Lack tar kål på virus

PUBLICERAD: 29 maj 2020
UPPDATERAD: 29 maj

Flyeralarm erbjuder trycksaker med ny antibakteriell lack till sina kunder. Enligt företaget ska lacken kunna utrota de flesta bakterier.

Nättryckeriet Flyeralarm erbjuder trycksaker som är belagda med en ny vattenbaserad och antimikrobiell lack till sina kunder. Detta som en del i företagets Back to Business-kampanj som riktar sig till företag som ska komma igång när restriktionerna i samband med coronaviruset lättar. Det gäller bland annat visitkort, reklamblad, vikta broschyrer och klistermärken.

– Natuligtvis är det en ökad medvetenhet kring dessa typer av problem i dagens samhälle, men dessa framsteg följer en omfattande antimikrobiell forskningsaktivitet som pågått länge världen över, säger Jonas Lambaek, försäljningschef i Norden för Flyeralarm.

Nästan hundra procent

University of Regensburg har tagit fram lacken samt mätt dess antibakteriella aktivitet på papper och kartong. Tester har visat att lacken kan döda 99,5 procent av alla kända bakterier, virus, multiresistenta bakterier, svampar och sporer.

Jonas Lambaek, försäljningschef i Norden för Flyeralarm.
Jonas Lambaek, försäljningschef i Norden för Flyeralarm.
Inte farligt för hälsan

Lacken innehåller ett nytt antimikrobiellt medel som aktiveras av synligt ljus och syre på speciella fotokatalytiska färgämnen i lacken. Färgämnet i lacken är inte farligt för hälsan och kan ge ett års skydd för en rad olika användningsområden. Till exempel för livsmedelsförpackningar, hygienprodukter och trycksaker.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)