännas att vi hade en hel del driftproblem. Ibland fick vi starta om hela Prepress-systemet flera gånger om dagen. Men i dag så startar vi om systemet cirka en gång i månaden i samband med schemalagt serverunderhåll. Så det har blivit mycket mer stabilt nu än för några år sedan.
[metaslider id=”209565″]
Agfa Apogee används till all färghantering för offsetjobb. Operatören väljer vilket papper som ett jobb ska tryckas på och då väljs automatiskt korrekta kurvor, profiler, raster och ripp-inställningar i systemet. Programvarutillägget Presstune och dess olika analysfunktioner och inhämtande av färgdata gör det möjligt att bland annat tidigt identifiera problem samt optimera underhållsplaneringen av maskinerna.
– Med hjälp av Agfa PressTune (tidigare Bodoni PressSign) så har vi i dag möjlighet att verifiera att ett specifikt jobb eller tryck är tryckt enligt avsedd ISO standard. På det viset så kan vi ha otroligt bra koll på vad som kommer ur pressarna.
Verktyg för färgbesparing
Till de flesta offsetjobb används också verktyget Apogee Inksave:
– Det är en integrerad del i Apogee där vi kan styra svartstart och total färgmängd (GCR) på hela det rippade tryckarket och på så vis får vi stabilare gråbalans i trycket och reducerad färgåtgång utan kvalitetsförlust. Vad har ni sett i analyserna av tryckpressarna och hela produktionsflödet?
– Med korrekta kurvor, och en stabil tryckprocess så minskar intagstiden och makulaturen drastiskt, och tillsammans med Apogee InkSave så minskar makulaturen ännu mer. Från början använde vi InkSave-funktionen för minskad smetrisk som orsakas av för hög färgmängd. Men nu använder vi det för att vi får en stabilare gråbalans och ett snyggare tryckresultat. Att vi även sparar färg, cirka 20 procent lägre färgförbrukning, är så klart bra för både miljön och ekonomin.
Vad har ni sett för effekter i verksamheten på det stora hela?
– Vi märker att våra kunder uppskattar våra produkter. Trycksakerna blir väldigt snygga helt enkelt. Det finns många jobb vi inte hade fått trycka om vi inte hade den kvalitet som vi har i dagsläget. När det kommer till automatisering så jobbar vi stenhårt där också.
Kan arbeta på distans
Att arbeta med Agfas lösningar har också visat sig vara en framgång när coronasmittan breder ut sig och arbete hemifrån är att föredra.
– Nu i coronatider så är vi väldigt glada för att vi har möjlighet att jobba på distans. Våra flöden har möjliggjort att en säljare kan sitta hemma vi köksbordet och själv lägga på ett jobb i våra flöden. Tio minuter senare så börjar tryckplåtarna rulla ut i tryckhallen.
Betyget blir gott på frågan hur Agfa-samarbetet har varit kring support och service under resan.
– Agfa har alltid varit en trygg och stabil partner att jobba med, både när det kommer till hårdvara och mjukvara. Vi kör schemalagda halvårsmöten där vi får titta på kommande funktioner och komma med synpunkter. Vid eventuella driftstopp så sker servicen snabbt och professionellt.