Först med latexskrivare

PUBLICERAD: 1 juni 2020
UPPDATERAD: 1 juni
Erik Axelsson på Stjärndistributions printavdelning som firar tio år i år.

Stjärndistributions printavdelning går under namnet Hofors Digitaltryck. Efter att de under en längre tid har märkt en efterfrågan på roll up:er och affischer är de nu inkörda på en ny latexskrivare från Ricoh. En riktig produktionsmaskin som de är först med i Sverige.

Hofors Digitaltryck är Stjärndistributions varumärke som visar att de inte bara har logistik och distributionstjänster av främst böcker i sitt erbjudande utan även tryckproduktion och försäljning av trycksaker.

– Från början var det en printavdelning inhouse där vi tryckte kataloger och annat till oss själva, men sedan blev det minst lika mycket en utåtriktad verksamhet, berättar Erik Axelsson och tillägger att Hofors Digitaltryck firar tioårsjubileum i år.

Erik Axelsson säger att Stjärndistribution är ett serviceföretag som erbjuder kunden ett brett urval av tjänster såsom webb- och systemutveckling, ekonomi, kundtjänst, grafisk formgivning, produktfotografering med mera.

– Digitaltryckeriet är en vidareutveckling Stjärndistributions koncept som innebär att du som kund kan fokusera på din produkt och låta oss ta hand om resten. Fler än 300 förlag använder i dag Stjärndistribution för leveranser, distribution och lagerhållning. Och närmare hälften av det som produceras i tryckeriet är till förlag som redan är knutna till Stjärndistribution.

– Vi har även en hel del print on demand-lösningar till våra kunder. Vissa trycksaker är sådant som man vill ska finnas tillgängligt, men i mindre upplagor och med möjlighet att revidera.

Nykomling på storformat

Men när det kommer till de större formaten är Hofors Digitaltryck ganska nya i gamet. Visst, de har några år haft en äldre krånglande solventskrivare sedan tidigare, mest för att börja känna in de större formaten och att kunna erbjuda roll up:er och affischer till kunderna. Men i takt med att efterfrågan ökade och den äldre maskinen sjöng på sista versen togs beslutet att investera i en rejälare maskin. Nu står Ricohs latexskrivare Pro L5160 i tryckeriet, den större modellen av de två i tillverkarens sortiment som premiärvisades först på Fespa-mässan i fjol. Produktionen av rullmaterial drog igång i slutet av januari.

En av medarbetarna på Hofors Digitaltryck, Johanna Hjulström, framför latexskrivaren från Ricoh som gör det möjligt för tryckeriet att tacka ja till fler tryckjobb.

– Det är den första Ricoh har installerat ute i landet och hittills fungerar allt kanonbra, vi är jättenöjda, säger Axelsson och fortsätter:

– Den känns som en stabil maskin som gör det den ska göra och kräver minimalt underhåll, säger han och lyfter fram är latextekniken i maskinen som ett argument för maskinköpet.

Det oberoende forskningsinstitutet Keypoint Intelligence Buyers Lab som granskar hårdvara och programvara för den grafiska industrin, prisade maskinen i Pick Award 2020. Enligt Buyers Lab ska systemets produktivitet ligga över genomsnittet i alla kvalitetsinställningar. Även användarvänligheten anses överlägsen, tack vare en färgpekskärm och programvaran Colorgate production 10 RIP. Motiveringen löd: ”Den höga hastigheten med den dubbla CMYK-konfigurationen i Pro L5160 är ett utmärkt val för tryckerier som måste leverera storformatstryck med korta deadlines. Maskinen producerar många halvtoner i bilderna vilket ger ett fint och levande 3d-liknande utseende.”

Ger fler tryckjobb

På Hofors Digitaltryck har man hittills mest producerat inomhusmaterial hittills, med undantag för lite skyltar och dekaler. Men de utesluter inte andra sorters applikationer heller.

– Vi kommer att kunna tacka ja till fler jobb med korta leveranstider för exempelvis roll up:er och affischer och vi kommer också att producera en del för vårt eget behov. Att tacka ja till att trycka en roll up genererar många gånger ett jobb i någon av de andra maskinerna också, eftersom kunden ofta har behov av flera typer av trycksaker.

Ricohs egenutvecklade latexbläcket flödar i åtta färgkanaler. Hofors Digitaltryck har valt att använda dubbelt CMYK som bläckkonfiguration, framför att printa med fyrfärg och vitt.

– Det kändes för nischat med vitt och vi har inte sålt in något sådant. Det vi har efterfrågan på är mer basgrejer som rollup:er och affischer.

Det kanske är något som kommer efterhand?

– Absolut. Vi är ju nyfikna på vad man kan göra och vi vet inte hur vi kommer att använda den här maskinen om några år. Det kanske var lite försiktigt tänkt, men när det kommer till de här CMYK-jobben så vet vi att vi säljer. Men det går ju att ändra konfigurationen om vi ser att det är värt att satsa på.

Fler än 300 förlag använder i dag Stjärndistribution för leveranser, distribution och lagerhållning.
Bra relation med Ricoh

Goda erfarenheter finns från förr. Det är nämligen inte första gången tryckeriet slår till på en produktionsmaskin från samma leverantör.

– Vi hade kämpat på med kontorsmaskiner från Ricoh som vi pressade väldigt hårt och såg att vi hade behov av en riktig produktionsmaskin. När deras ProC900 lanserades tog vi emot den med öppna armar och kunde samtidigt rekrytera personal med lång erfarenhet från tryckeribranschen. Det blev succé direkt.

Han säger vidare att valet av latexskrivaren bygger på ett bra samarbete med Xelent i Gävle och Ricoh under tio års tid och att de varit otroligt nöjda med deras maskiner och framför allt den service de har levererat.

– Visst har vi tittat på andra maskiner också men valet av leverantör var minst lika avgörande. Att vara först med en produkt i Sverige, utan att ha några referenser och kunskaper om hur maskinen har tett sig hos andra tryckerier, var inte ett huvudbry i maskininvesteringen.

– Vi har jobbat med Ricoh länge och snarare blir det så att vi får lite extra stöd från dem eftersom de också är nyfikna på att se maskinen in action. Så det är nog snarare att vi blir lite extra omhuldade istället.

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm